Rekapitulace: Fotografické vybavení v roce 2014 zahřálo u srdce
Kapitoly článků
CMOS ve středním formátu
Po letech stagnování na výrobně zastaralých čipech typu CCD, došlo letos k revoluci. Kompletně všichni středoformátoví výrobci postupně přešli na nové CMOS čipy. Tedy vlastně jeden a tentýž čip. Jde o 50Mpix BSI CMOS, jehož výrobu obstarává podle všeho Sony a který dal středoformátovým zrcadlovkám (resp. digitálním backům) nové možnosti v citlivosti, ale tak trochu i fps. Přišli s ním jak Phase One (ten to peče s Leaf a Mamiyou), tak Hasselblad H5D-50c a Pentax 645Z
ZEISS versus Sigma a nové ultra-hi-end objektivy
V průběhu celého roku jsme se věnovali nově uváděným objektivům obou hlavních výrobců. Sigma se z role výrobce levné optiky s kolísavou kvalitou výroby pomalu, ale jistě, přesunula do role firmy, která umí tu nejšpičkovější optiku na světě, schopnou konkurovat i nejnovějším počinům od německé legendy. Srovnání nejnovějších 55mm objektivů Sigma 50/1.4 Art a ZEISS Otus 55/1.4 jsme věnovali samostatný detailní článek. no-X se také u příležitosti uvedení jak ZEISS Otusu 55mm, tak Sigmy Art 55mm věnoval podrobně jejich konstrukci i historickému kontextu. Letos také na 55mm ZEISS otus navázal portrétní model ZEISS Otus 85m f/1.4, celkově jsme tak, troufám si říci, přinesli na českém internetu unikátní sérii odborných článků na téma moderní fotografické optiky. Jako doplnění jsme také podrobně vysvětlili, proč Sigma se změnou strategie přišla a jaké sleduje cíle.
A také Tamron
Na opačném konci bitevního pole objektivové války leží nový Tamron 16-300mm, který výrobce uvedl na trh v únoru. Ten je zajímavý svým rozsahem ohnisek, které na 1,5× cropových snímačích (používají všichni kromě Canonu) dává přepočtený rozsah ohniskových vzdáleností 24 až 450 mm, na 1,6× cropové Canonu pak ~26 až 480 mm. Je samozřejmé, že optická kvalita pokulhává, v žádném případě se nemůže rovnat prime sklům jako Otus či Art, nicméně levná zrcadlovka ve spojení s tímto objektivem může být zajímavou alternativou ke všemožným ultrazoomům - sice sahá jen o něco dál než do třetiny jejich ohniskového rozsahu, ale kvalitativně z Tamronu 16-300 vycházejí daleko lepší snímky, nemluvě o daleko nižším šumu na vyšší ISO u APS-C oproti snímačům velikostí 1", 1/1,7" či 1/2,3".