Dopad kvality na výkon karet
Kapitoly článků
Výkon všech šesti karet jsme proklepli minule, takže dnes si zhodnotíme dopad pouze na GeForce 7300 LE (jakožto nejrychlejší nVidie v testu) a Radeonu X1300 (jakožto cenově příbuzné ATI karty v testu) a to konkrétně právě na Half-Life 2, jejíž screenshoty máte v krátkodobé paměti. Nyní se tedy dozvíte, co si můžete z nabídnutých vizuálních možností dovolit, aby to stále karta utáhla plynule.
GeForce 7300 LE
V prvním grafu vidíte pokles framerate u GeForce 7300 LE pro jednotlivá rozlišení se všemi testovanými nastaveními fitrací a antialiasingu, to vše při stadrdním nastavení detailů ve hře, které bylo popsáno výše. Sami můžete vidět, že s maximálními filtracemi si karta troufne tak akorát na 1024×768. Přitom 2×AA + 2×AF utáhne plynule i v 1280×1024 a u syntetických testů anisotropního filtrování jsme si jasně ukázali, že dopad 16×AF oproti 2×AF je jen částečný, právě kvůlil úhlovým optimalizacím. S bilineárním filtrováním a vypnutým antialiasingem si můžete troufnout i na 1600×1200, ale sami si zvažte, zda takto „primitivní“ rendering považujete za dostatečný. Samozřejmě pokud byste tuto kartu chtěli nasadit k 20/21palcovému LCD s nativním rozlišením 1600×1200, pak je asi rozhodnuto.
Procentuální graf vyhodnocuje dosahovanou rychlost karty oproti nejnižšímu nastavení, které se bere jako refefrenční (100 %). Pokud má křivka zvolňující se tendenci, má zvýšení rozlišení na kartu při daném nastavení detailů a filtrací menší dopad, než při základním bilineárním filtrování. To může mimo jiné naznačovatr právě „optimalizaci“ této karty pro jiný režim, než je zastaralé bilineární filtrování, ale stále je třeba brát v potaz, že se vzrůstajícím režimem anisotropního filtrování roste i agresivita úhlových optimalizací, což částečně výpovědní hodnotu tohoto grafu znehodnocuje (tedy pokud bychom jakožto další prvek do hodnocení zahrnuli vizuální kvalitu, kterou ztěží ale zhodnotíme objektivně, tu si budete muset posoudit sami z uvedených screenshotů).
Srovnání v tomto grafu se zaměřuje na zjištění ztrát ve výkonu při změně nastavení detailů ve hře, v poslední „Ultra High“ části doprovázené zlepšením vizuální kvality pomocí maximálního nastavení ovladačů grafiky a Transparentního AntiAliasingu na SuperSampling metodu. Opět zajímavé zjištění, že nVidia ztrácí se vzrůstajícím rozlišením méně a to při všech úrovních nastavení detailů.
To samozřejmě muselo logicky při relativním porovnání v procentuálním grafu vyústit ve vzrůstající křivky. Konkrétně pro „Ultra High“ nastavení tak lze říci, že s rostoucími rozlišeními spíše získává (relativně proti standardnímu nastavení detailů ve hře). Bohužel realita v podobě absolutních hodnot počtu snímků za vteřinu za tímto faktem pokulhává. V nastavení s transparentním antialiasingem se budete modlit za jakous takous plynulost i v 800×600.
Radeon X1300
Jak vyplývá i z testů z minulého týdne, X1300 si vede výkonově typicky o něco lépe (míněno v Half-Life 2). Při 6×AA + 16×AF si tak může troufnout i na 1280×1024, při 2×AA + 2×AF s odřenýma ušima i na 1600×1200. Opět ale nesmíme pominout úhlové optimalizace, rozdíl mezi 2×AF a 16×AF není tak velký, jak by si člověk z osmkrát většího čísla představoval.
V relativním srovnání je zajímavá situace. Zatímco GeForce 7300 LE při přechodu z daného rozlišení na vyšší ztrácela spíše méně (křivka se zvolňovala), u X1300 je tomu právě naopak, dvě křivky stagnují a třetí (ztráty 6/16 oproti 2/2 AA/AF) naznačují vyšší ztrátu výkonu. A do toho samozřejmě nesmíme opět zapomenout na úhlové optimalizace, jejichž agresivita roste se vzrůstajícím číslem udávajícím úroveň anisotropního filtrování.
X1300 si oproti 7300 LE vede v první a druhé hodnotě velice dobře, plynulost je i ve vysokých rozlišeních. Bohužel však po zapnutí adaptivního antialiasingu a maximálním nastavení ovladačů karty se její výkon propadá znatelněji než u nVidie, což z ní činí taktéž adepta, který je jen tak tak schopen nabídnout při „ultra High“ nastavení plynulost akorát v 800×600.
Nicméně bez ohledu na absolutní hodnoty fps, X1300 se vzrůstajícími detaily ve hře ztrácí výkon při přechodu do vyšších rozlišení v menším měřítku než 7300 LE.
Vzájemné srovnání 7300 LE a X1300
Z grafů tu máme na závěr už jen dva.
Tento první shrnuje do jednoho všechny naměřené hodnoty, které jsme v přechozích řádcích analyzovali. Na základě těchto údají staví následující relativní graf:
Ten udává výkon GeForce 7300 LE během testů, porovnaný s Radeonem X1300, který v grafu představuje pomyslnou přímku na hodnotě 100 %. Sami tak můžete vidět, že například při „Ultra High“ nastavení GeForce 7300 LE postupně až do 1280×1024 ztrácí, ale v 1600×1200 se najednou vyšvihne. To může naznačovat buď její dobrou vlastnost, nebo naopak razantní propad výkonu u ATI. Z předchozích grafů ale bez potíží zjistíme, že jde z větší části spíše o propad u ATI, který nVidia se svým „přibližně konstatním“ poklesem fps skrze rozlišení víceméně kopíruje, protože její hodnota v grafu je dána relativně vůči propadu u ATI.
Tímto způsobem lze analyzovat celý graf, obdobně jako v předchozím odstavci lze zhodnotit i vzájemný duel karet při standardních i maximálních detailech ve hře ve spojení s 4/6×AA + 16×AF. Na druhou stranu třeba při bilineárním filtrování zaznamenává nVidia oproti ATI vytrvalý pokles.