Architektura GPU
Kapitoly článků
Architektura nových karet rodiny s GPU "Barts" je druhou generací DirectX 11 GPU u AMD. Vychází z řady "Cypress", tedy Radeonů HD 5800, jejichž architekturu jsme si podrobně rozebrali loni.
HD 5800 "Cypress":
HD 6800 "Barts":
Při srovnání schémat obou GPU současně při "vzpomínce" na parametry v tabulce je zjevné, že došlo k další úpravě poměru jednotlivých částí GPU. Oproti předchozí generaci ubyl počet stream procesorů a texturovacích jednotek, zvýšila se však frekvence. Celkově vzrostla efektivita chodu GPU, berme to jako důsledek nutnosti ještě více zoptimalizovat návrh GPU pro 40nm proces u TSMC.
Zachován je počet ROP jednotek, tam dost dobře s ohledem na případný dopad na výkon či návrh GPU ani "krást" nešlo. K SP se dá zmínit jeden teoretický propočet: zatímco Radeon HD 5870 má při 1600 stream procesorech výkon 2,72 TFLOPs, HD 6870 dává s 1120 stream procesory výkon 2,016 TFLOPs. To je 1,7 GFLOPS/SP versus 1,8 GFLOPS/SP, tedy nárůst o 6 %.
Hlavním strůjcem vyšší efektivity GPU v poměru k počtu stream procesorů je ale něco jiného. Ultra Threaded Dispatch Processor představený s Radeony X1800 (kde se pochopitelně staral jen o pixel shadery) zde oslavuje. Už není na všechno to rozhazování dílčích částí úloh mezi stovky stream procesorů sám, ale dostal dvojče, identický klon. HD 6800 nesou ve svém srdci dva Ultra Threaded Dispatch Processory, po jednom pro každou dílčí část GPU (to je už více generací rozděleno na dvě symetrické části). K Ultra Threaded Dispatch Processorům pochopitelně přísluší i vlastní oddělené cache.