Grafické karty, fyzika a herní byznys - rok 2008 s výhledem na 2009
Poznámka na úvod: loni jsme pojali článek poměrně netradičně a přinesli vám vedle shrnutí minulých i budoucích událostí i pohled do světa her. Ani letošek nebude nezajímavý, opět však zcela unikátní. Shrnutí vývoje trhu grafických karet se nebude věnovat pouze jeden, ale hned dva články. Tento první spíše chronologicky shrne události a pokusí se i lehce zhodnotit vývoj trhu, zítra/pozítří se však těšte na bombastičtější článek. Letos jsem se rozhodl zúčastnit společného projektu mnoha českých a slovenských redaktorů, autorů a lidí v oboru kovaných, který vám nabídne velmi osobní pohled na jednotlivé segmenty trhu očima několika z nás, kteří pro vás píšeme dnes a denně krátké články, obsáhlé recenze či třeba odpovědi na otázky v diskusích. Ale už dost, na pouhou „poznámku“ nabyl tento odstavec snad až příliš velkých rozměrů, takže do práce :-).
Události roku 2008
Loňský díl vyšel na konci ledna, letošní rekapitulace tedy navazuje únorem 2008. Hned 5.2. se dozvídáme, že nVidia kupuje firmu Ageia Technologies. Co se z toho vyvinulo a ještě vyvine, dnes celkem s přehledem víme. O dva týdny později nVidia uvádí poměrně populární mainstreamovou GeForce 9600 GT.
Krátce před příchodem jara jsme si mohli představit další kalifornský přírůstek, GeForce 9800 GTX, která je tu s námi taktéž dodnes. V březnu jsme pak stihli srovnávací recenzi Radeonů HD 3450, 3650 a 3850.
Letošek přinesl i novou verzi Vantage kontroverzního testovacího programu 3D Mark, načež se řada lidí začala ptát, proč v něm není zahrnuto DirectX 10.1.
Květen jsme zahájili recenzí čipové sady AMD 780G+SB700 doprovázené úsporným 45W procesorem Athlon X2 4850e, abychom se následně opět vrátili ke kontroverzi kolem „zazdívání“ DirectX 10.1, tentokrát ve hře Assassin's Creed.
Únorové grafiky S3 Chrome 400 dostaly začátkem června novou šťávu v podobě modelu S3 Chrome 440 GTX. Společnost Transgaming se pochlubila novou verzí Cedega 6.1, která přinesla podporu Shader Modelu 3.0 a několika velkých her. Za zmínku jistě stojí i článek, v němž jsme vám představili zdarma dostupnou možnost akcelerace (nejen) H.264 HD videa pomocí grafické karty. Na tehdy probíhajícím Computexu AMD oficiálně představila externí grafiky ATI XGP, dříve známé jako Lasso (jehož prvním a asi zatím jediným partnerem je Fujitsu Siemens), krátce na to vytáhla své letošní trumfy konkurence, která představila GeForce GTX 260 a 280. Ve stejné době šlápla na plyn opět AMD a vtrhla na poklidný trh jako hurikán se svým technologicky našlapaným a velmi výkonným Radeonem HD 4850, který opět vrátil grafikám konkurenční prostředí a donutil nVidii drasticky zlevňovat. Ještě tentýž měsíc se vyrýsovaly schopnosti krátce nato uvedeného Radeonu HD 4870 X2 a doslova nabitý měsíc červen završil Blizzard s ohlášením Diabla III.
V červenci byl klid, který zachránila nVidia uvedením hned pěti mobilních GeForce 9700M a 9800M.
V srpnu oživil spekulace gigant Intel s rozsáhlými informacemi o budoucím projektu Larrabee, na svět přišlo OpenGL 3.0 s GLSL 1.30, které se po velkých slibech stalo spíše zklamáním a jen drobným evolučním krůčkem.
Září nebylo pro nVidii šťastným měsícem, problémy s mobilními GPU, jejich velkou poruchovostí a snahou tyto problémy ututlat naštvaly poměrně velké množství lidí a vše vyústilo v žalobu podanou na nVidii, jejího šéfa Jen-Hsun Huanga a finančního ředitele Marvina Burketta vlastními akcionáři. AMD dále pokračovala ve spanilé jízdě, koncem měsíce uvedla low-endové Radeony HD 4350 a 4550.
V říjnu jsme se rozhodli podívat na zoubek Radeonu HD 4670 a také Radeonu HD 4550.
V listopadu přišel na svět pomalejší duální Radeon HD 4850 X2 a také grafiky S3 Chrome 500. Ve stejné době jsme se podívali (nejen) na výkon mobilní GeForce 9650M GT v notebooku VBI.
Prosinec začal trochu nehezkým seznamem přeznačovaných grafik nVidia, ten vaší pozornosti v případě letošních nákupů doporučujeme. Na svět se vyklubaly fotografie 55nm die-shrinku GPU GT200. Ale protože se obě firmy s těmi důležitými produkty „vystřílely“ již v létě, případně na podzim, byl v prosinci již celkem klid.
Co nás čeká v roce 2009?
V příštím roce nás toho samozřejmě, stejně jako ve všech letech předchozích, čeká zatraceně hodně. Nějaké náznaky už máme o nVidi, ATI se také nenechá zahanbit. Letošek bude ve znamení přechodu na 40nm výrobní proces, který zase o něco srazí spotřebu GPU a umožní nasazení více stream procesorů a dalších částí GPU.
Ale nemalujme si to na růžovo, i přes lepší výrobní procesy se spotřeba grafik dle mého nijak nezmenší, spíše bych čekal, že v hi-endu klidně ještě o fousek naroste. Zato bych ale očekával, že přijdou karty schopné provozovat 2560×1600 s nenulovými nastaveními AA/AF a 1920×1200 se při maximálním AA/AF stane bezproblémovou záležitostí i v náročných hrách.
Na druhou stranu ale věřím, ať již to bude v roce 2009, nebo v první polovině roku 2010, že přijdou hry, které nám opět ukážou, že bombastickou zábavu na tisíce a tisíce hodin hraní lze vytvořit i bez DirectX 10 efektů či PhysX efektů v maximální kvalitě. Mými tajnými tipy jsou samozřejmě oba chystané počiny Blizzardu, tedy Diablo III a Starcraft II. Tahle firma již v minulosti s Warcraftí, Starcraftí i Diabláckou sérií jasné dokázala, že „znovuhratelnost“ umí dotáhnout k naprosté dokonalosti a ty desetitisíce platících hráčů graficky zastaralé hry WoW jsou jasným důkazem.
Co bych si osobně přál, aby bylo konečně dořešeno k plné spokojenosti všech hráčů i běžných uživatelů, jsou následující body:
- jednotné GPGPU rozhraní pro aplikace typu H.264 encodingu
- jednotná herní fyzika, nebo kolaborace mezi velkými hráči (AMD, nVidia, Intel, Microsoft)
- bezproblémový hybridní režim úsporné integrované grafiky pro 2D a namakané hiend karty pro 3D
- výrazné snížení spotřeby grafik nutných pro 1920×1200 s alespoň 4×AA/4×AF při 40+ fps
- bezproblémový provoz Radeonů i GeForce v Linuxu a více her pod Linux (ať již nativních, nebo provozovatelných pod Wine)
- ehm … konec té hloupé řevnivosti mezi rudými a zelenými :-)
Bezpochyby nás čeká velký rok. Rok plný mnoha nových karet, mnoha nových mobilních grafik, mnoha nových ultramobilních řešení pro mobily, PDA/MDA a podobná zařízení. Stejně tak nás čeká řada zajímavých herních titulů, bez kterých by nám všechny ty Radeony a GeForce byly víceméně k ničemu (i když to v nástupu GPGPU éry už zas tak moc neplatí). Takže hodně štěstí při výběru grafiky při upgrade, hodně úspěchů oběma hlavním hráčům, ať tu nadále máme zdravé konkurenční prostředí, které zákazníkům přináší příznivé ceny, tvůrcům her odbyt a s tím související motivaci jejich chlebodárců do vývoje dalších her.