Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Intel předvedl efektivitu DirectX 12 na Surface

Intel Directx 12 Demo 05
Intel se dosud na téma DirectX 12 moc nevyjadřoval. On se dosud vlastně k DirectX nevyjadřoval téměř vůbec, a tak můžeme jeho prezentaci energetické efektivity chystaného API považovat za premiéru.

Intel na DirectX 12 nezaujala ani tak možnost zvýšení grafického výkonu jako spíš možnost snížení energetických nároků. To je logické: Jde o společnost, která nedisponuje rychlými grafickými čipy, které by byly limitovány procesorovým výkonem, ale soustředí se spíš na mobilní sféru, kde je prioritou spotřeba a poměr spotřeba/výkon.

Podpora nových API je pro něj klíčová i ze strategického hlediska. Již projevil zájem o Mantle, nyní se rozhodl prezentovat, že počítá s DirectX 12. Důvody těchto kroků není třeba hledat mezi řádky - jeden zásadní se nabízí sám, je jím Apple a jeho API Metal. To stejně jako Mantle a DirectX 12 výrazně (~10×) snižuje overhead. Applu ale nejde o maximální FPS, jeho mobilní čipy nejsou limitované výkonem procesoru; v tomto případě jde o spotřebu. Efektivnější API nemusí být využito ke zvýšení výkonu, ale i ke snížení spotřeby při zachování stejného výkonu.

Toho si je vědom také Intel a předvedl proto na jednoduchém demu nazvaném Asteroids, jak lze výhod DirectX12 využít. Pro prezentaci zvolil tablet Microsoft Surface (ve verzi 3 PRO), který obsahuje Intel procesor s integrovanou grafikou. V první řadě Intel ukázal, jakým způsobem se při přepnutí z DirectX 11 na DirectX 12 změní framerate a energetické požadavky CPU a GPU jader:

Intel Directx 12 Demo 03Intel Directx 12 Demo 02

Na levém screenshotu vidíme běh pod DirectX 11. Dosaženo je 19 FPS a procesor i grafické jádro má srovnatelné energetické nároky. Na pravém screenshotu je patrné, co se stane po přepnutí na DirectX 12: výkon vzroste na 33 FPS a graf ukazuje, že energetické nároky procesoru (modré) klesnou, přičemž energetické nároky grafického jádra (červené) vzrostou.

Intel Directx 12 Demo 01

To vyžaduje určitý komentář: Benchmark běžel na procesoru s integrovanou grafikou. Čip má jako celek nastavené konkrétní TDP, které procesorová jádra v součtu s grafickými nemohou přesáhnout - proto se celková spotřeba při přepnutí na DirectX 12 nezměnila. Po přepnutí na efektivnější API dostačuje ke zpracování procesorové části úlohy nižší výkon, takže je ušetřen výpočetní čas a tím pádem i energie. Tuto ušetřenou energii pak může využít grafické jádro - zvýší svoji taktovací frekvenci a výsledkem je vyšší framerate při celkově stejném TDP. Pro mobilní systém se ale jako zajímavější jeví odlišné využití těchto výhod - celková úspora energie:

Intel Directx 12 Demo 04

K jejímu dosažení je třeba jediný krok - uzamčení snímkové frekvence (FPS) na určitou hodnotu. Graf spotřeby v pravém spodním rohu pak ukazuje, co se děje při přepnutí z DirectX 11 na DirectX 12. Procesorové nároky dramaticky klesají, takže se snižuje i spotřeba x86 jader; nepatrně méně „žere“ i grafické jádro.

Intel tím dal najevo, že v integrovaných systémech, kde CPU a GPU sdílí společné energetické limity, dokáže nová generaci API přinést až ~50% zvýšení výkonu při zachování energetických nároků, nebo až ~50% snížení energetických nároků při zachování výkonu.

Diskuse ke článku Intel předvedl efektivitu DirectX 12 na Surface

Pátek, 15 Srpen 2014 - 18:28 | aa bb | Ako uz na par prednaskach od nVidide/AMD a aj...
Pátek, 15 Srpen 2014 - 18:25 | aa bb | To je uplne zbytocna diskusia/tema.Staci sa...
Pátek, 15 Srpen 2014 - 18:09 | Fred1 | DX11 je uplne stejne trapne efektivni jako Open...
Pátek, 15 Srpen 2014 - 13:45 | johnthelittle | jj, docela zajimave by bylo srovnani v globalnim...
Čtvrtek, 14 Srpen 2014 - 16:05 | aa bb | No Surface Pro ma plnohodnote i3/i5/i7 (teda asi...

Zobrazit diskusi