Test: Gigabyte GA-E350N-USB3: první deska s AMD „Fusion“ APU (2. část)
Kapitoly článků
Za účelem sledování vytížení grafiky používáme „AMD System Monitor“, který byl v podstatě vytvořen „Fusionu na míru“ (ostatně žádný jiný software dnes takty a hlavně zátěž grafiky ve „Fusion“ průběžně zjišťovat neumí), ale podporuje i obecně platformy AMD s grafikami ATI/AMD. Program zobrazuje graf vytížení obou jader i grafiky, zajímavý je však zejména pohled v horní části na jakýsi poměr toho, co je využito více. Vlevo je ukázka zátěže systému během hraní velice nenáročné hry (Angry Birds), vpravo je pak zobrazena stoprocentní zátěž jak GPU, tak CPU, v takovém případě program indikuje rozložení zátěže 50:50 (konkrétně tato situace nastala při vypočítávání Windows Experience Indexu).
My umíme tuto zátěž vygenerovat i vlastními silami, to jsme pak použili na měření teplot a spotřeby, což uvidíte v dnešní části povídání o AMD „Fusion“ také.
YouTube
V souvislosti s uvedením finální verze Adobe Flash Playeru 10.2 jsme vás už informovali, jak je na tom „Brazos“ platforma s přehráváním, suché konstatování zní, že „nic moc“. Na vaše přání jsme vyzkoušeli i 32bit., verzi Windows, nepomohlo to. Adobe Flash Player 10.2 při přehrávání YouTube videí nám prostě grafiku nepoužíval, tedy pokud nepočítáme pouhé zobrazování (které také nějakou zátěž vygeneruje, ale není to ta, kterou bychom čekali). Názorně je to vidět v AMD System Monitoru, vlevo 1080p video, vpravo 720p video:
To, co je na grafu znázorněno jako zátěž grafiky, není nic jiného než snaha vykreslit na obrazovku to, co chudák procesor nestíhá spočítat. Na grafu přehrávání 1080p videa je vidět skoro stoprocentní zátěž procesoru a video se přehrává rychlostí zhruba v rozsahu 4 až 6 snímků za sekundu, proto toho grafika moc na práci nemá. Ukázka vpravo po přepnutí na 720p vykazuje větší činnost grafiky, protože procesor už stíhá video zpracovávat tak, aby jej grafika mohla zobrazovat rychlostí přibližně 11 až 13 snímků za sekundu. Tady zkrátka na nějakou rozumnou akceleraci ještě nedošlo.
Zkoušeli jsme i Google Chrome a Adobe Flash Player 10.2 plugin, a to jak ten v Chrome vestavěný, tak i ten stažený od Adobe (liší se jen v koncovém čísle verze, v Chrome je o „štipec“ vyšší). Výsledek je stejný, grafika (tedy alespoň ta ve „Fusion“) zkrátka proces neurychluje, nedostává k tomu od Flashe příležitost. Počali jsme pátrat po problému a našli ho včetně řešení.
Stage Video API
Stage Video API je stěžejní novinkou Flashe 10.2, která akceleraci grafikou umožňuje. Na webu Adobe jsou nějaká dema právě v části povídání o Stage Video. Co se týče ukázek jedoucích přes YouTube, akcelerace se nekonala.
Ale takový Big Buck Bunny, který se přehrává nějakým jiným přehrávačem, skutečně Stage Video využívá (jednak o tom informuje a pak je video také plynulé). K akceleraci skutečně dochází (jen je potřeba video nechat „nabufferovat“, protože to cesta od nás k němu po internetu z nějakého důvodu poněkud nestíhá) a tomu pak odpovídá rozložení zátěže:
Ze strany přehrávače YouTube tomu zkrátka chyběla podpora Stage Video API. Např. Brightcove Player to umí. Web Adobe odkazuje na ukázku, kde jsou dvě verze přehrávače Brightcove, spodní Stage Video nevyužívá, horní ano (na obrázku zátěže níže je ta spodní v levé části grafu, pak je na krátko přepnuto do neceloobrazovkového režimu, kdy se zátěž CPU sníží a poté je puštěn Brightcove Player s podporou Stage Video, což indikuje snížená zátěž CPU a zvýšená GPU ve druhé polovině grafu).
Jak je to tedy s YouTube a podporou Stage Video API? Popátrali jsme a zde je výsledek. YouTube Stage Video API podporuje, avšak pokud to vypadá, že ne, musí se mu to říct. Je to jednoduché, stačí do odkazu přidat magickou formuli
Závěr tedy zní: YouTube videa v HD můžete na platformě AMD „Fusion“ APU v pohodě akcelerovat. Pozor: akcelerace videí o větším rozlišení (než 1080p) se v YouTube zatím nekoná a dekódování se provádí softwarovou cestou. To samozřejmě „Fusion“ nezvládá.
Problémem je také akcelerace „embeddnutých“ videí na jiné stránky. Tam se zatím vývojáři YouTube přehrávače nemohou rozhodnout a proto akcelerace nefunguje (prý jsou s tím problémy). Jde to zkrátka jen přímo na webu YouTube.