Microsoft: DirectX 12 napodobí Mantle - AMD: To je dobře
Několik zdrojů znalých situace skutečně potvrdilo, že Microsoft pracuje na nové verzi DirectX (pozn.: v úvodní parafrázi hovoříme pracovně o DirectX 12, ale žádný konkrétní název zatím oficiálně potvrzen nebyl), která by měla přinést minimálně část zlepšení známých z API Mantle. Tím je v první řadě míněno vyřešení režie (jde v řadě případů o pouhé „čekání“ na synchronizaci v rámci DirectX), která v praxi limituje počet Draw Calls (volání vykreslovacích funkcí).
Chystané přednášky na GDC nejsou ze strany Microsoftu první zmínkou o zlepšení v tomto směru - skutečnou první zmínkou, že by se DirectX mohlo začít ubírat touto cestou, můžeme najít v blog-postu, který zveřejnil Kam VedBrat z Microsoftu 14. října 2013, tedy zhruba dva týdny po oficiální odhalení API Mantle.
Resumé z GDC, které neprezentuje práci, kterou Microsoft na DirectX 12 odvedl, ale spíše otevírá diskusi, jakým směrem by se nová generace API měla ubírat, dává najevo, že práce jsou teprve v nejranější fázi. I když Microsoft může využít zkušeností (i částí kódu) dosažených při vývoji Xbox One, nemůžeme očekávat, že by hotový produkt pro PC platformu (kde nejde o zajištění kompatibility pouze s jedinou konkrétní hardwarovou konfigurací) mohl přijít v řádu měsíců.
AMD přesto rozhodnutí Microsoftu vítá a k této příležitosti vydala i oficiální vyjádření:
Byla publikována celá řada článků, které informují o vývoji DirectX a OpenGL, jež jsou upravovány pro užší spolupráci s hardwarem a snižování procesorové režie (overhead). Podporujeme a vítáme směřování vývoje herního průmyslu, které je v souladu s naší vizí nízkoúrovňového grafického API a které bude fungovat na úrovni bližší hardwaru. I když odborníci předpokládají, že tento proces zabere nějaký čas, mají vývojáři efektivní API k dispozici již nyní v podobě Mantle. O budoucnosti a vývoji našeho vlastního API se rádi podělíme na Game Developers Conference.