Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Testovací konfigurace

Triplex Millenium Silver Xabre Ultra krabice
Firma THD s.r.o. byla tak laskava a zapůjčila nám na otestování první grafickou kartu s chipem SiS Xabre 600, která se v naší malé zemi objevila. Proto jsme udělali opravdu důkladnou recenzi, kde jsme odhalili jednak slabá, ale i silná místa tohoto 0,13mikronového chipu. A nejdeme ve šlépějích většiny serverů, kde jen spustí několik 3D testů, vytípou obrázky z ovladačů, pořídí fotky karty samotné a to prohlásí jako recenzi. Zaměřili jsme se i na takové věci jako kvalita obrazu, vyhlazování hran v 3D scéně, závislost výkonu na procesoru, podporu overlaye, nastavování obnovovacích frekvencí a ostrost obrazu. Jak sami uvidíte, díky zkoumání velkého množství vlastností je recenze velmi dlouhá, má plných 18 stran. Tím se v délce umístila na druhou příčku za malým průvodcem digitálního videa, který jich má ještě o dvě více. Jenže ten vycházel jako seriál, co týden, to jeden díl. U Xabre jsme se i přes její délku rozhodli Vám dát celou recenzi najednou jako dárek pod stromeček. Ať máte během vánoc co dělat :-)

Hardware

U testu grafické karty je velmi důležité, na čem a jak bylo testováno. Proto tady najdete kompletní specifikaci testovacích počítačů. Ano, čtete správně, počítačů. Protože jde o low-end kartu, tak jsem se rozhodl ji testovat na low-end počítači s 1,4GHz Pentium III procesorem. Jenže jsem zjistil, což vám ukážu za chvíli, že Xabre je velmi závislá na výkonu procesoru. Proto jsem se rozhodl testovat ještě i už na méně low-end sestavě s Pentiem 4.

Pentium III
  • Procesor Intel Celeron 1AGHz přetaktovaný na 1,4 GHz zvýšením sběrnice na 140 MHz. Rozdíl mezi Celerony a Pentii III s jádrem Tualatin je pouze ve frekvenci sběrnice. Zatímco Celerony mají 100MHz, plnohodnotná Pentia III 133MHz. Přetaktováním jsem tedy z Celeronu udělal ještě o drobet lepší procesor, než plnohodnotné Pentium III.
  • Základní deska ASUS TUSL2 s chipsetem i815E. Integrovaná grafická karta byla vždy vypnuta.
  • Paměť 256 MB PC133 SDRAM
  • Pevný disk 30GB Maxtor DiamondMax Plus 40 Ultra ATA 66 - 7200 otáček za minutu, seek 9 ms, 2 MB cache.
  • Zvuková karta SoundBlaster Live!
Pentium 4
  • Procesor Intel Pentium 4 1,6AGHz přetaktovaný na 2,24 GHz zvýšením sběrnice na 560 MHz. Jde samozřejmě o procesor s Northwood jádrem a tedy L2 cache 512 kB.
  • Základní deska ASUS P4B533-E s chipsetem i845E
  • Paměť 512 MB DDR333
  • Pevný disk 120GB Western Digital WD1200JB - 7200 otáček za minutu, seek 9 ms, 8 MB cache.
  • Integrovaná zvuková karta C-Media 8738-MX
Grafické karty

V obou systémech byly testovány tři grafické karty, samozřejmě vždy s vyplou vertikální synchronizací:

  • Triplex Xabre Ultra - chip SiS Xabre 600, 64 MB DDR pamětí, ovladače 3.07.55
  • Triplex Millenium Silver TX680 - chip nVidia GeForce4 MX440 with AGP 8×, 64 MB DDR pamětí, ovladače 41.09
  • Triplex Millenium Silver Ti4200 8X - chip nVidia GeForce4 Ti4200 with AGP 8×, 128 MB DDR pamětí, ovladače 41.09

Software

Jako operační systém byly vždy použity Windows XP se Service Packem 1. Jednotivé testy a hry byly nastaveny následovně:

  • 3Mark 2001SE: game detail level high, game disable sound effects, game disable music, demo disable sounds
  • CodeCreatures version 1.0.0: standardní nastavení
  • Quake III Arena point release 1.32: v příkazové řádce "+set cd_nocd 1 +set s_initsound 0", ostatní nastavení ve hře dle 3DCenter. Testováno bylo standardní demo four.
  • Comanche 4: disable audio
  • Unreal Tournament 2003 verze 2136: nastavení MaxSettings.ini dle [H]ard|OCP, skripty spouštěny dle předpřipravených bat souborů v adresáři Benchmark. FlyBy je průměrná hodnota skore flyby testu v těchto mapách: dm-antalus, dom-suntemple, dm-phobos2, dm-inferno, ctf-face3, ctf-citadel a dm-asbestos. BotMatch je také průměrná hodnota skore botmatch testu v mapách: dm-antalus, br-anubis, dm-asbestos, ctf-citadel, dm-inferno a dom-suntemple.

Drobet bych chtěl upozornit na poslední testy v Unreal Tournamentu. Tím, že v případě FlyBy je vlastně použito sedm různých map a výsledná hodnota je zprůměrována, může být tímto chyba vzniklá nepřesností měření sedmkrát menší, než kdyby byl použit jen jeden test, jak je tomu standardně běžné. Obdobně to platí pro BotMatch. Ovšem i tak tyto testy vypovídají pouze o Unreal Tournamentu 2003, nelze výsledky brát nějak více univerzálně.

A ještě bych měl vysvětlit, proč jsem se snažil vždy provádět testy s vypnutým zvukem. Důvod je prostý, snažím se co nejpřesněji srovnat samotné grafické karty mezi sebou. Zkuste si předsavit, že máte jednu zvukovou kartu, která při jejím požití snižuje výkon procesoru o cca 5 %. K tomu ještě druhou, která zatěžuje procesor plnými 25 %. V obou případech by mi rozdíly mezi grafickými kartami vyšly jiné. A které bych měl prohlásit za ty správné?

Něco jiného by bylo, kdybych testoval celé hotové počítače. Tam samozřejmě jeho součástí je i konkrétní zvuková karta a tak testuji, jak si dokáže poradit s nějakou hrou či aplikací tak, jak je. Při testech videokaret mi však přijde nesmyslné, aby byly výsledky ovlivňovány tím, jakou zrovna má recenzent zvukovou kartu v počítači. Tento způsob mimo jiné umožňuje, abyste i s jinou zvukovou kartou měli šanci provést vlastní test na svém počítači a jeho výsledky srovnali s tím, co bylo změřeno v recenzi.

Diskuse ke článku Triplex Millenium Silver Xabre Ultra (SiS Xabre 600)

Čtvrtek, 10 Červen 2004 - 19:28 | Anonym | Nevíte někdo jak připojit 4 monitory k jednomu PC...
Pondělí, 12 Leden 2004 - 15:59 | Anonym | ...ahoj...potreboval by som pomoc! Kupil som si...

Zobrazit diskusi