Havok přináší nový Physics Engine, je 2× rychlejší a 10× úspornější
S herní fyzikou to po léta bylo takové všelijaké. Dominoval jí Havok, ale ten i z finančních důvodů neměl sílu přizpůsobit se možnostem, které přinesl výpočetní potenciál grafických karet. Právě s tím chtěla Havoku pomoci AMD, resp. vlastně ještě ATi, ale finální verze fyziky akcelerované přes GPU se nikdy nedostala ven - společnost tehdy koupil Intel a tyto plány vzaly za své.
Tím se otevřely dveře Nvidii. Po koupi společnosti Ageia začala propagovat vlastní fyzikální engine - PhysX. Ani s tím to nedopadlo zrovna optimálně - základní verze, která nebyla vázána na konkrétní hardware, z hlediska uživatele nenabízela víc než Havok (vše zpracovával procesor). Pokud měl vývojář zájem o akceleraci, musel napsat samostatný kód pro akcelerovanou verzi - ta však běhala jen s hardwarem Nvidie (původní akcelerátor od Ageii nakonec Nvidia od podpory odstřihla). Na jedné straně stál softwarový PhysX, který nebylo možné akcelerovat a na druhé straně existoval hardwarový PhysX, který zase běhal špatně softwarově (brzdící x87 instrukce a podivná vícejádrová podpora, kdy jednotlivá vlákna byla vzájemně závislá, což eliminovalo možnost efektivního využití více jader paralelně).
To zase bylo impulsem pro Microsoft a standardizaci výpočetního rozhraní Direct Compute, které musí podporovat každá DirectX 11 kompatibilní grafika. Příkladem jeho využití mohou být vlasy hrdinky Lary Croft v novém Tomb Raideru. Direct Compute je sice hardwarově multiplatformní, ale stále jde jen o výpočetní rozhraní, nikoli o fyzikální engine, což pro vývojáře není nejpohodlnější.
Havoku tedy zůstalo velice široké pole působnosti, které se rozhodl využít. Nový engine byl připraven s ohledem na možnosti stávajícího i budoucího hardwaru, cílí na PC segment, mobilní sféru, novou generaci herních konzolí, ale počítá i s těmi stávajícími. Už však nespecifikuje, zda těmi „stávajícími“ myslí Xbox 360 a Playstation 3, nebo jejich nástupce Xbox „720“ a Playstation 4 (výrobci hardwaru a softwaru často slovem „stávající“ myslí generaci, se kterou právě pracují, nikoli tu, kterou mají na stole zákazníci).
Podle zástupců Havoku jsou na beta verzi distribuovanou vývojářům her velmi pozitivní ohlasy - některé fyzikální simulace s touto betou běží 2× (i) rychleji než s původní verzí, přičemž si vystačí s až 10× nižšími nároky na paměť. Společnost zatím o novince hovoří poměrně obecně; o bližší informace se prý podělí na GDC (27. - 29. března).