3D testy: Unreal Tournament 2003
Kapitoly článků
A na závěr jsem si nechal test, který jednak zabral suveréně nejdelší dobu na testování, ale také je to nejnáročnější testovací engine, který se již dnes používá v nějaké hře. V budoucnu se určitě objeví několik her, které na něm budou postaveny.
Unreal Tournament 2003 je mimo náročnosti na grafiku také náročný na procesor. To znamená, že v případě Xabre ukrojí výkon procesoru, který potřebuje pro Vertexilizer. To v konečném efektu znamená, že počet FPS je oproti jiným kartám nízký. Je vidět, že Xabre opravdu znatelně pokulhává a to jde ještě o FlyBy test, který jen prolétá Unreal Tournamentem bez toho, aby byly generovány nějaké další postavy ši boti. To následující BotMatch je mnohem více zatěžující, protože do mapy je vždy vygenerováno 10 botů, kteří bojují proti sobě.
Pokud byste srovnali poměry skóre Xabre a GeForce ve FlyBy a BotMatch, tak zjistíte, že Xabre v BotMatchu vyznívá ještě hůř, nežli ve FlyBy. Je to zcela logicky dáno tím, že Xabre potřebuje pro svůj chod větší kus procesoru než GeForce a tak zbývá na vlastní Unreal Tournament méně, což znamená menší počet snímků za sekundu.
Velmi důležitou vlastností, která se v drtivé většině testů zcela opomíjí je minimální počet frejmů za sekundu, které během testu nastaly. Proč je tato vlastnost tak důležitá? Poměrně hodně to přeženu, aby to bylo dostatečně názorné. K čemu by vám byla grafická karta, která by sice měla v nějaké hře průměrně 100 snímků za sekundu, ale v několika případech by aktuální hodnota klesla pod 5 frejmů za sekundu. Představte si, že by se vám to stalo zrovna v případě, kdy byste byli v intenzivní bitce s nějakým soupeřem. To by pro vás znamenalo dosti značný handicap.
No a nyní si představte, že byste měli jinou grafickou kartu, která by sice průměrně dosahovala pouze 80 snímků za sekundu, ale minimální hodnota by byla 30. Co myslíte, která by se vám jevila jako plynulejší, se kterou by se lépe hrálo?
Snad jsme si to dostatečně ujasnili a teď se pojďme podívat na výsledky v Unreal Tournamentu 2003 FlyBy:
V tomto světle vypadá pro UT2003 Xabre oproti GeForcím ještě hůře. Ale je třeba říci, že odstup MX440 se oproti Ti4200 také zvětšil. A jak dopadl BotMatch?
10 bojujících botů najednou dělá divy. Výkon GeForce4 Ti4200 je v rozlišeních do 1024×768 zjevně omezen rychlostí použitého procesoru. Propast mezi Ti4200 a MX440 se ještě podstatně zvětšila. Ale výsledky Xabre jsou opravdu nečekané. Jediné vysvětlení, které mne napadá je v nedostatečně odladěných ovladačích. Když hra samotná zátěžuje procesor tak moc, jako Unreal Tournament 2003 v BotMatch, tak se s tím už ovladače Xabre patrně nevyrovnají a proto podávají takovýto výsledek.
Nyní budu trochu optimistický. Zkuste se podívat na výsledky v 1600×1200. Vidíte, že Xabre se dostala před MX440? Podle mého názoru by i v ostatních rozlišeních mohla být, ale brání jí v tom nedostatečně optimalizované ovladače. Můj optimizmus mi říká, že SiS postupem času ovladače vylepší natolik, že opravdu Xabre bude vycházet lépe než MX440, nebo se jí alespoň velmi přiblíží.