Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth, přírůstek do seznamu Mantle
Civilization: Beyond Earth navazuje na řadu, která se poprvé dostala do světa v roce 1991. Od té doby vyšlo mnoho remaků i tématicky navazujících pokračování, kterých bylo celkem 5 řad (všech verzí včetně expansion packů bychom napočítali téměř dvě desítky). Dějově ale Beyond Earth navazuje spíše na Alpha Centauri.
Ačkoli Beyond Earth vychází z enginu použitého u páté generace, bude hře doplněna podpora API Mantle, což umožní snížit overhead a zpřístupnit uvolněné hardwarové prostředky samotné hře. Ta by měla od vydání počítat i s použitím CrossFire a Eyefinity, ale to už považujeme prakticky za samozřejmost.
Využijeme této příležitosti a zkusíme zaktualizovat seznam, který jsme od loňského listopadu nedoplňovali:
- hry a aplikace
- Battlefield 4 (Q4 2013 Q1 2014)
- Battlefield 4: Second Assault (Q1 2014)
- Command & Conquer: Generals 2 - zrušeno
- Dragon Age: Inquisition (Q3 2014)
- Mass Effect (2014)
- Mirror's Edge 2
- Need for Speed series
- Plants vs. Zombies: Garden Warfare (Q1 2014)
- Thief (Q1 2014)
- Sniper Elite 3 (2014)
- Star Citizen (Q4 2014)
- Star Swarm (Q1 2014)
- Star Wars: Battlefront (2015?)
- enginy
- studia
- Cloud Imperium Games
- Crytek
- DICE
- Eidos
- Oxide Games
- Rebellion
Pokud vše půjde podle plánu, bude koncem letošního roku existovat zhruba desítka titulů s podporou API Mantle. Pokud bychom předpokládali podobný průběh i v příštím roce, přibude do přespříštích Vánoc zřejmě ještě druhá desítka her, které jsou zatím ve vývoji. Právě v té době (přelom roku 2015/2016) by se na trh měly dostat první tituly s podporou DirectX 12, které nabídnou podobné výhody (efektivnější využití procesoru), jakými v současnosti disponuje Mantle. DirectX 12 některá dílčí zlepšení, která spočívají z užšího spojení s hardwarem AMD, sice nenabídnou, půjde však o klasický DirectX-standard, z něhož budou profitovat všichni zákazníci, respektive uživatelé DirectX 12 kompatibilních GPU (ať už AMD, Nvidie Intelu, či - dá li bůh - i S3 / VIA ;-).
Které čipy a do jaké míry budou DirectX 12 podporovat, zatím není jasné (protože se na API stále pracuje, nejsou všechny hardwarové požadavky známé); minimálně softwarovou kompatibilitu by ale měly nabízet generace Fermi, Kepler a Maxwell od Nvidie. Ta už se v současnosti snaží s Mantle „bojovat“ prostřednictvím lepších optimalizací ovladačů pro mnohojádrové procesory, s čímž například v Battlefield 4 podle firemních měření dosáhla zajímavých výsledků.
Cíl AMD, Microsoftu i Nvidie je ale v současnosti podobný a z hlediska uživatelů vítaný: Nové hry podporující Mantle nebo DirectX 12 by měly být bezproblémově rozhýbatelné i na velmi mainstreamových procesorech, což ocení nejeden hráč.
AMD