Technologie, inovace, trendy + článek, interview, web roku
Kapitoly článků
Technologie, inovace, trendy
Lukáš Fiala: Zatím jen formou recenzí jsme se dočkali prvního GPU vyrobeného 28nm postupem. Postupný přechod grafických čipů i procesorů na nové výrobní technologie bude zřejmě stěžejním trendem příštího roku. Co ale napsat k roku uplynulému? Výkonné herní hardware stále tak trochu přešlapuje na místě. Grafické čipy doposud omezovaly možnosti 40nm výrobního postupu, to je vcelku jasné. Celkově ale vývoj záměrně brzdí vydavatelé her, jejichž zájmem je udržet Xbox 360 a Playstation 3 při životě co možná nejdéle. Není se čemu divit, instalovaná základna současných konzolí je obrovská a vývoj her pro ně už mají studia dobře zvládnutý. A má-li hráč omezený rozpočet, může si koupit více her, než kdyby musel vysolit stovky dolarů za novou konzoli. Ani Microsoft a Sony pravděpodobně s představením nových generací Xboxu a Playstationu necítí potřebu spěchat, neboť to pro ně pravděpodobně opět bude znamenat alespoň v počátcích prodávat konzole pod cenou.
Prudký vývoj naopak zažívají procesory architektury ARM pro mobilní telefony a tablety. Kam až to zajde a zdali se při překotném zvyšování výkonu podaří zachovat stále stejně nízkou spotřebu, zůstává zatím ve hvězdách. Jeden ze způsobů, jak sedět na dvou židlích, předvedla Tegra 3 od nVidie, která přepíná mezi jedním úsporným jádrem a čtyřmi výkonnými. Proč tohle nejde u x86 procesorů?
Článek, interview, web roku
Peter Vavro: Pre mňa, ako človeka denne píšuceho aktuality a recenzie, je najlepším článkom roka test procesora Core i7 990X na Techreport.com. Autor dokázal vytvoriť dielo ktoré aj napriek predvídateľnému obsahu je vynikajúco čitateľné od prvej až po poslednú vetu, vrátane inak zvyčajne nudného popisu grafov. Recept pomerne jednoduchý - test je písaný z pohľadu procesora, ktorý recenzuje sám seba.
Samozrejme sa takto nedá písať stále, čudné by už boli aj dve recenzie v podobnom duchu. Nápad je to však vynikajúci a výsledok excelentný a veľmi vtipný.
Stačí nakusnúť prvý odstavec a získate predstavu:
Friggin' Sandy Bridge, the golden child. My Westmere brothers and I are the biggest, baddest PC processors on the planet, and somehow, she still gets all the glory. Everybody is all, "Sandy this, Sandy that," even though she's slower than us. I say: if being second-rate and cheap were the keys to success in the world, everybody would be driving a Kia.
Lukáš Fiala: Já hlasuji taktéž pro Scotta Wassona, zaujal mne však jeho článek věnovaný záludnostem testování grafických karet „Inside the second: A new look at game benchmarking“. Autor se pouští do měření na úrovni jednotlivých snímků a pokud si z toho má něco odnést laik, pak je to zjištění, že hraní na multi-GPU konfiguracích ve skutečnosti není zdaleka tak plynulé, jak by se z grafů průměrného framerate mohlo zdát.
Peter Hucík: Ako som písal v časti o Vrtení psom, pri kúpe poriadnej mechanickej klávesnice je pomerne náročné nájsť o jednotlivých modeloch poriadne informácie. Ak sa aj vy snažíte dopátrať, či má konkrétny model mechanické spínače, prípadne aké, nájdete vo fórach stránky overclockers.net množstvo informácií. Špeciálne odporúčam toto vlákno, kde sa dozviete aj mnoho teórie o tom, prečo sú mechanické spínače lepšie a prečo je pre progamera vhodnejším rozhraním PS/2.