Jak nám kopírování zabíjí hudbu
Kapitoly článků
Nejprve tedy jak vypadal prodej v roce 2000 a 2001:
|
A pak tu máme slíbený TOP:
|
Nemohu jinak, než že si opět neodpustím statistiku IFPI komentovat. První co mne nepadne je lítost. Lítost nad tím, co naše vydavatelství produkují a co lidé kupují. Je to opravdu až neuvěřitelné a to se prý považujeme za kulturní národ! No, ale dobře nám tak. To je však jen jedna strana mince. Ono to možná zase až tak není v nás, ale v tom, co nám kameníci předkládají. Vždyť mezi pěti nejprodávanějšími tituly to jsou tři remixy. Holki se přiznám neznám, tak alespoň ten Čechomor napravuje reputaci.
Otázka tedy zní: Je pokles prodeje opravdu způsoben kopírováním? Tvrdím, že není. Už při pohledu na tu bídnou nabídku, je div, že loni byl pokles jen 1,5% Nějak nevidím důvod si z té ubohé nabídky něco vybrat. Je vidět, že vydavatelé stále žijí z minulosti. Proto tu máme Věru Špinarovou, Petra Kotvalda nebo Děda Mládek Illegal Band. Když prostě není co vydat, sáhne se do šuplíku a udělá se nějaký výběr a úspěch je zaručen. Nevím, do jaké míry jsou seskupení Holki, návrat Heleny Vondráčkové, nebo Děda Mládek Illegal Band (a další) umným tahem vydavatelů a nakolik je to opravdu úspěch interpretů. Spíš bych vsadil na umnou kalkulaci a vypočítavost (kdepak že je Lunetic?). Ale určitě se povedl. Lidé to kupují. Jak by také ne, když z rádií se na nás valí jen hudba, kterou vydavatelé preferují.
Z celé tabulky zcela mimořádně vyčnívá úspěch Rebelů. Vždyť se jich prodalo jednou tolik, co druhého Težkého Pokondra. Ano, byl to filmový soundrack, ale nikdy dříve se neprodalo tolik CD s muzikály, nebo s hudbou z filmů (možná ani dohromady ne). A proč? No protože nekupte to, za ty peníze! Zkrátka i zde se ukázalo, že odpovídající cena dělá velké prodeje. Proč kopírovat Rebely, když si je mohu za 250,- kopit v originále! Zde si mohli vydavatelé ověřit, že (alespoň u tuzemských) se rozhodně vyplatí dát spotřebitelům šanci, si CD za přiměřenou cenu koupit. Ovšem není to nějak vidět. Naopak, na případu Třech sester vidíme, jak bezohledně ignorují i požadavky samotných interpretů. Pak si stále opakuji, dobře vám tak, jen houšť a větší kapky. Opravdu nechápu, jak je možné, že vydavatelé nemají nějakého ekonoma, který by jim to vysvětlil.
Pak tu máme vám již dobře známého Cactuse. Odhlédnu zcela od původního záměru, bránit touto ochranou nelegálnímu kopírování. Ale podívejme se, jaký má důsledek, že se CD nedá na PC vůbec poslouchat. Asi mezi vámi není málo lidí, kteří hodně poslouchají hudbu přímo z PC. A je jedno, jestli v práci či doma, nebo jestli jako CD-DA nebo MP3. Podstatné je to, že když třeba budete chtít poslouchat poslední CD Kabátů, kde jsou ty největší hity, máte smůlu. Co tedy zbývá? Oželet oblíbeného interpreta? Ne, to asi nikdo neudělá. Ale asi si někde vypůjčí originál a udělá si kopii, která na PC hraje. A pirát je na světě! A to prosím ne vlastní vinou. Čárku si může (v tomto případě) připsat Monitor EMI. Vsadím svou výplatu, že kdyby tato CD ochrany neměla, prodá se jich rozhodně více (ovšem také za normální cenu, že).
Je třeba to nějak uzavřít. Zdá se, že na lepší časy se začíná blýskat (zatím sice hodně, hodně daleko). Cestu ukázalo CD Rebelové a je tu i ohlášení zlevnění downloadů přímo od Sony. Když se kameníci rychle vzpamatují, ještě možná vybřednou z úpadku, který se na ně valí. Ale moc času už nemají. Uvidíme, jak se projeví v tomto roce. Zatím tu máme Českou hudbu, která nabízí CD za maximálně 199,- Kč (koukám, že vydávají Deset očí, které si už nyní i vy můžete stáhnout zadarmo z FreeMusic!).
Diskuse ke článku Jak nám kopírování zabíjí hudbu