Přetaktování
Kapitoly článků
Výkon
Zcela jistě vás bude zajímat, jak se změní výkon grafické karty, pokud ji přetaktujeme. Nabízím pro srovnání přetaktování jen grafického jádra, jen pamětí i obojího. V následující tabulce první číslo vyjadřuje takt pamětí a druhé takt grafického jádra. Jde o test v Unreal Tournamentu 2003, Flyby s 1,4GHz procesorem:
Zatímco jsme kartu přetaktovali o celých 13,3 %, rychlost se zvýšila maximálně o 4,7 % a to jen u nejvyššího rozlišení. V nižších je rozdíl prakticky nulový. To je však dáno omezením rychlostí procesoru. Proto tu pro vás mám ten samý test, ale s použitím 2,24GHz procesoru. Jen doufám, že mi odpustíte, že jsem nyní vzal jen tu nejrychlejší a nejpomalejší variantu:
Zde už je nárůst o celkem 6 % a jak můžete sami vidět, i v malém rozlišení jistý nárůst můžeme pozorovat, i když jen 0,6 %. Ale Unreal Tournament 2003 je na procesor trošku náročnější, takže se zkusíme podívat, jak to bude s tímto procesorem vypadat v takové méně náročné Quake III Areně:
Až 10% zisk při přetaktování o 15% je vynikající hodnota. Velmi příjemné je, že i ve všech rozlišeních mimo až na 800×600 se zvýšení výkonu pohybuje kolem devíti procent.
Ještě bych se rád vrátil k prvnímu testu. Ten totiž krásně ukazuje, že je lepší nechat běžet paměti i grafické jádro synchronně, než přetaktovávat každý jinak. Při zvýšení taktu o 10 % pouze u grafického jádra se zvýšil výkon o 1,2 %. To samé zvýšení frekvence pouze u pamětí vedlo ke zvýšení výkonu o 2,3 %. Dohromady se však výkon nezvýšil o 3,5 %, ale o 3,9 %. To je právě vliv toho, že vše běží synchronně.