Zbývající zkušenosti, závěr
Kapitoly článků
Tím máme za sebou pár zkušebních her, s nimiž jsme pokryli snad kromě vesmírných simulátorů všechny hlavní žánry. Dojem z 3D Vision se ale liší hru od hry a hlavně člověk od člověka. Mě osobně činilo používání 3D Vision kupříkladu v Crysis velký problém, musel jsem mít prostorovou hloubku staženou na minimum, jinak se mi scéna rozpadala na dvě, zatímco v Bioshocku vše běželo jak po másle i s výrazně vyšším nastavením prostoru. Ale je to také o vašem mozku. Pokud se do hry zažerete, prostor tak se tak nějak "plnohodnotně objeví", ale jakmile vás něco vyruší a vy rozostříte oči pryč z onoho "umělého 3D prostoru", je koncentrace na něj ta tam a je třeba se do něj znovu ponořit. Zejména při nastavení vysokých hloubek prostoru v mém případě prostě 3D vjem není vidět hned, musím na něj "zaostřit", což chce trochu soustředění/cviku (často bylo nejrychlejší cestou stažení na 5% a pomalé navrácení na danou hodnotu).
Další individuální věcí je únava očí. Mě osobně činilo používání 3D Vision jisté problémy již po prvních vteřinách od spuštění libovolné hry. Nehledě na kvalitu 3D vjemu mě oči trochu pálily a po pár desítkách minut hraní Bioshocku se dostavil i drobný bolehlav. Používání 3D Vision mne také výrazně více unavuje než obyčejné koukání do LCD panelu.
Dalším, tentokrát již objektivním negativem, je, že brýle nikterak nepočítají s lidmi, kteří již brýle na hlavě mají a musejí mít. Design prodává a asi proto 3D Vision vypadají tak, jak vypadají, jako "moderní sluneční brýle". Bohužel však masivní plasty překážejí a značně zhoršují šanci usadit brýle před dioptrickými a když se povede, aby takto předsazené 3D Vision neukrajovaly ze zorného pole LCD monitoru, je jejich nošení nepříjemné. K tomu se přidává značné utažení konstrukce, kdy brýle mohou dle velikosti hlavy velmi tlačit na oblast nad/za uchem, což také dvakrát pohodlí při hraní, ani zdraví nepřidá. Ergonomii tedy nemohu hodnotit jinak než jako nepovedenou a připravenou pouze pro omezený okruh jedinců bez brýlí (nebo s čočkami) a s menší hlavou.
Celkově vzato ale neexistuje jednoduchý recept, kterým bychom vám zpřístupnili dostatek informací k rozhodnutí zdali koupit či nekoupit. Jak na vás bude 3D působit? Bude vám dělat potíže je nosit? Co dlouhodobá únava? Na to si můžete odpovědět třeba v showroomu CzechComputeru na Praze 4, nebo holt "zneužitím" 14denní lhůty na vrácení výrobku při objednání na dálku.
S ohledem na to, že cena brýlí poměrně laciné mechanické konstrukce je téměř 5 000 Kč a cena kitu s 22palcovým TN LCD s „dvojnásobně rychlou elektronikou“ téměř 15 000 Kč, nemohu si pomoci, ale přijde mi cena za celý 3D Vision kit i jeho dílčí prvky snad až příliš přehnaná. Kdyby se jednalo o perfektně vyladěné řešení po stránce hardwarové, softwarové i ergonomické, neřeknu ani píp, ale do toho má 3D Vision ještě daleko. Stejně tak odstřihnutí podpory pro Windows XP nelze vnímat jinak než negativně (byť je částečně logické). Celkové hodnocení od nás sice naleznete v tabulce, ale patří k němu důrazné doporučení: než se rozhodnete, zajděte se na 3D Vision podívat sami.
|
Poděkování
Cena Nvidia 3D Vision (brýle samostatně): ~4 700,- (vč. DPH)
Cena kitu Nvidia 3D Vision + Samsung 2233RZ: ~14 800,- (vč. DPH)