Ohlédnutí za grafickými kartami v roce 2009, výhled na 2010
Úvodem
Tak jako loni, bude i letos druhou související částí tohoto článku ekvivalent loňského VIP o roce 2008: grafická inkvizice (neptejte se, kdo vymyslel ten hrozný název, já si to nepamatuji :-), kde tentokráte v počtu 13 českých redaktorů odpovíme na několik otázek. Tento článek je pak ekvivalentem Grafické karty, fyzika a herní byznys - rok 2008 s výhledem na 2009.
Jak jsem se trefil loni?
Loni jsem si dovolil v závěru ukrást šotkovi z pracovního stolu křišťálovou kouli a trochu zavěštit, co bude v roce 2009. Nyní mi úvodem dovolte tyto odhady vyhodnotit.
Letošek bude ve znamení přechodu na 40nm výrobní proces, který zase o něco srazí spotřebu GPU a umožní nasazení více stream procesorů a dalších částí GPU.
To v zásadě vyšlo, letošek opravdu přinesl spoustu 40nm GPU u obou výrobců, bohužel pokulhává praktická implementace (tj. výroba TSMC). Odhad tedy vyšel tak napůl.
Ale nemalujme si to na růžovo, i přes lepší výrobní procesy se spotřeba grafik dle mého nijak nezmenší, spíše bych čekal, že v hi-endu klidně ještě o fousek naroste. Zato bych ale očekával, že přijdou karty schopné provozovat 2560×1600 s nenulovými nastaveními AA/AF a 1920×1200 se při maximálním AA/AF stane bezproblémovou záležitostí i v náročných hrách.
Téměř trefa do černého, až na ten nárůst. Spotřeba neklesla, karty berou v hi-endu při zátěži zhruba stejně. Díky Radeonům HD 5000 ale klesla oproti HD 4000 spotřeba v klidu.
Na druhou stranu ale věřím, ať již to bude v roce 2009, nebo v první polovině roku 2010, že přijdou hry, které nám opět ukážou, že bombastickou zábavu na tisíce a tisíce hodin hraní lze vytvořit i bez DirectX 10 efektů či PhysX efektů v maximální kvalitě. Mými tajnými tipy jsou samozřejmě oba chystané počiny Blizzardu, tedy Diablo III a Starcraft II.
Už víme, že Starcraft II ani Diablo III letos nevyšly. Zde jsem se netrefil ani trochu, příznivci vesmírných bitev si mají spravit chuť až příští rok a Diablovi přívrženci ještě později. Škoda, ale aspoň nám spraví chuť patch 1.13 na Diablo II, tedy mě ji alespoň spravuje posledních pár dnů :-). Nakonec má loňská přání:
Stejně tak nás čeká řada zajímavých herních titulů, bez kterých by nám všechny ty Radeony a GeForce byly víceméně k ničemu (i když to v nástupu GPGPU éry už zas tak moc neplatí).
Jestli jsem se trefil s hrami, posuďte sami. Já osobně si z letoška nevybavují žádnou hru, která by mne vysloveně chytila a nepustila, ale víme, že například Call of Duty Modern Warfare 2 trhá rekordy v eshopech i torrentových trackerech.
Leden
Asi hlavní lednovou událostí z pohledu grafik bylo uvedení GeForce GTX 285 a 295. Ne že by to byla nějaká revoluce, použité GPU vycházelo z předchozí generace, pouze s jistými modifikacemi, ale počet shaderů výrazně vzrostl (takřka na dvojnásobek) a výkon ruku v ruce s ním. Nvidii se povedlo dát do kupy karty, se kterými nejen přežila letošní rok, ale současně si dokázala udržet pomyslnou pozici na výkonové špici bez ohledu na absenci DirectX 10.1.
O tři týdny později se dozvídáme, že ze své pozice ve firmě odchází Dr. David Kirk, jehož nahrazuje prof. Bill Dally ze Stanfordu. S tímto je spojován definitivní přerod Nvidie z hlavního zaměření na grafiky ve firmu silně tlačící na GPGPU segment, což nasvědčuje i Fermi (o tom ale až za několik měsíců :-).
Únor
Na toto úzce navazuje naše únorová návštěva na "FAVce", kde se konala každoroční mezinárodní konference a kam přijela i Nvidia se strojem s GTX 285 a GTX 280-based Teslou. Setkání to bylo příjemné, nejen kvůli Nvidii, ale i díky akademickému prostředí a konferenci samotné, zaštítěné prof. Skalou. Z jejího průběhu si připomeňme 80minutové video, v němž Simon Green z Nvidie představuje platformu CUDA.
Pokud vše klapne s předpoklady, možná se na FAVku vypravíme i v roce 2010, abychom se podívali mimo jiné i na Fermi.
Březen
V březnu se toho zas tak moc nedělo, proto jej zčásti věnujeme vzpomínce na další vlnu přeznačování grafik u Nvidie. Letos toho bylo opravdu požehnaně, zejména v posledních týdnech, ale v březnu se zrodila GeForce GTS 250, která jakoby GeForce 9800 GTX+ z m. glutea maxima vypadla. Takto přeznačených grafik bylo více, ale další nám nestojí ani za těch pár sektorů, které by v tomto článku zabraly na našem diskovém poli.
Trochu jsme si spravili chuť testem Radeonu HD 4870 na kompletní platformě AMD s Phenomem II X4. V závěru měsíce se pak objevil první update rozhraní OpenGL 3, které sice zas tolik očekávání nesplnilo, nicméně evoluce musí dle Charlese Darwina pokračovat, takže je tu verze 3.1. Mezi novinkami jsou texture buffer objects, signed normalized textures, uniform buffer objects, primitive restart, instancing a CopyBuffer API.
Duben
Druhého dubnového dne jsme vám přinesli test Radeonu HD 4890, kde jsme se nestačili divit, jak pár drobných úprav a pár tranzistorů navíc dokáží udělat z HD 4870 výrazně lepší kartu. O tři týdny později jsme si test této karty částečně zrekapitulovali, avšak na sestavě AMD AM3 opět s Phenomem II X4, abyste měli srovnání s AMD AM2.
Květen
V květnu jsme otestovali úsporný Radeon HD 4770, který se ukázal výbornou kartou, avšak jeho dostupnost byla na bodu mrazu. TSMC si zaslouží za 40nm proces vůbec celý rok 2010 proklečet za trest na hrachu v koutě.
Protože Radeonů bylo již dost, je třeba také zavítat do tábora zelených. Koncem měsíce jsme si nechali poslat 3D brýle a 120Hz monitor, abychom se podívali na zoubek systému Nvidia 3D Vision. Nedopadlo to úplně nejhůř, samozřejmě hlavní překážkou byla a je cena takového řešení a také jeho omezenost na grafiky Nvidia, ale to je zkrátka status quo. Příští rok se dočkáme konečně FullHD LCD Acer, 3D Vision tak nebude omezeno na dnes již "malých" 1680×1050.
Červen
V červnu jsme převážně sbírali okurky
Červenec
Náležitě odpočatí jsme se počátkem července povrtali ve stroji tvořeném platformou Intel Aton + Nvidia ION a ten čipset se nám skutečně zalíbil (jen škoda, že se většinou páruje s mizerným Atomem).
Srpen
Vyšla další verze OpenGL, tentokráte 3.2, mimo jiné s podporou standardu WebGL.
Září
S měsícem září přichází ochlazení (letos tedy moc ne) a současně trochu větší žně po letním volnu. Začala s tím AMD, když představila ATI Eyefinity pro hraní her na více monitorech (klidně až 24).
Nvidia mezitím učinila krok sice méně viditelný, ale o to sympatičtější příznivcům Linuxu: uvolnila VDPAU, které se tak může stát obecným systémem pro hardwarovou akceleraci videa na Linuxu.
V té době se též dozvídáme, že Pat Gelsinger odchází z Intelu a důvodem má být dle neoficiálních zdrojů fiasko jménem Larrabee.
Koncem září ATI uvádí na trh Radeony HD 5800, kde jsme si jak model HD 5870, tak HD 5850 představili v testu. Nvidia shodou okolností ve stejné době pořádá technologickou GPU konferenci, kde představuje architekturu Fermi. Jak Radeony HD 5800 se svou nedostupností, tak zpoždění Fermi oproti všeobecnému očekávání padají z velké části na bedra TSMC a jejich 40nm procesu.
Říjen
Předminulý měsíc jsme se dočkali prvního velkého plodu z akvizice mental images firmou Nvidia, uvedení raytracingového cloudu využívajícího Tesla karty. Tou dobou se také objevuje přepis rozhovoru se zakladatelem a prezidentem Nvidie, Jen-Hsun Huangem, který na plná ústa potvrzuje to, co nasvědčovaly události posledních měsíců: Nvidia se stává softwarovou společností.
Říjen jsme zakončili testem Radeonu HD 5750 a HD 5770 a karty si vedly náramně dobře. Vůbec celá řada HD 5000 nás potěšila svými vlastnostmi.
Listopad
Před šesti týdny přišel "skomírající" Matrox s novými kartami, které poskytují celkem osm obrazových výstupů formou miniDisplayportu doprovázených příslušnými redukcemi na "normálnější" konektory.
V článku jsme se podívali na beta verzi Adobe Flash 10.1 s podporou GPU akcelerace H.264 videa, která spolu s 720p/1080p videem na Youtube a rozšiřujcími se netbooky byla potřeba už dávno.
Asustek se stal první firmou, která přinesla (přinese) Nvidia 3D Vision do mobilního světa.
Prosinec
A jsme ve finále, které uvozuje test poslední karty z HD 5000 série, hi-end dvoučipového modelu Radeon HD 5970. Letos se nám i přes spoustu času, kterou polyká příprava přechodu na DIIT, podařilo otestovat všechny nově uváděné DirectX 11 grafiky a já jsem za to velmi rád (tak šotku, dost už té samochvály! ;-).
Tento měsíc také potěšil všechny uživatele operačního systému FreeBSD (takže nepřímo vás všechny, neboť CDRko na FreeBSD běží): s uvedením verze 8.0 padly poslední technické zábrany k dokončení proprietárního 64bitového ovladače Nvidia, takže od této chvíle mohou majitelé GeForce nasadit FreeBSD pro amd64 bez obav. K tomu si ještě připojíme zprávu o tom, že naopak otevřený ovladač karet Nvidia, zvaný nouveau, který vzniká i za přispění reverzního inženýrství, se příští rok dostane do linuxového kernelu, neboť v jeho případě padly poslední licenční problémy, které tomu bránily.
Sedmého dne Bůh neodpočíval, neboť jsme se dozvěděli, že Intel definitivně pohřbívá Larrabee jako grafickou kartu, takže generace, která původně měla být uvedena na trh, vůbec nepřijde, místo toho se z projektu stává výzkumný a uvedení jakýchkoli reálných produktů pro zákazníky se opět významně odkládá. Velká škoda, ale nutno si přiznat, že Intel si zkrátka vzal příliš velké sousto i na korporaci jeho mamutích rozměrů.
Těsně před Vánoci přispěchala Nvidia s představením prvních čtyř produktů na bázi architektury Fermi, dvou karet Tesla a dvou 1U racků obsahujících vždy čtyři tyto krasavice. Letos si je pochopitelně koupil asi málokdo, to je záležitost roku 2010, zejména poté, co se objevila informace (týkající se však nepochybně běžných GeForce), že Fermi se odsouvá na březen.
Závěr
Tolik letošní rok. Na grafické frontě by, nebýt uvedení DirectX 11 Radeonů HD 5000 a také souvisejícího OS Windows 7, byl jinak poměrně klid. Jakkoli jsem doufal, že letošek bude GPGPU rokem, vyslovím v krátkosti stejné přání i pro rok příští, ale vše další, ať již osobní rekapitulaci letoška, tak odhady pro rok příští, si již s WIFTem necháváme na onen společný článek s mnoha dalšími českými i slovenskými IT redaktory. Zde si jej přečtete za několik hodin.