Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Xbox Scorpio zvládne hry ve 4K nativně, Playstation 4 Pro ne

Zdá se, že Microsoft pomalu začíná Sony vracet marketingové fauly, které schytal při vydání Xboxu One. Microsoftu se podařilo upoutat větší pozornost s chystaným Xbox Scorpio než Sony s uváděným PS4 Pro.

Pokud jste zhruba od zimy 2012 / 2013 až do poloviny roku 2014 nesledovali dění ve světě konzolí, dovolím si krátké připomenutí. Před vydání stávající generace herních konzolí nejprve Sony přišla s několika poměrně nepopulárními informacemi na téma různých omezení hráčů, která záhy přijal i Microsoft a v době vydání Playstation 4 tato omezení více-méně odvolala. Xbox One pak při srovnání s Playstation 4 působil jako silně restriktivní produkt, který oproti ní neumožní použití bazarových her, neumožní hraní bez permanentního připojení k internetu, neumožní hraní žádných her bez předplacených služeb a podobně. Později se situace částečně vyjasnila a ukázalo se, že nebude zdaleka tak černobílá, ale Sony se tak nějak podařilo ukořistit nálepku toho uživatelsky-přátelštějšího výrobce.

V roce 2014 nicméně pokračovala v poměrně agresivním marketingu, když u nadcházejících her slibovala pro Playstation 4 vyšší rozlišení nebo snímkovou frekvenci, než hry nakonec měly. Ale to opět vyšlo najevo až později a přes nevelký výkonnostní rozdíl mezi oběma konzolemi se Sony opět podařilo dosáhnout povědomí, že Playstation 4 oproti Xboxu One nabízí výrazně více. Toto povědomí zprvu podporovala i tvrzením, že éra Playstation 4 bude zcela jistě desetiletá (tedy ještě delší než u Playstation 3) a teprve v průběhu času jednotliví zástupci společnosti v různých vyjádřeních postupně po krůčcích ubírali. Poprvé, když se Ubisoft vyjádřil ve smyslu, že mají od výrobců konzolí informaci, že počítají zhruba s pětiletým cyklem. To Sony kontrovala, že éra Playstation 4 bude stejně dlouhá jako u Playstation 3, tedy sedmiletá, později bylo upřesněno, že tak dlouhá, jako u Playstation 3 nebude a když se očekávalo, že konzole vydrží 5-6 let, ozvala se AMD, která již měla objednávku od Sony na vývoj hardwaru pro nástupce, že to bude ještě méně než se čeká.

Jak je z ohlášení Playstation 4 Pro zřejmé, éra se z 10 let postupně zkrátila na 3 roky. Sony to samozřejmě již v letech 2013-2014 muselo být a bylo jasné, když už aktivně na nástupci pracovala. Zprávy o dlouhých letech byly zčásti utvrzováním uživatelů, že koupě Playstation 4 nebude investice, která by se za pár let vypařila a zčásti kouřovou clonou pro Microsoft, kterému určitou dobu unikalo, že Sony staví nástupce, na kterého by bylo vhodné připravit odpověď. I tento tah se povedl, Microsoft má se svojí odpovědí na Playstation 4 Pro skluz, který bude plus mínus roční. Dost možná ale půjde o poslední školáckou chybu, na kterou se Sony podařilo Microsoft nachytat.

Zdá se, že divize Xboxu, kterou od roku 2014 vede Phil Spencer, se poučila a začíná se soustředit právě na to, co mezi uživateli zvyšuje popularitu daného produktu. Pro ilustraci by se daly zmínit projekty pro zajištění zpětné kompatibility. Ve spojitosti s Xbox One S způsobila velkou pozornost kompletní podpora pro přehrávání 4k videa, která z malé nové konzole učinila vůbec nejlevnější přehrávač 4k videa na trhu. Sony oproti tomu tuto funkcionalitu na Playstation 4 Slim nenabídla (nepotvrdily se ani předpoklady, že to bude kompenzováno nižší cenou - základní modely obou konzolí nakonec vycházejí na totožných $299). Účelně restriktivní politiku pak nasadila Sony u Playstation 4 Pro, která by sice byla vybavena obvody pro 4k video, ale záměrně byla zvolena starší verze mechaniky, která UHD 4k Bluray nenačte (společnost podle dostupných informací chystá vlastní online distribuci 4k obsahu a fyzická média by pro ní byla konkurencí).

4k není ale jen o videu, v posledních dnech se začalo mluvit také o podpoře renderingu her ve 4k rozlišení. Sony se nechala slyšet, že většina her nebude podporovat nativní rendering ve 4k, ale že bude vykreslováno v nižším rozlišení a na 4k pouze zvětšeno (upscaling). Prý ale můžeme očekávat tak kvalitní algoritmy převzorkování obrazu, že výstup bude prakticky nerozeznatelný od nativního. Jen pár dní poté zareagoval Microsoft, že si dá záležet, aby všechny tituly přichystané pro vydání s Xbox Scorpio byly renderované nativně ve 4k rozlišení.

Bude zajímavé sledovat, nakolik se Microsoftu podaří zaujmout kombinací lepší multimediální podpory a výkonnějšího hardwaru. Zatímco Sony Playstation 4 Pro je vybavena grafickým jádrem „s prvky architektury Polaris“, které je konfigurací blízké GPU Polaris 10, Xbox Scorpio přinese novější grafické jádro, které bude patrně blízké GPU Vega 11, díky čemuž v daném limitu spotřeby nabídne zhruba o třetinu vyšší výkon. Sony ale zbývá jedna zásadní výhoda: Roční náskok na trhu, Xbox Scorpio bude možné koupit až před Vánoci 2017.

Zdroje: 

volně na motivy WCCFTech

Diskuse ke článku Xbox Scorpio zvládne hry ve 4K nativně, Playstation 4 Pro ne

Pátek, 23 Září 2016 - 16:48 | PPK | NE. Psal sem ze tam neni polaris 10. A ten tam...
Pátek, 23 Září 2016 - 13:36 | Polux | Krásný příklad článku psaného z jednoho pohledu....
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 23:47 | Psycho Mantis | Tak za prvé) restrikce Sony nešly až tak daleko...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 23:32 | tombomino | PsychoM ma v jedne veci pravdu. Mrkosoft si to s...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 23:23 | tombomino | Obecne ten rozdil je v tom, ze na konzolich jsou...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 21:02 | no-X | „Po očekávaném negativním ohlasu u hráčů Sony se...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 20:48 | Jaroslav Crha | PPK třeba myslel že tam není 480, ale jen 470...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 20:44 | no-X | „v ps4 pro neni polaris 10“ - Zdroj? :-)...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 19:20 | Psycho Mantis | nelíbí se mi, jak autor článku jemně manipuluje s...
Čtvrtek, 22 Září 2016 - 17:53 | PPK | Tve vypocty vychazi z naprosto spatneho...

Zobrazit diskusi