Novinky Fermi generace
Několikaměsíční čekání je přátelé u konce. Radeonům HD 5800/5900 již nebude na DirectX 11 trhu smutno, Nvidia v tuto chvíli oficiálně ohlašuje novou generaci svých grafických karet na bází 3,2miliardového GPU s Fermi architekturou. Pohodlně se usaďte, první část vícedílné recenze právě začíná.
Kapitoly článků
3. Novinky Fermi generace
5. Herní testy
Novinkám z hlediska výpočetní i grafické části Fermi architektury jsme věnovali v minulosti dva velmi podrobné články, proto na vás dnes nebudeme (tak jak to s oblibou dělá konkurence :-) honit imprese a v případné zájemce na ně odkážeme. Vy ostatní čtěte dál a nebojte se, že by vám něco uniklo.
- 1. října 2009: Nvidia představila novou architekturi Fermi
- 19. ledna 2010: Nvidia GF100: představení grafické karty na bázi „Fermi“
Stručný přehled novinek, které vám GeForce GTX 400 nabídnou oproti generaci GTX 200, je následující:
- DirectX 11 s hardwarovou tesselací: zde nemá smysl jakkoli polemizovat, DirectX 11 jsou báječný technologický skok, protože je to od DirectX 10.0 první verze, na které se "shodli oba výrobci", herní studia po ní skočila a máme se tak jako hráči na co těšit. Vše podpoří vynikající záležitost jménem tesselace a také vše, co se podaří do her nacpat skrze nepřímo související Direct Compute (nebo CUDA/OpenCL, to je již podružné).
- OpenGL 4.0: pro všechny vývojáře multiplatformních aplikací a her je zde otevřené rozhraní, které v nové verzi 4.0 implementuje řadu novinek (zejména nové typy shaderů z DirectX 11). Určitý objem těchto věcí nalezneme i v OpenGL 3.x formou rozšíření, ale OpenGL 4.0 je nová majoritní verze a s tou je nutné do budoucna počítat.
- Silné zaměření na geometrický výkon: až 8× oproti GTX 285 slibuje Nvidia ve svých materiálech, právě malý důraz na geometrii brzdil poslední roky ten skutečný rozvoj vizuální stránky her, takže nyní s DirectX 11 kartami tento aspekt opět poskočí (už jste to jistě sami viděli na mnoha a mnoha srovnávacích screenshotech z různých her a benchmarků).
- CUDA 3.0: nová generace GPGPU systému CUDA přináší celou škálu novinek popsaných v článku o architektuře Fermi, sluší se zmínit zejména podporu C++ či ECC v GF100.
- 3D Vision Surround 5760x1080 s bezel korekcí: my jsme 3D Vision otestovali tehdy ještě na jednom 22palcovém LCD, s GTX 400 bude možné jít až na tři FullHD monitory s korekcí tloušťky rámečků LCD monitorů.
- 2D Surround 7680x1600 s bezel korekcí: bez 3D pak půjde hrát až na třech 30palcových LCD s rozlišení 2560×1600.
- OptiX interaktivní raytracing: jakkoli bylo fiasko jménem Larrabbe často spojováno s raytracingem, byla to Nvidia, která nabídla Tesla cloud s touto metodou renderingu a vlastní systém OptiX bude provázet i Fermi generaci. Uvidíme, jak to s ním bude v nadcházejících měsících vypadat.
- 32×CSAA: nové režimy antialiasingu završuje nejvyšší 32násobný Coverage Sampling Antialiasing, který slibuje ještě lépe a věrněji vyhlazené hrany.
- Výborné SLI škálování: Nvidia slibuje přibližně 90% nárůst výkonu s druhou kartou GTX 400 generace v SLI.
- Navýšení PhysX výkonu: v souvislosti s architekturou je zde pak potenciál pro herní studia využívat ve hře klidně 2 až 3× více fyziky, GTX 400 to zvládne počítat.
předchozí kapitola
následující kapitola
Kapitoly článků
3. Novinky Fermi generace
5. Herní testy