Kvalita obrazu: Macrovision, analogová kopie DVD
Kapitoly článků
Test na ochranu Macrovision
Abych si zajistil skutečný Macrovisionem chráněný video signál (u HP DVD Movie Writeru dc3000 jsem nedopatřením použil kazety, které jej nemají, neboť výrobci to už na originální VHSky asi nedávají nebo co), vzal jsem notebook s DVD-ROM mechanikou a TV výstupem, klasický PowerDVD přehrávač a pustil jsem v něm originální DVD The Matrix. Zkouškou záznamu přímo z TV výstupu do videa na VHS kazetu jsem dospěl k závěru, že z něj opravdu Macrovision jde. Kazeta byla jednoduše nekoukatelná, bez zvuku bylo velmi těžké poznat, o jaký titul vlastně jde (souvislý obraz se objevoval jen výjimečně a to po dobu nanejvýš jedné sekundy). Pro jistotu jsem si to ještě ověřil připojením výstupu do TV karty All-In-Wonder Radeon 9800 Pro. Tlačítko pro záznam videa nereagovalo nebo mě počítač (při jednom pokusu jej oklamat) upozornil, že video signál je chráněný a lze jej pouze prohlížet. Zkrátka: Macrovision z notebooku zaručeně šel.
Tento videosignál jsem pustil do ConvertX a v dodávaném WinDVD Creatoru jsem zkusil uložit video do souboru. S potěšením vám mohu oznámit, že videosignál s ochranou Macrovision šel bez problémů nahrávat, nevšiml jsem si ve výsledném obrazu žádných rušivých artefaktů. Za toto si rozhodně ConvertX zaslouží významné plus. Kopii (ve WinDVD profil DivX Home Theater) pro názornost porovnávám s originálem.
Na obrázcích v plném rozlišení je samozřejmě znát, že kopie se s originálem nemůže co do zobrazených detailů rovnat (a to je ještě originál jistým způsobem upravený, jak, to se dozvíte v testech dále). Také v odstínech barev (byť je zrovna tento vzorek na pestrou paletu barev docela chudý) jsou patrné rozdíly. O výsledku se dá říci, že je koukatelný, ale originál je originál.
V testech kvality záznamu jsem tedy rovnou použil jako zdroj právě tento DVD.
Porovnávání originálu (DVD) s analogovou kopií
U DVD se bude dobře sledovat rozdíl mezi originálem a kopií, neboť máme k dispozici originální obraz přímo z DVD a zaznamenaný obraz přes ConvertX. Jako vzorek jsem si vybral DVD The Matrix a použil známou bojovou scénu s velkým množstvím pohybu.
Na levém obrázku je vždy kopie, vpravo originál. U něj je příslušným způsobem upraven poměr stran a velikost, aby se rozměry více přibližoval kopii, takže pravý originál to samozřejmě není. Je třeba brát v úvahu, že ConvertX nahrává v poměru 4:3, zatímco originál má 16:9 (takže na obrázcích ze skutečného originálu by měly postavy podstatně šišatější hlavy). Jakým způsobem jsem originál modifikoval ukazuje názorně obrázek vpravo u tohoto odstavce. Je-li tedy u ukázek níže použit pojem „Originál“, jde právě o takovýto „upravený originál“.
Ještě připomínám, že jsem pro přehrávání DVD použil notebook Dell Latitude C600, u jehož ovladačů nešlo nastavit roztažení obrazu přes celou obrazovku (pomocí ovládacích tlačítek jsem jej natáhl „co to dalo“). Rozlišení notebooku při přehrávání bylo tradičně 640×480 bodů. Náhledy jsou ve „vysoké“, obrázky v plném rozlišení jsou v „maximální“ kvalitě.
Ve čtveřici obrázků je u každé ukázky první obrázek vlevo nahoře originál z DVD (upravený uvedeným způsobem), vedle něj vpravo je ukázka ze souboru ve formátu DivX zaznamenaném ve WinDVD Creatoru s použitím profilu DivX Home Theater (prakticky nejkvalitnější možný DivX záznam v tomto programu). Vlevo dole je potom záznam pomocí utility Plextor GoCap s nastavením MPEG 2 s nastaveným datovým tokem 1 Mbit/s a poslední obrázek je DivX také z GoCap a taktéž 1 Mbit/s.
|
|
|
|
Zatímco u kvalitního DivX záznamu je patrné nanejvýš drobné rozmazání obrazu s trochou změny barevného odstínu, u menších datových toků dochází k viditelné ztrátě kvality. Nutno podotknout, že zmíněné obrázky zachycují především pohyb ve scéně, u méně pohyblivých obrázků by bylo „kompresní kostičkování“ o poznání menší. Věřím, že by pro vás bylo optimální, kdybych vám zde mohl nabídnout ke stažení vzorky videa, ale asi by mě Warnerovi bratři neměli moc rádi.