Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Závěr autora úvodního článku - kupní síla a právní vědomí

IFPI logo
Na stránkách české IFPI se letos žádná výroční zpráva neobjevila, ale je tu několik statistických údajů, které nepotvrzují, že by kopírování zabíjelo hudbu, jak se nám kameníci stále snaží podsouvat. Nejlépe je to vidět na počtu prodaných CD. Letos totiž už nedošlo k nějakému výraznému poklesu, tak jako před pár lety, kdy to bylo až 30%. Pád se začal zmírňovat už vloni, kdy to bylo o necelých 5%. Letos tedy jen o 1,5%. Aby čísla nebyla jen suchá, nabídnu vám i statistiky prodeje různých interpretů loni i letos. Takový Zlatý slavík podle prodejů. A věřte, jsou to zajímavá čísla! Přidám i nšco vlastního pohledu na věc a výhled do budoucna.

Ano, pane Páleš, je to průmysl, žádná charita. Myslím, že ale ani vy nepožíváte slastného života rentiera, a neděláte to čistě jen a pouze proto, že těm mladým hochům chcete pomoci (OK, někteří už moc mladí nejsou). Vy přece také musíte být z něčeho živ. Je proto jen na vás, zda odhadnete, jestli je interpret na tolik dobrý, že svým dílem posluchače zaujme a zaslouží si vydat CD a v jakém nákladu. To ale nepředpokládá, že se vždy trefíte. Pak holt něco zůstane na skladě. V tomto případě bych ale vinu na vypalování rozhodně nesvaloval. Mluvím zde o tom proto, že o nákladech pod 1000ks se asi nemá cenu vůbec bavit. To není náklad, ale vydání pro pár kamarádů a přátel, příležitostný prodej na koncertech a tak podobně. U takových nákladů bych naopak pokládal za čest a velký úspěch, kdyby si to vůbec někdo zkopíroval.

Opakuji to znovu, původně jsem psal o velkých vydavatelstvích, speciálně o těch, které vydávají CD s náklady 10 000 a více. Ty už pirátství asi mohou pocítit i finančně. Ne že by je to položilo, ale prostě vydělají méně. A to se u jakéhokoliv podniku zkoumá, a hledají se příčiny, proč se pokles vyskytl a jak mu zamezit. Otázkou je, zda to, že ukazují prstem na majitele vypalovaček, je ten správný důvod. Já myslím, že ne.

Předně je vidět, že v některých zemích prodej roste (GB, Francie), tam tedy vypalovačky nemají? Ale mají, jen jaksi nemají potřebu vypalovat něco, co si mohou koupit výhodněji v obchodě. Určitě víte sám, že třeba ve Francii je velký podíl francouzských interpretů, ceny pak asi odpovídají kupní síle. Francouzi jsou navíc velcí patrioti. GB je pak zase kolébkou hudby, kterou nyní každý poslouchá a to od rocku po pop (prosím odborníky z FreeMusic, aby mne za tuto paušalizaci nekamenovali, vím, že AC/DC jsou z Austrálie, Metallica (a jéje, co jsem to napsal? samozřejmě, že jsem myslel Accept) z Německa, nebo Falco z Rakouska). Odvozuji z toho, že tamní nakladatelé svým posluchačům nabízejí hudbu, kterou oni chtějí poslouchat a za odpovídající ceny. To se ale v dalších státech asi moc neděje a vkládají se do toho dva faktory, se kterými nikdo z nás asi jen tak rychle nic neudělá. Dle mého to jsou kupní síla, a právní vědomí s trochou patriotizmu k tomu.

Podívejte se, kde je pokles prodeje největší. Latinská Amerika, Čína a státy bývalého SSSR. Tam se opravu vypaluje (ale asi rovnou více pirátsky lisuje), než kdekoliv jinde. Tam asi vypalování (a zde asi budu už slučovat vypalování s nelegálním lisováním) opravdu tu hudbu zabíjí. Jenže jakou hudbu? Tu, která na sebe už stokrát vydělala! Já si nemohu pomoci, ale stále vidím, jak nás velké labely neustále tahají za nos. Proč si mám kupovat kompilaci Pink Floydů za 600,- když tam stejně nejsou skladby, které bych tam chtěl mít? Proč mají Pulse a nyní Echoes stále za tu samou (vysokou) cenu? Vždyť já za ty CD už jednou zaplatil!, jen chci mít ty nejlepší skladby na jedné placce. Takové kompilace by měly být jen za pár korun, ne? Já třeba všechny jejich desky mám v originále a kompilaci jsem si udělal vlastní (mám na to dokonce podle našeho zákona právo).

To se dostávám k situaci u nás. První na řadě je kupní síla. Ošemetná věc. Uznávám, že desku zahraničního interpreta tu asi není možné prodávat levněji, protože by ji turisté výhodně vyváželi. Ale řekněte mi, když dolar klesl za rok o 15%, proč už tato CD nejsou o 15% levnější? Proč se nedá tuzemská hudba koupit za 150,-? K vaší kalkulaci se dostanu za chvíli, abych odhalil i u vás nedostatky a přímo nepravdy (hned dodávám, že možná ne úmyslné, jako ty údaje od velkých labelů).

Druhou věcí je právní vědomí. Víte, ono je dost těžké chtít od obyčejných lidí (promiňte vy všichni), aby ctili zákon, a aby jim bylo při vypalování alespoň divně kolem žaludku, když každý vidí, co se děje kolem. Podívejte na Novu, NHKG, IPB, a další (asi není třeba jmenovat všechny ;-). To si přece každý musí řici, že těch pár stovek nikoho nezabije, když tu větrem létají miliardy, ne? To je však debata na úplně jiné servery, více to rozmazávat nebudu. Vaše kalkulace navíc takovému vědomí pomáhá. A proč? Protože jak čtu, tak interpret dostane 9%! Neuvěřitelné číslo! Ten, bez kterého by to celé ani nespatřilo světlo světa má téměř 10%! S autorem pak přímo neskutečných 18% Řeknu vám, to snad může být na živobytí jen v USA nebo Číně při 100 000 nákladu, ne? A nemyslete, že nevím o čem mluvím. Sám mám za sebou již dvě knihy, a denní mzda (když přepočtu honorář za hodiny strávené prací na nich) vychází v řádech korun!! Ukažte mi zedníka, který vám bude dělat za korunu na den! Bez svačiny a piva! Ano, ani já jsem větší procento neměl, a to se prodalo 3 000 výtisků!

Myslím, že už zde není něco v pořádku. Kdybych věděl, že peníze, které za CD zaplatím půjdou tomu, kdo tu desku nahrál a jehož písničky tak rád poslouchám, tak proč to nezplatit? Ale těch pár korun, o které vypálením přijde, přece není ani na housku, tak jak ho to může poškodit! A to už jsme u té kalkulace. Dal jsem si tu práci a obvolal všechny tři firmy, které u nás lisování dělají. Pro zájemce je to Diskus, Fermata a GZ Loděnice (podle abecedy, abych neurazil). Požádal jsem je o kalkulaci na 1 000 a 10 000 kusů, a zde jsou výsledky (Fermata zatím ale nedodala čísla pro 10 000 ks, moc se ale asi lišit nebudou):

Diskuse ke článku Jak nám kopírování zabíjí hudbu

Žádné komentáře.