Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Half-Life 2, standardní nastavení

Všechny karty, logo
Je tomu lehce přes týden, kdy jsme vám přinesli první část srovnávací recenze šesti grafických karet z dolního až nižšího středního segmentu trhu. Tehdy jsme si je představili a „prohnali“ je několika syntetickými a herními testy. Ale také jsme vám slíbili, že příště si ještě porovnáme to, jak kvalitně si obě nejvíce zastoupená GPU v testu (nVidia G72 alias GeForce 7300 LE resp. 7300 GS a ATI RV515 alias Radeon X1300 a X1300 Pro) poradí s renderováním vybraných testů při mnoha nastaveních režimů antialiasingu a anisotropního filtrování, stejně jako úrovní detailů ve vybrané hře. Dnes tedy dojde na spoustu screenshotů z posledního 3D Marku 06, ale také na rozsáhlé kvalitativní testy a podrobné výkonové srovnání za pomoci Half-Life 2. Sami z rozsahu testů za chvíli pochopíte, proč jsme dnes sáhli „jen“ po dvou reprezentantech z celého pole, MSI GeForce 7300 LE a Sapphire Radeon X1300, byť v jednu chvíli jsme si dovolili dočasně přibrat i výkonostní fenomén testu z minulého týdne, Sapphire Radeon X1300 Pro. Takže se pohodlně usaďte, začínáme.

Half-Life 2 jsme vzali pěkně od podlahy, tedy od bilineárního filtrování až po testy s maximálními nastaveními antialiasingu i anisotropního filtrování včetně Transparentního/Adaptivního antialiasingu. Nejdříve se podrobněji seznamme s nastavením ovladačů karet:

Nastavení pro Half-Life 2
Režim Nastavení ve hře Nastavení v ovladačích grafické karty
„Default + bilinear“ Model detail: Medium
Texture detail: Medium
Water detail: Reflect world
Shadow detail: High
Antialiasing mode: None
Filtering mode: bilinear
Shader detail: High
ATI:
Adaptive AA:
None
Mipmap Detail Level: Performance


nVidia:
Transparency AA:
OFF
Image Settings: Performance
„Default + 2xAA, 2xAF“ Model detail: Medium
Texture detail: Medium
Water detail: Reflect world
Shadow detail: High
Antialiasing mode: 2×AA
Filtering mode: 2×AF
Shader detail: High
„Default + 4/6xAA, 16xAF“ Model detail: Medium
Texture detail: Medium
Water detail: Reflect world
Shadow detail: High
Antialiasing mode: 4×AA (nVidia), 6×AA (ATI)
Filtering mode: 16×AF
Shader detail: High
„High + 4/6xAA, 16xAF“ Model detail: High
Texture detail: High
Water detail: Reflect all
Shadow detail: High
Antialiasing mode: 4×AA (nVidia), 6×AA (ATI)
Filtering mode: 16×AF
Shader detail: High
„Ultra High + 4/6xAA, 16xAF“ Model detail: High
Texture detail: High
Water detail: Reflect all
Shadow detail: High
Antialiasing mode: 4×AA (nVidia), 6×AA (ATI)
Filtering mode: 16×AF
Shader detail: High
ATI:
Adaptive AA:
Quality
Mipmap Detail Level: High Quality


nVidia:
Transparency AA:
SuperSampling
Image Settings: High Quality

První tři výkonnostní testy tedy probíhaly se standardním nastavením ovladačů. V dalším testu došlo jen ke zvednutí nastavení detailů ve hře na maximum. A teprve test, který jsme si pro zjednodušení označili jako „Ultra High“ kombinuje maximální nastavení detailů ve hře s nejvyšší kvalitou renderingu nastavovanou v ovladačích grafických karet, přičemž Half-Life 2 jsme použili jako herní test právě proto, že je schopen krásně ukázát kvalitu anisotropního filtrování a zejména Transparentního/Adaptivního antialliasingu (což se projevuje nejvíce na plotech, které jsou právě řešeny poloprůhlednými texturami, které normální antialiasovací metody nevyhlazují). Ostatně, uvidíte sami na screenshotech z této hry.

Měření fps, na kterém jsme vyhodnocovali pokles výkonu při změně detailů ve hře či kvalitě renderingu, jsme tentokrát provedli pouze odečtem hodnoty pomocí programu FRAPS. Dosažená fps se tak mohou od minulého testu lišit, zejména z důvodu nutnosti použití pevně dané lokace kvůli srovnání kvality. To ale není důležité, jako srovnání absolutních dosažených fps v jednotlivých rozlišení jste nalezli v prvním dílu, dnes nám jde o vzájemné porovnání dvou karet, kdy nezáleží na absolutních hodnotách, ale vzájemných odstupech karet.

Standardní detaily + bilineární filtrování

GeForce 7300 LE Radeon X1300
800×600
7300LE default, bilinear X1300 default, bilinear 800x600
1024×768
7300LE default, bilinear 1024x768 X1300 default, bilinear 1024x768
1280×1024
7300 LE default, bilinear 1280x1024 X1300 default, bilinear 1280x1024
1600×1200
7300 LE default, bilinear 1600x1200 X1300 default, bilinear 1600x1200

Bilineární filtrování je sice již víceméně mrtvá záležitost z dob legendráního Voodoo 1, ale pro úplnost si jej zde ukažme. Sami můžete ve všech rozlišeních vidět znatelně lepší obraz u nVidie. Ta totiž mimo jiné ztrácí detaily na texturách až ve větší vzdálenosti, než ATI a je to třeba v 800×600 znát také na domech v pravé části obrazu.

Standardní detaily + 2×AA, 2×AF

GeForce 7300 LE Radeon X1300
800×600
7300 LE default, 2xAA 2xAF 800x600 X1300 default, 2xAA 2xAF  800x600
1024×768
7300LE default, 2xAA 2xAF 1024x768 X1300 default, 2xAA 2xAF 1024x768
1280×1024
7300LE default, 2xAA 2xAF 1280x1024 X1300 default, 2xAA 2xAF 1280x1024
1600×1200
7300LE default, 2xAA 2xAF 1600x1200 X1300 default, 2xAA 2xAF 1600x1200

Stejný problém se vleče s X1300 i v případě použití 2×AA a 2×AF.

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Šest low-end grafických karet podruhé: zhodnocení kvality renderingu

Sobota, 10 Listopad 2007 - 11:44 | Anonym | Vyste taky dementi, no jasně že ATi ztrácí při...
Pátek, 22 Září 2006 - 14:46 | Anonym | Jaky de rozdil mezi Sapphire Radeon X1300 Pro a...
Pondělí, 3 Červenec 2006 - 23:24 | Anonym | "Boze, to je taky napad testovat nVidii...
Čtvrtek, 22 Červen 2006 - 10:41 | Anonym | Boze, to je taky napad testovat nVidii s...
Pátek, 16 Červen 2006 - 16:22 | Anonym | DavesMan: X800 ještě AF v plné kvalitě...
Pátek, 16 Červen 2006 - 16:20 | Anonym | no-X: ne, proto, že (aspoň v defaultním nastavení...
Pátek, 16 Červen 2006 - 11:27 | DavesMan | @pavel: hmm, já zkoušel u svý X800 GTO @ XL v CCC...
Úterý, 13 Červen 2006 - 21:50 | Anonym | Vysledek testu naprosto odpovida mym zkusenostem....
Úterý, 13 Červen 2006 - 19:54 | Anonym | Že má ATI kontrastnější obraz, to je dávno známá...
Úterý, 13 Červen 2006 - 16:14 | Anonym | Pavel. ad tvůj první post - Recenze je podle tebe...

Zobrazit diskusi