Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Lze brát ještě DLSS vážně? F1 2019 předvedla nové dno

Anti-aliasing DLSS má několik slabin. Jednou z nich je čekání na podporu. Už už to vypadalo, že se ho v případě F1 2019 podaří zkrátit. Vlastně podařilo, ovšem na úkor kvality…

Anti-aliasing DLSS (deep learning super sampling) měl přinést plody umělé inteligence řadovému hráči. Jeho podpora je závislá na systémech Nvidie, které se srovnáváním snímků renderovaných v nižším rozlišení a snímků ve vyšším rozlišení / s anti-aliasingem učí upravit snímky (renderované na herní sestavě) v nižším rozlišení tak, aby měly vyšší rozlišení a anti-aliasing. Na papíře zajímavá technologie ale ukazuje čím dál více slabin.

V první chvíli to vypadalo, že jedinou slabinou bude potřeba nákupu GeForce RTX, která je podmínkou k aktivaci. Záhy se ukázalo, že bude potřeba použít i hru, ve které je DLSS podporováno. To by nebyl až takový problém, podpora byla ohlášená pro více titulů, ovšem ty vycházejí a podpora DLSS vázne. Třetí zádrhel se ukázal letos v únoru. DLSS může být v konkrétních hrách závislé na tom, zda si uživatel zapne raytracing. Bez něj nemusí jít zapnout. Dalším limitem je pak podpora rozlišení - DLSS nemusí jít zapnout v libovolném rozlišení, ale jen v určitém výběru. Hráče dále může omezovat, že podpora DLSS často nepřijde s vydáním hry, ale musejí na ní čekat, což souvisí s učením DLSS pro danou hru na systémech Nvidie. Nakonec může být problémem kvalita obrazu, která ne vždy dosahuje standardu prezentovaného na slajdech Nvidie.

Například Battlefield V byl vydán v listopadu 2018, podpora DLSS přišla před polovinou února 2019, kvalitativní stránka si ale odnesla kritiku, takže v dubnu 2019 byla podpora vylepšena. Hotovo tedy bylo zhruba půl roku po vydání hry. I poté však kvalita implementace příliš nevynikala. Co do kvality DLSS nebyl pozitivně hodnocen ani Metro Exodus, ve kterém byl tento anti-aliasing doplněn koncem února. Ani Battlefield V ani Metro Exodus však kvalitativním výsledkem neskončily tak nízko jako krátce vydaná F1 2019.

Uvedení koncem června, podpora DLSS začátkem srpna? Zdálo by se, že se podařilo urychlit proces učení. Podle recenze webu Overclock3D to ale nevypadá na rychlejší učení, ale spíš na implementaci urychlenou snížením kvality. Zatímco na statických screenshotech vypadá DLSS v F1 2019 pouze špatně, v pohybu jde podle autora testu o vyslovenou katastrofu rozmazávající obraz do podoby olejomalby. Nezdráhal se podporu označit za vůbec nejhorší ze všech her. Silná kritika v recenzi i v uživatelských diskuzích nakonec přiměla Codemasters, autora hry, zařadit zpátečku a prohlásit, že podpora ještě není dokončená a finální verze přijde teprve s dalších patchem.

Vlevo TAA, vpravo DLSS

V recenzi Overclock3D totiž DLSS dopadlo ve všech ohledech hůř než FidelityFX podporující zvětšení a doostření obrazu. To přineslo kvalitnější vizuální stránku jak na statických screenshotech, tak v pohybu. Nemluvě o kompatibilitě s veškerým moderním hardwarem.

Můžeme tedy jen čekat, jak v F1 2019 dopadne opravená podpora DLSS. Pokud bychom si však jako precedens vzali Battlefield V, kde se implementace DLSS rovněž vylepšovala, nejsou výhledy zrovna růžové. I po vylepšení jsou totiž výsledky horší než s FidelityFX / Radeon Image Sharpening - nejen, že detaily nejsou ostré, ale ony mnohdy chybí úplně.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Lze brát ještě DLSS vážně? F1 2019 předvedla nové dno

Středa, 14 Srpen 2019 - 08:49 | tombomino | "může být" a "předpokládám...
Středa, 14 Srpen 2019 - 08:04 | mike | Nikde jsem nepsal, že věřím, pouze "může být...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 15:43 | tombomino | Takze jsem zpatky u viry, ze kazdy veri v to co...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 15:22 | mike | Já v Codemasters nepracuji, ale předpokládám, že...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 11:36 | tombomino | aha..takze oni nevedi co integruji a u testu to...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 11:08 | mike | Pravda může být velmi jednoduchá - "We...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 10:00 | tombomino | Hele, ja jsem uz zazil naschvalu mezi firmama, ze...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 09:46 | Marek Moravčík | Ako si písal predtým, tá hra funguje aj bez DLSS...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 09:27 | tombomino | Tak hra ma preci nejaky datum vydani. Nejhorsi co...
Úterý, 13 Srpen 2019 - 09:16 | Marek Moravčík | Tak ako píšem v komentári vyššie, tak to mohlo...

Zobrazit diskusi