AMD vyzývá Intel a Nvidii k přijetí Mantle a chystá zveřejnění SDK
Poslední z významných událostí, kterou AMD ohlásila ústy Richarda Huddyho na akci PDXLAN, se týká firemního 3D API Mantle. Dosavadní verze dostupná hráčům od počátku letošního roku, je ve fázi beta a po celou sezónu probíhalo vychytávání much, úpravy pro lepší kompatibilitu a zpracování dokumentace.
Jádrem aktuálního sdělení jsou tři klíčové informace: (1) Mantle se do finálního stádia dostane ještě v letošním roce. (2) SDK bude k dispozici veřejně, bez licenčních poplatků. (3) Huddy vyzval Intel a Nvidii k jeho adopci a prohlásil, že od nich AMD nebude vyžadovat žádné poplatky, ani jim nebude jiným způsobem komplikovat přijetí tohoto API.
DirectX 12 je stále poměrně daleko (minimálně rok), nová generace OpenGL je také velmi vzdálenou budoucností a Metal, low-overhead API Applu, si neklade ambice stát se standardem rozšířeným mimo „i“-hardware. Přesto nelze říct, zda Nvidia a Intel Mantle přijmou.
Intel na přelomu června a července zájem projevil, takže je možné, že nabídky od AMD využije. Sám už projevil notnou dávku entusiasmu v souvislosti s low-overhead řešením. Demonstroval mimo jiné, jak může těchto API využít k lepšímu vyvážení poměru spotřeba / výkon svých procesorů s integrovanou grafikou.
- Intel projevil zájem o API Mantle, AMD teprve finišuje
- Intel předvedl efektivitu DirectX 12 na Surface
Trochu méně transparentní je stanovisko Nvidie. Přestože na začátku letošního roku prostřednictvím různých diskusních fór přicházely zvěsti, že by o API mohla mít zájem, nebo že snad již připravuje ovladače, oficiální vyjádření se neslo ve spíše opačném duchu. Na přelomu července a srpna konstatovali zástupci společnosti Tom Peterson a Rev Lebaradian, že v přijetí API Mantle zatím nevidí smysl a počkají až na DirectX 12.
DirectX 12 bychom se měli dočkat na konci roku 2015; zůstává však otázkou, v rámci kterých operačních systémů jej Microsoft bude podporovat. Jistotou jsou Windows 10, se kterými budou uvedené. V úvahu mohou připadat Windows 8(.1), ale nejvášnivější diskuse se točí okolo Windows 7. V rámci tohoto OS by podpora byla technicky komplikovanější, navíc v době vydání directů již půjde o de facto obsoletní systém. Určitou indicií v tomto směru je i vydání DirectX 11.3, které pro Windows 7 přinese část feature-setu DirectX 12, kterou podporuje architektura Maxwell (GeForce GTX 970 / 980). Beznadějně vidí situaci i Richard Huddy z AMD. Přesto, že Microsoft prohlásil, že si je vědom zájmu uživatelů Windows 7, Huddyho vyjádření výslovně nevyvrátil.
AMD @PDXLAN