Reakce pana Milana Páleše z Indies Records na FreeMusic
Kapitoly článků
Zhruba před měsícem jsem napsal článek Jak nám kopírování zabíjí hudbu. Tento text vyšel i na našem partnerském WEBu FreeMusic. Hned po zvěřejnění vyvolal vlnu reakcí a mezi nimi byl i jeden přímo od vydavatele. A protože se nebojíme vystavit i názory, které s našimi ne zcela souhlasí, přinášíme vám nyní plné znění tohoto příspěvku. Není to ale poslední text k této problematice, záhy budou následovat další, takže se máte na co těšit. I vy v textu najdete odkaz, kde můžete své názory na věc svobodně vyjádřit. A zde tedy již slova pana Páleše:
Nejprve ta druhá strana mince z úvodu, autor si asi nevšiml, že existují kameníci kteří předkládají našemu velmi kulturnímu národu i trochu jiná alba než se dostaly svojí prodejností do žebříčku IFPI. Namátkou ANNE Records, Gallup, Silver Rocket, Minority, Black Point, Globus, Day After, Indies Records a spoustu dalších labelů vyprodukuje ročně skoro dvě stovky dobrých a zajímavých titulů. Jelikož jsem kameník z Indies mohu poskytnout informace z naší ubohé a bídné nabídky. V loňském roce u nás vyšlo 27 titulů a v prvním pololetí letošního roku již 20 alb. Nebudu zatěžovat čtenáře výčtem titulů vše si může najít na www.indiesrec.cz . Většina našich titulů je dostupná v obchodní síti a proto nechápu jak náš kulturní národ vždycky šáhne vedle do regálu a odnese si domů místo CD Navarové nebo Bittové třeba Vondráčkovou nebo Špinarovou a místo Už jsme doma a Psích vojáků si odnese kapely jako Kryštof nebo Těžkýho pokondra. Takže si taky myslím že tato země za moc nestojí, ostatně jako každá jiná. To máš samý možná, kdyby, ... Ani přeslazené album Proměny od Čechomoru to nezachrání.
Otázka tedy zní: Je pokles prodeje opravdu způsoben kopírováním? Tvrdím, že ano. Nemyslím si že každý kdo si vypálí nějaké album, by si ho koupil v případě že by nebyly vypalovačky, ale jak si mám vysvětlit, že třeba již třetího alba známé skupiny SLUT jsme prodali pouze 254 ks nebo album La Mouche skupiny ELEISON 273 ks, Manželů s Lesikem Hajdovským se prodalo 205 ks a CD Vůz se senem skupiny Činna 238 ks. Myslí si autor článku, že se vrátila investice vložená do těchto titulů. Myslí si autor toho článku, že mohu vydat těmto kapelám další desku? A co třeba Minority Records. Proč se kvůli distribučním problémům rozhodl majitel Dan Dudarec vydavatelskou činnost ukončit?
A v čem spočívá zcela mimořádný úspěch Rebelů? Rozhodně ne z nízké ceny CD. Mám proto několik důvodů:
- Na soundtracku k písničkovému retrofilmu Rebelové, odehrávajícím se v šedesátých letech najdete tehdejší hity (Josef Zíma, Milan Chladil, Petr Novák, Pavlína Filipovská, Waldemar Matuška). Již několik generací posluchačů je denně z radií masírováno těmito hity (čili CD pro všechny věkové skupiny od důchodců po omladinu) a když si k tomu přidám zvláštní oblibu muzikálů v Česku nezdá se mě to tak závratný počet prodaných nosičů.
- Podobné vydavatelství Česká hudba prodává CD za stejnou cenu 199,- Kč. Alba Lešek Semelka Můj věk, sportovní komentátorky Tv Nova Jany Novákové, a mladistvé kapely s velkým sexappealem - novodobých zlatých kůzlátek New Golden Kids a žádné z nich netrhá rekordy prodejnosti i přesto že jsou levné. (Jinak jsem rád že právě toto vydavatelství dostalo takovou podporu a reklamu i s odkazem na web, právě na stránkách Freemusic, když jde o ukamenování kameníků tak se i primitivní hodí do krámu).
- Na našem webu jsou stabilně v nabídce celý měsíc vždy 4 alba s 50% slevou, čili za 165,- nebo 199,- Kč. Prodá se jich vždy 5 až 15 ks a někdy ani kus. Ani alba známých Tata Bojs nebo Vaška Koubka nezaznamenaly větší ohlas.
Kaktus nepoužíváme, proto se nebudu divit proč autor odhlédl od původního záměru, ale myslím si, že kdyby chuděrky Tři sestry nechtěly vydávat u Monitoru, kde je tak bezohledně ignorují, tak by již dávno nahlásily odchod k jinému labelu, takže to asi nebude takový velký problém, nebo že by zajímavá reklamní kampaň?
Je třeba to také nějak uzavřít, jsem si vědom že nemám již moc času a tak si jdu sehnat nějakýho chytrýho ekonoma, abych se rychle vzpamatoval a ještě možná vybřednu z úpadku, který se na mě valí.
Kameník jenž v lomu kámen láme již 12 let. Milan Páleš.
Pokud budete chtít reagovat, rádi váš názor uveřejníme. Pište na adresu redakce@freemusic.cz nebo pište do diskuzního fóra na FreeMusic.
Diskuse ke článku Jak nám kopírování zabíjí hudbu