Technologie Xabre 600
Kapitoly článků
Předem varuji, že tato strana by mohla na první pohled působit skoro jako reklamní materiál. Jde o to, že si marketingové oddělení firmy SiS vymyslelo pro Xabre a speciálně pak pro 600 spoustu označení věcí běžně známých pod jinými jmény, takže se tady pokusím je trošku demystifizovat a uvést vše na pravou míru.
Ještě než začnu, tak bych vás odkázal na článek z poloviny dubna, který popisuje a srovnává jednotlivé verze Xabre. Jen ještě přihodím fakt, že Xabre 80 až 400 jsou vyráběny 0,15 mikrony, kdežto horká novinka Xabre 600 už 0,13 mikrony.
Architektura Xabre 600
To, co je nám prezentováno jako architektura Xabre 600, je spíše schéma zapojení a ačkoliv se SiS snaží seč může přesvědčovat o tom, že šestistovková verze je něco víc než čtyřstovková, my víme, že jsou zcela identické. Liší se pouze výrobním procesem a frekvencemi.
Názvy technologií
- Duo300 naznačuje, že jde o kartu, které běží paměti i grafické jádro na 300 MHz (jelikož paměti jsou DDR, tak jejich efektivní rychlost je 600 MHz).
- Pro8X8 SiS využívá ke zviditelnění faktu, že jako první byla schopna nabídnout kartu, která vyhovuje specifikaci DirectX 8.1 a zároveň podporuje AGP 8×.
- Vertexilizer Engine není nic jiného, než softwarové Vertex Shadery. Konkrétně se Xabre spoléhá na DirectX implementaci těchto shaderů, ale umně to maskuje, takže aplikace to nepoznají.
- Pixelizer Engine jsou klasické Pixel Shadery ve verzi 1.3. Ty nejde emulovat v software a tedy i zde jsou implementovány v hardware. Podporují maximální délku 12 instrukcí.
- Frictionless Memory Control má zajistit, aby se grafický procesor mohl některým datům věnovat přednostněji, když je to zapotřebí. Výsledkem je plynulejší a zdánlivě rychlejší datový tok.
- Jiter Free Anti-Aliasing u Xabre neznamená nic jiného, než že je prováděn oversampling (neboli supersampling) a to 1×, 2× a 4×. 1× vlastně je nevyhlazovaná scéna. Při 2× se obraz spočte dvakrát širší a potom jeden bod ve výsledném obrazu je průměrem dvou sousedních odpovídajících bodů ve dvakrát širším. A nakonec 4× znamená, že se obraz spočte dvakrát vyšší i dvakrát širší a jeden bod ve výsledném obrazu se získá zprůměrováním čtyř bodů ve zvětšeném.
- MotionFixing Video processor je zajímavě pojmenovaná metoda sloužící k odstranění problémů s přehráváním prokládaných videí na obrazovce počítače. Název je odvozen od toho, že tento problém je vidět při pohybu (anglicky motion).
- XmartDrive je mi velmi sympatická vlastnost. Xabre se v případě, že není využito jejího potenciálu, automaticky zpomalí, čímž se méně hřeje a opotřebovává. Také by při tom měla méně "žrát". Obdobnou vlastnost můžete najít třeba u procesorů AMD pod názvem PowerNow!.
- XmartVision by měl v klasických programech udělat obraz "měkčí" tím, že sníží kontrast, což má snižovat namáhání očí. V 3D aplikacích se naopak zvýší kontrast a jas, za účelem dosažení lepší viditelnosti.
- XmartAGP vyjadřuje fakt, že se grafický procesor snaží se severním můstkem zjistit, který AGP mód je nejefektivnější.