Kvalita obrazu: Statický monoskop
Kapitoly článků
Způsob testování
Určitě vás bude zajímat kvalita přenášeného obrazu. K tomu si dovolím menší poznámku: Kvalita obrazu může být nanejvýš taková, jako je kvalita zdrojového záznamu. Přes ConvertX budeme chtít zpravidla prohánět záznamy na VHS, nanejvýš ještě přímý výstup z tuneru videorekordéru (to by měl být prakticky zdroj nejkvalitnějšího signálu). Můžeme také nahrávat z DVD, kde bude obraz možná ještě kvalitnější, ale uznejte sami: Má cenu nahrávat DVD analogovou cestou? Nemusím asi odpovídat, že? ;-).
Při té příležitosti vás mohu ujistit, že jsem to přeci jen vyzkoušel, a to za účelem testu, jak si ConvertX poradí s ochranou Macrovision. Určitě vás strašně zajímá, jak výsledek dopadl. Nemějte strach, dozvíte se to, ale ne teď.
Přesto je potřeba nějak kvalitu záznamu vyhodnotit. Za tímto účelem jsem provedl tři hlavní testy: Záznam statického monoskopu, analogovou kopii DVD a záznam živého vysílání z televize (výstup z tuneru videorekordéru přes konektor SCART).
Statický obrázek: Monoskop
Jako monoskop jsem použil velice šikovný prográmek z roku 1995 od Giovambattisty Pulciniho, který si jej vytvořil za účelem kalibrace monitoru (kliknete-li na ikonu vpravo, zobrazí se informace „O aplikaci“). Na PC s grafickou kartou ATI Radeon 9600 Pro jsem nastavil TV výstup s rozlišením 640×480 bodů (což je nejblíže klasickému rozlišení TV) a vyplnění zobrazení přes celou obrazovku kvůli minimalizaci černého rámu okolo obrazu. I tak k menšímu rámečku došlo, dole se obraz o kus ořízl. Lepší výsledek jsem ale z grafické karty nevydoloval.
Originální obrázek
Takto vypadá testovací obrázek přímo sejmutý z obrazovky (téměř přesný obrázek 1:1 dostanete pokud na tento malý kliknete, zdejší má jen zanedbatelným způsobem zredukovaný počet odstínů šedé). Ten jsem posílal přes TV výstup do ConvertX, jenž byl připojen k jinému PC a na něm jsem pak pomocí programu Plextor GoCap nastavoval různé parametry obrazu a po několika sekundách od stisknutí tlačítka Preview jsem tento obraz sejmul prográmkem Fraps2. Ten bere data přímo z overlay části obrazovky, takže do BMP ukládá přesný opis zobrazovaného obrazu 1:1 bez takových úprav, jako je roztažení a deformace.
Velké obrázky snímků z ConvertX (po kliknutí) jsou převedeny na JPEG ve velmi vysoké kvalitě, takže mohou mít i 100 až 200 kB.
PAL, MPEG 4, kompozitní vstup, 720×576, 4 Mbit/s
PAL, DivX, kompozitní vstup, 720×576, 4 Mbit/s
Je zajímavé, že mezi MPEG 4 a DivX je vidět rozdíl v jasu barev. A to je obojí v podstatě MPEG 4. Domnívám se, že jde spíše o náhodu (grafická karta nemusela zobrazovat obraz v obou případech stejně). V kvalitě mezi nimi rozdíl není (alespoň já žádný nevidím).
PAL, MPEG 2, kompozitní vstup, 720×576, 4 Mbit/s
PAL, MPEG 1, kompozitní vstup, 720×576, 4 Mbit/s
Máte-li chuť a náladu hledat rozdíly mezi MPEG 1/2/4 při stejném datovém toku (a to v podstatě maximálním, tedy 4 MBit/s), klidně si oči vykoukejte. Já v tom nevidím rozdíl. Pojďme se ale podívat na stejné rozlišení, ale při 1 MBit/s.
PAL, MPEG 4, kompozitní vstup, 720×576, 1 Mbit/s
PAL, DivX, kompozitní vstup, 720×576, 1 Mbit/s
PAL, MPEG 2, kompozitní vstup, 720×576, 1 Mbit/s
PAL, MPEG 1, kompozitní vstup, 720×576, 1 Mbit/s
V těchto obrázcích už je možné ztrátu kvality díky kompresi zpozorovat, ovšem je prakticky nemožné soudit rozdíly mezi jednotlivými druhy komprese. Na statickém obrázku se ve videu zkreslující artefakty lehce pohybují a obrázek je jednou hezčí, podruhé horší.
Ještě se podívejme, jak dopadne obraz v režimu NTSC (do této normy jsem samozřejmě přepnul jak videokartu coby zdroj signálu, tak ConvertX).
NTSC, MPEG 2, kompozitní vstup, 720×480, 4 Mbit/s
S videem s datovým tokem 4 MBit/s v podstatě testujeme nikoli kvalitu kódovacího chipu, ale spíše kvalitu video chipu Philips SAA7115. Ztráta kvality je v takovém případě skutečně zanedbatelná. A co se z obrázků dá vyčíst?
Ani jsem neočekával, že se ConvertX podaří zachytit jednotlivé pixely sólo, i když u prvního obrázku s MPEG 4 je jistá snaha o rozlišení jednotlivých řádků znát (u svislých to není zdaleka tak patrné a u „šachovnice“ se čtverečky o jednom bodu už vznikne jednolitá barva). Ostatně otázka je, zda už takový obraz neposílá rovnou ke ConvertX na TV výstupu grafická karta. Čtverečky 2×2 body už ale rozlišitelné jsou a to docela dobře, v případě NTFS v této šachovnici vzniká díky menšímu počtu bodů na řádek svislá duha. Každopádně barevné podání se zdá býti celkem slušné, odchylky jsou i v barvách minimální a u černobílého obrazu jsou barevné složky (RGB) v téměř dokonalé rovnováze (tedy stejný poměr červené, modré i zelené na odstíny šedi).
Pro jistotu jsem také vyzkoušel S-Video konektor. K dispozici mám pouze dvě zařízení s možností takového výstupu: notebook Dell Latitude C600 a výše použitou kartu ATI Radeon 9600 Pro. Nevím, zda je chyba v nich nebo v CovertX, každopádně s výsledkem na následujících obrázcích spokojen nejsem.
PAL, MPEG 2, S-Video vstup, 720×576, 4 Mbit/s
NTSC, MPEG 2, S-Video vstup, 720×480, 4 Mbit/s
Nelze si nevšimnout „rozjetí“ barev. U NTSC je to méně patrné, ale také to tam je. Zda je na vině ConvertX nebo použité zobrazovací zařízení mohu těžko soudit, pokud jich nevyzkouším více. Černobílý obraz je k nerozeznání hezký od připojení přes kompozitní vstup.