Načasování záznamu, kvalita zápisu
Kapitoly článků
Časované nahrávání
Z časovaného nahrávání jsem byl také trochu zklamán. Jednak proto, že datum a čas si rekordér nebere z teletextu vysílaných stanic, ale zadává se ručně (stačí jen jednou, jakou mají pak vnitřní hodiny odchylku jsem nezkoumal) a také proto, že jsem zvyklý zadat do video rekordéru ShowView kód a tím to hasne. Zde se musí zadávat datum, počáteční a koncový čas, kanál a režim kvality záznamu ručně. Někomu to může přijít jako maličkost, u dnešních VHS rekordérů je to však skoro běžné, proto mi přijde, že by to mohlo být i zde. Jinak je zde možné nastavit opakování a trochu nesmyslně se zde volí režim zvuku mezi Mono, Sound1 a Sound2. Čistokrevné stereo zde není. Nakonec je možné zadat i popis nahrávky.
U zvuku se ještě trochu zastavím. Nejprve mi připadalo, že ho má rekordér nedořešený. Nějak si plete režimy, např. při zřetelném stereu napíše Mono. Třeba tenhle známý seriál na rakouské stanici ATV+ je zřetelně slyšet stereo, rekordér však píše, že hraje mono. Záznam naštěstí probíhá skutečně stereo. Hodně pravděpodobné a nakonec i logické je, že došlo k chybě ve firmwaru a místo Mono má být všude prostě Stereo.
Pokud začnete mačkat tlačítko AUDIO na dálkovém ovládání, přepíná se už jen mezi Sound1 a Sound2, což je jeden a druhý kanál, nehledě na to, zda je o skutečné duální vysílání nebo stereo. Na skutečné stereo (ani na to, které by se zobrazilo jako Mono) se už nedostanete, pomůže jedině změnit kanál a pak jej změnit zpět. Pokud se tedy při přepínání dostanete do situace, kdy hraje stereo, vřele doporučuji na tlačítko AUDIO nemačkat. V nastavení časovaného nahrávání doporučuji paradoxně nastavit Mono, což jsem i zkusil (položka Nicam) a výsledek byl stereo.
Rád bych se ještě zmínil o podpoře VPS/PDC. V manuálu se píše, že jde o signály, které by měly zabránit v nahrávání reklam v pořadech. U nás se VPS kódy používají k tomu, aby se pořad i v případě zpoždění nahrál přesně. Pravdou je, že rekordér VPS/PDC kódy nějak míjí (mám na mysli v případě kanálů ČT, protože Nově a Primě u nás tyto kódy nic neříkají). A tak, zatímco můj videorekordér Panasonic při načasování pomocí VPS/PDC kódů nejenže začne nahrávat, kdy má, ale v případě nějakého přerušení vysílání na chvilku nahrávání opravdu vypne, SiGMATeK PVR-1210 VPS/PDC kódy míjí a nenahrává nic.
Vyzkoušel jsem nastavit u jednoho pořadu VPS/PDC a u jiného nikoli. Pořad bez nastaveného VPS/PDC se nahrál v zadaném čase, zatímco pořad s VPS/PDC kódem se nenahrál, rekordér z nějakého důvodu příslušný kód nechytil ani po hodině, kdy už bylo dávno po pořadu.
Během doby, kdy čekal rekordér na příslušný signál, se na obrazovce objevilo toto hlášení.
Rekordér se však svého kódu nedočkal.
Poslední věc, kterou bych asi očekával a která chybí, je zadávání přímo VPS kódů pro časované nahrávání, když už tedy neumí ShowView. V konečném důsledku mi přijde VPS/PDC podpora prakticky k ničemu, alespoň se mi tedy nepodařilo ji nějakým rozumným způsobem využít.
Kvalita záznamu
I tentokrát jsme v rekordéru zaznamenané disky proměřili programem KProbe, abychom se podívali, jak kvalitně vlastně jeho zapisovací mechanika vypaluje. Prověřili jsme celkem šest disků, z toho některé tak trochu falešné. Zde jsou výsledky:
|
Mezi ty „falešné“ v tomto případě patří Hyundai, který se tváří jako Taiyo Yuden, ale nemá jeho klasické poznávací znaky, a osobně tipuji i DVD+R Omega, které o sobě tvrdí, že jeho výrobcem je Mitsubishi Chemicals Corp., čemuž tedy osobně moc nevěřím. Zatímco je však médium Omega vypáleno poměrně kvalitně a předepsané hodnoty ECMA překračuje jen mírně, u DVD+R Hyundai už bych se začínal bát, že by s přehráváním na citlivějších přehrávačích mohly být jisté potíže.
Naproti tomu originál Verbatim je zapsán v naprosto excelentní kvalitě. Když si přitom uvědomíme, že nahrávání je každou chvilku přerušováno a spíše než o kontinuální jde o hodně trhaný zápis, je to naprosto skvělý výsledek. Médium Emgeton je poněkud horší kvality, jako výrobce se hlásí InfoDisc Technology, i toto je však poměrně dobrý a přehrávatelný výsledek (normy překračuje jen mírně na začátku a na konci).
Nakonec tu máme dva stejné blankové Taiyo Yudeny (jsou to skutečně originály, žádné falzifikáty), každý je však zapsaný jinak. Ten vlevo je zapsán programem Nero CD-DVD Speed (to byla mechanika na zkoušku připojená v počítači), druhý je s filmem, zaznamenaným v rekordéru. Kvality obou jsou srovnatelné, nicméně první médium, zapsané bez jediné přestávky, se přeci jen jeví poněkud kvalitněji, až na počáteční špičku v PI chybách, která se však s velkou rezervou vejde do norem. Mechanika v rekordéru PVR-1210 je jednou z těch, která pálí na kvalitní média super kvalitně, na ta jakoby druhořadá se pak snaží pálit co nejkvalitněji a nutno říci, že se jí to v rámci možností docela daří.