Závěr autora úvodního článku - jsou nějaké možnosti a něco na závěr.
Kapitoly článků
Měl bych to ale směřovat k nějakému závěru. Začnu příkladem, který tu je již nějaký ten čas. Písničkáře Hutku asi zná každý. Tak tento pán to pochopil již dávno. Vlastním nákladem vydává vlastní CD v edici Samopal. Ten název není vůbec podle palné zbraně, ale podle toho, že si svá CD prostě pálí sám. Zájemcům je pak také sám posílá. Navíc si vydává i vlastní noviny, které rovněž zájemci jednou, dvakrát do roka dostanou mailem (v PDF). Okruh zájemců nabírá jednak ze starých příznivců, druhak na koncertech. Jak jednoduché, jak prosté!
Budoucí vizi jsem již načrtl. Otázkou zůstává, kdo se toho pořádně chytí a také na tom něco vydělá. Kameníci za tři roky nevymysleli nic jiného, než jak podávat žaloby. Napster je pryč, ale místo něj je tu houf dalších. Možnou cestu ukazuje Listen.com. Ten ovšem řeší otázku toho co bylo. Kdo přijde s něčím novým, co bude odhalovat nové talenty, je zatím ve hvězdách. Jisté je jen to, že určitě prorazí a určitě na tom vydělá nejen on. Současná situace se jeví jako neudržitelná. Je mi líto, že musím končit de facto s otevřeným koncem, ale sitace je v tuto chvíli taková. Třeba právě v tuto chvíli někdo tvoří systém, který porazí na hlavu veškerou konkureci (ale třeba také ne). Je smutné, že do současné doby neexistuje systém, který by mi umožnil si z 200 skladem Floydů (sorry, že je tu stále omílám) vybral 50, které by mi legálně přišly poštou (samozřejmě, že bych si je chtěl nejdříve všechny poslechnout a vybral z nich vlastní výběr). No, třeba tyto řádky čte zrovna někdo, kdo ví jak na to!
Další možností, která asi nebude většině čtenářů vonět, je cesta pušální daně. Prostě na CD a vypalovačky by byla uvalena "pirátská" daň, tak jak to je již desetiletí u klasických audio kazet. Nikoho nezajímá, zda tam nahrejete žvatlání své dcery, nebo Katapult. Všechny získané peníze jdou OSA, která je pak "spravedlivě" přerozdělí. Zůstává jen ten problém se spravedlivostí přerozdělování, na které budou biti právě ti zmiňovaní nováčci a na který se poukazuje u OSA již nejeden rok.
A ještě si neodpustím jednu otázku na závěr. Proč si musím, i z originálu, udělat kopii s CD-Textem? Každý čtenář CD-R serveru ví, jak prosté to je, tak proč to není na originále?
Pro pana Páleše mám na konec jednu radu (ale to není jen pro něj, samozřejmě). Buďto budete schopen vydat CD za 150-200,- Kč, nebo nemá cenu je vydávat. Nás spotřebitele totiž nic jiného nezajímá. My jsme ochotni za muziku dát tyto peníze. Je vaší věcí, jak si s tím poradíte. Když ne, pak budeme pálit. Ale třeba se najde někdo, kdo to dokáže. Ovšem byl bych velmi nerad, kdybyste to bral nějak osobně, já velmi oceňuji co vy, a další podobní vydavatelé, pro naší muziku děláte. Prostě tak to je, tak to píší i čtenáři FreeMusic i CD-R serveru.
Diskuse ke článku Jak nám kopírování zabíjí hudbu