Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Grafické karty v roce 2014 - třetí kvartál

Rok 2014 provázely dva trendy: nedostupnost lepšího než 28nm procesu a poptávka uživatelů po vyšším výkonu, který by nejlépe stačil i pro 4k rozlišení. To vyžadovalo efektivnější nakládání s energií…

Kapitoly článků

Červenec

Letošní červenec, jak už to bývá, nepřinesl prakticky žádné hmatatelné novinky. Co výrobci měli, předvedli na Computexu a co nestihli, si nechali na začátek školní sezóny. Za připomenutí stojí snad jen rekord Intelu, který po rekapitulaci druhého kvartálu zjistil, že prodal nejvíce procesorů - a tudíž i grafických čipů - za svoji historii.

Haswell procesor pro tablety - img2

Díky slajdu o APU Carrizo unikly první informace o architektuře GCN třetí generace, která přinese podporu delta-komprese a z multimediálních fíčurek třeba high-speed video enkodér / dekodér, který zvládá zpracovat video v 1080p při až osmnáctinásobku reálné rychlosti a podporuje i 4k. 

Pokračovala ale i diskuse na téma konzolí a osobních počítačů, kterou odstartovalo zjištění, že z PC her přiteklo herním studiím víc než z těch konzolových. Na to navázal John Romero, který podpořil PC platformu, ale zároveň nešetřil kritikou na stávající pojetí konceptu free2play, který v mnoha případech (co do hratelnosti) penalizuje neplatící hráče a hru naopak usnadňuje platícím.

Srpen

Prázdninové diskuse na téma stolních počítačů a konzolí pokračovaly i v srpnu, kdy vývojář indie her Jamie Fristrom zveřejnil rozdíl v nákladech na vývoj hry pro PC a pro konzoli - vybral si Xbox One. Detailně vyčíslil požadavky, které jsou vyžadované (nebo prakticky nutné) pro konzolovou verzi hru a došel na částku přesahující $5000 (100 tisíc Kč), z čehož přes $4000 tvoří rating (určení vhodnosti hry pro určitou skupinu hráčů) a autorskoprávní pojištění.

Xbox One White 02

Následovalo uvedení GPU AMD Tonga. Nejprve v podobě profesionální grafické karty FirePro W7100. O pár týdnů později následoval Radeon R9 285. AMD si nenastavila vyšší ambice, než vytvořit přímou náhradu doprodávaného Radeonu R9 280, která by doplnila technologie původnímu GPU chybějící. Například kompletní hardwarovou podporu pro kompresi i dekompresi 60FPS h.264 4k videa, nový PowerTune + Boost, TrueAudio, CrossFire XDMA, plnou podporu pro FreeSync, delta-kompresi barev, efektivnější teselaci, polyfázový scaler na každém výstupu, hardwarovou podporu MJPEG, Eyefinity s kombinací displejů na výšku i na šířku, Fluid Motion video aj.

Intel, který byl od počátku zaujatý myšlenkou low-overhead API, ukázal, že DirectX 12 lze využít i jinak než ke zvýšení výkonu na sestavách limitovaných procesorem. Na tabletu Microsoft Surface předvedl, jak je možné díky API při zachování téhož výkonu snížit energetické nároky procesoru při použití integrované grafiky a to v extrémních případech až na polovinu. Takové řešení má smysl především pro mobilní zařízení, kde může o pár (desítek) minut prodloužit výdrž na baterii.

Září

Poslední letní měsíc plně vynahradil nemastné-neslané letní dění. Nejprve překvapil Matrox, který se rozhodl novou generaci profesionálních grafických karet C-Series postavit na hardwaru od AMD. Krom toho, že později vyšlo najevo, že krom upravených výstupních konektorů, vyšší ceny a vlastního softwaru se Matroxí karty prakticky neliší od FirePro W600, upoutal asi nejvíc fakt, že Matrox tímto krokem de facto oznámil ukončení vývoje vlastních GPU.

Matrox C 680 Graphics Card Board To Board Framelock

Po kouskách přicházely i díly do skládačky 3D a multimediální výbavy procesorů Intel Broadwell a Skylake. Dozvěděli jsme se, že Broadwell přinese integrovaný DSP procesor pro zpracování zvuku (obdoba AMD TrueAudio) nebo rychlejší QuickSync a dále že zvládne MJPEG, JPEG, VP8 nebo částečnou podporu pro HEVC. Co se podpory DirectX 12 týče, bude Broadwell kompatibilní (tzn. Intel dodá ovladače, se kterými Broadwell bude schopný pod DirectX 12 fungovat), plnou hardwarovou podporu ale přinese až Skylake.

Intel Broadwell Y Core M In Hand

Řadu pozitivních informací ale zakončil takový ošklivý... nepěkná věc. Onen DSP procesor pro zpracování zvuku nemá sloužit primárně pro potřeby her a dekompresi zvuku, ale pro přijímání slovních příkazů (typu „zapni se“ :-), které je schopný jím vybaveným počítač zpracovávat, i když je vypnutý, respektive v režimu S0 nebo CS. V režimu CS může počítač komunikovat po síti, takže se takto koncipovaná hardwarová výbava jeví jako potenciální bezpečnostní díra.

Novým přírůstkem mezi výrobce grafických jader by se mohla stát společnost Samsung. Jak je pochopitelné, s grafickými jádry licencovanými u ARM je pro ni problematické konkurovat Qualcommu a případně i Nvidii a Intelu, a tak Samsung zahájil vlastní vývoj. Podle novějších informací bychom se nějakého výsledku mohli dočkat už v roce 2015.

Nvidiageforce Gtx 980 Keyvisual

Konec září už byl plně ve znamení druhé generace Maxwellu. Nvidii se podařilo s GeForce GTX 980 jednoznačně překonat konkurenční Radeon R9 290X a to navíc při výrazně nižší spotřebě. GeForce GTX 970 pak nabídla velmi příznivou cenu - dá se dokonce říct, že tak nízká cena, respektive tak výrazný cenový odstup druhého nejvýkonnějšího modelu je pro Nvidii velmi netypický.

Nvidia Gm 204 Die

Druhá generace Maxwellu přinesla oproti té první (GeForce GTX 750) několik změn, například efektivnější delta-kompresi, která umožnila kartě dosahovat high-endových výkonů i přes 256bit sběrnici nebo opravené ROP, které opět korektně zvládají všechny režimy MSAA. Rychlý anti-aliasing CSAA se ale už nevrátil.

Kapitoly článků

Diskuse ke článku Grafické karty v roce 2014 - ve jménu energetické efektivity

Pondělí, 5 Leden 2015 - 18:45 | ODSakEda | Já jsem nainstalval Chrome s GoogleEart omylem,...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 13:16 | koudy_cz | Mám dojem že jsem o tom někde četl, ale už nevím...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 10:28 | ODSakEda | žeby jen další... agresivní záměr Googlu??? :-( (...
Pondělí, 5 Leden 2015 - 08:11 | koudy_cz | Já mám dojem, že to funguje jen v posledním...
Neděle, 4 Leden 2015 - 21:37 | ODSakEda | You Tube již podporuje až 60fps 60p :-) A přitom...
Neděle, 4 Leden 2015 - 01:47 | trodas | Amize by HBM pomohla, nicméně v té době jaksi...
Sobota, 3 Leden 2015 - 12:26 | Petr Ježek | Přesně tak. Ekonomiku bych v této fázi do diskuse...
Pátek, 2 Leden 2015 - 16:24 | TyNyT | Já to vidím následovně: GDDR5 se svými latencemi...
Pátek, 2 Leden 2015 - 15:09 | ODSakEda | Co to máš za avatar? Autor konkurenčního webu...
Pátek, 2 Leden 2015 - 14:47 | Adams Adams | Pro hry to neplatí určitě, jsou poměrně...

Zobrazit diskusi