Nejnovější Xbox 360 má CPU+GPU v jednom čipu
Jak asi víte, základem dosavadních Xboxů 360 je tříjádrový 64bitový na architektuře PowerPC postavený procesor s názvem Xenon, který pro Microsoft dělá IBM, původně vyráběný 90nm procesem, nyní 65nm. Grafika obsažená v Xboxu 360 pochází od ATI, tedy dnes již od AMD a nese jméno Xenos, provedení je dvoučipové, větší část je samotné grafické jádro (vyráběné v továrnách TSMC, původně na 90nm, nyní také na 65nm procesu), menší je embedded DRAM (10 MB paměti), kterou dělá NEC. Více ve starším článku z r. 2005: Anatomie Xbox 360.
Nyní Microsoft spolu s IBM vytvořily něco, čemu se říká XCGPU a je to procesor i grafika na jednom kousku křemíku. Nebojte, žádné zrychlení se nekoná, přesto se hovoří o první kombinaci monolitického čipu obsahujícího jak procesor (navíc tříjádrový), tak poměrně výkonnou grafiku, a to i přesto, že jak procesor, tak grafika jsou na tom s výkonem pořád stejně. Rozdíl je jen v tom, kolik místa takový čip zabere a hlavně kolik spotřebovává energie. Při stejném výkonu spotřebuje XCGPU o 60 % méně šťávy a zabírá jen polovinu místa, co se týče samotné křemíkové plochy (o ploše včetně substrátu jako celku vůbec nemluvě, jeden zkrátka odpadá).
Na substrátu je i nadále embedded DRAM, takže se opět jedná o dvoučipové „pouzdro“ (ta eDRAM je ale nyní v porovnání se zbytkem ještě o něco menší).
V IBM si tak vyzkoušeli něco nového. Prý to pro ně byla výzva, dát na jeden kousek křemíku dva čipy, každý vytvářený jinou firmou, navržený jinými tvůrci a ještě v různých návrhářských nástrojích. V IBM se museli zejména naučit něco o (pro ně neznámém) návrhu ATI, upravit své návrhářské nástroje a vytvořit monolitický čip, který dělá totéž, co dříve dělaly dva naprosto různé čipy. To vše na 45nm výrobním procesu (prý jde o 45nm SOI proces a výrobci takového čipu jsou jednak sama IBM a pak také ještě někdo další, hovoří se o Globalfoundries, protože původně to měla dělat firma Chartered (dělala s IBM i dosavadní procesory), kterou ale Globalfoundries koupila).