Grafické karty v roce 2014 - druhý kvartál
Kapitoly článků
Duben
Se zajímavým upozorněním přišel Intel, který poukázal na pozitivní vliv dual-rank pamětí na výkon integrované grafiky:
Jejich použití umožňuje zvýšit reálný grafický výkon o 7 %, což rozhodně není k zahození. Pozitivní vliv se samozřejmě netýká pouze GPU Core i7, shodou okolností stejný 7% rozdíl při použití dual-rank konfigurace naměřila i redakce německého ComputerBase na integrovaném GPU čipu Kaveri.
Poté se o slovo přihlásila AMD s Radeonem R9 295 X2, duální grafickou kartou postavenou na dvojici 512bit GPU Hawaii. Jak ukázaly recenze, sázka na referenční vodní chladič se vyplatila: Podařilo se snížit hlučnost o ~8 dBA oproti průměru obvyklému pro dosavadní duální karty:
Grafická karta (duální modely) | hlučnost (ComputerBase) |
Radeon R9 295 X2 | 53,0 dBA |
Radeon HD 7990 | 60,5 dBA |
GeForce GTX 690 | 52,0 dBA |
Radeon HD 6990 | 66,5 dBA |
GeForce GTX 590 | 62,5 dBA |
Radeon HD 5970 | 58,5 dBA |
GeForce GTX 295 | 64,0 dBA |
Radeon HD 4870 X2 | 65,5 dBA |
Radeon HD 3870 X2 | 58,0 dBA |
Oproti posledním generacím duálních modelů klesla nejen teplota GPU, ale i teplota PCB v oblasti napájecích obvodů, což znamenalo jakous-takous rezervu pro přetaktování.
Šíření 4k videa a rozšiřování podpory hardwarové komprese QuickSync vedlo k zajímavému nápadu: Intel se rozhodl, že top modelům generace Broadwell implementuje duální video-dekodér. Vyšlo totiž najevo, že při převodu 4k videa na kupříkladu 720p nebo 1080p, není prvkem limitujícím výkon enkodér QuickSync, ale dekódování zdrojového videa o 4× (9×) vyšším rozlišení.
Květen
Mezi květnovými svátky jsme se dozvěděli opět několik zajímavostí od nadcházejících integrovaných grafikách Intelu. Broadwell, krom již zmíněného videodekodéru, dostal hardwarovou podporu pro VP8, 3D jádra řady GT2 a GT3 byla posílena o 20 % výpočetních jednotek navíc a výstupy grafického jádra uzpůsobeny současným trendům: tedy 4k u všech modelů (na eDP 1.3 i DisplayPort 1.2) a vypuštění nativního analogového výstupu. Nástupce Broadwellu - Skylake - navíc doplní stávající segmenty integrovaných grafik o výkonnější řadu GT4e.
Květen přinesl i první vydatnou várku informací o „Svatém grálu 2.0“ 3D grafiky, pamětech HBM. Dozvěděli jsme se, že první generace umožní dosáhnout datové propustnosti (při čtyřech sendvičových čipech) až 512 GB/s (podle některých zdrojů až 640 GB/s), tzn. 60-100 % nad 512bit Radeonem R9 290X. Energetické nároky jsou přitom výrazně nižší než v případě stávajících GDDR5. Mobilní varianta HBM (WIO2) je přitom ještě úspornější než nedávno vydané a v tomto ohledu doposud nejpokročilejších LPDDR4. Vyžadují 1,5 W na 51,2 GB/s, přičemž HBM stačí téměř polovina: 0,8 W na 51,2 GB/s. Kouzlo HBM spočívá v použití velmi široké sběrnice (až v jednotkách kilobitů) při nízkých taktech.
Na konci května došlo konečně k oficiálnímu vydání duálního Titanu Z. Celkové dojmy byly poměrně rozporuplné, Nvidia neposkytla karty na recenze a příliš jistě nepůsobila ani střídavá mediální vyjádření, která jednou o kartě mluvila jako technologickém demu, podruhé jako produktu pro profesionální sféru, potřetí jako o upgradu pro hráče vybavené původním jednočipovým Titanem a nakonec jako o kartě, která pro hráče není. Z odkladů i událostí provázející vydání bylo zjevné, že Nvidia vůbec nepočítala s možností, že by si Titan Z neodnesl titul nejrychlejší grafické karty na trhu a následné mlžení ani cena dvojnásobná oproti konkurenci nijak mediálnímu obrazu karty neprospěla.
Červen
Do řady nízkoúrovňových API, kterou tvořil Mantle a ohlášené DirectX 12 plus „next gen“ OpenGL se připojil Apple s API Metal - které však rovnou předvedl v jeho funkční podobě. Podobně jako zmíněná, tak i Metal zvládá zpracovat zhruba 10× více draw-calls a lépe využívat vícejádrové procesory.
Apple ve spolupráci se společností Epic předvedl pěkné techdemo Zen Garden, které díky API Metal dokázalo na tabletu běžet plynule při více než 5000 draw-calls.
Počátkem léta se AMD rozhodla vyvrátit tvrzení Nvidie, že se stávajícím hardwarem není možné realizovat variabilní snímkovou frekvenci. AMD použila LCD monitor Nixeus VUE27D z roku 2013, který vybavila aktualizovaným firmwarem a na Computexu veřejně předvedla FreeSync zobrazování při 40-60 FPS:
Černé scénáře na téma Wii U z počátku roku, které přiživila i PR vyjádření Sony, se rozplynuly jako pára nad hrncem, když Nintendo vydalo dlouho očekávaný Mario Kart 8. Hra je natolik chytlavá, že jen kvůli ní začali uživatelé konzoli kupovat. Prodeje vzrostly na čtyřnásobek objemů před vydáním hry a Nintendu se opět zablýsklo na lepší časy (v roce 2013 poprvé po osmi letech prodala Sony více konzolí než Nintendo).