Co se událo v roce 2006 a co nás čeká v 2007? - Grafické karty
2006 - Co bylo
Nový rok 2006 zastihl trh grafických karet v momentě, kdy se souboj vedl mezi zástupci řad Radeon X1800 a GeForce 7800. Hned začátkem roku u příležitosti výstavy CES 2006 uvádí ATI mobilní Radeony X1300 a X1400, nVidia pak GeForce Go 7400, 7600 a 7800. Ve stejnou dobu představují Dell a nVidia první Quad SLI systém na bázi původních karet 7900 GX2. 13. ledna pro vás testujeme zástup duálních grafických karet, dnes již v podstatě jen můžeme na takovéto sběratelské „kartičky“ vzpomínat se slzou v oku. 19. ledna pak vychází 3D Mark 06, který se dle očekávání okamžitě stává základem pro testování moderních akcelerátorů, o den později přichází na svět lowendová GeForce 7300 GS následovaná o pár dnů později novými Radeony X1900 z vrcholku výkonového spektra.
Začátkem února potěšila kalifornská nVidia všechny majitele desek s AGP 8× slotem uvedením AGP verze GeForce 7800 GS. Nějakou dobu byl relativně klid, až koncem měsíce se objevují první náznaky potenciálních problémů s chráněným HD videem na současných (tehdejších) grafikách, což se svezlo hlavně s kanadskou ATI. Vše je naštěstí dnes v podstatě vyřešeno, grafiky HDCP vesměs implementují (některé i HDMI) a ICT stejně bude ještě pár let u ledu, takže se není čeho bát. Jako závěrečná „třešnička na dortu“ pak přichází smutná zpráva o konci profesionálních grafik u 3D Labs ... R.I.P.
V březnu uvádí ATI na trh Mobility Radeon X1800, nVidia pak rovnou nový hi-end v podobě GeForce 7900 GT a GTX a mainstreamovou 7600 GT. Z tohoto měsíce dále pocházejí první zprávy o počítání fyziky skrze Havok engine na GPU nVidia i ATI. Předzvěst to potenciálního úpadku společnosti Ageia, která v té době právě uvádí na trh „fyzikální akcelerátor“ PhysX. V profesionálním segmentu uvádí ATI kartu FireGL V7350 s 1 GB paměti. Ta se později stává základem pro GPGPU karty FireStream, o něco později po odkoupení ATI firmou AMD přejmenované na AMD Stream Processor. Ve stejné době koncem měsíce ještě stíhá nVidia uvést GeForce 7600 GS a 7300 LE (druhou jmenovanou jsme později proklepli v recenzi, ale o tom až za chvíli).
Duben je ve znamení uvádění mnoha nových karet. Nejdříve nVidia představuje v půlce měsíce dvě mobilní novinky GeForce Go 7900 GTX a Go 7900 GS, o týden později přidává šest nových Quadro FX grafik a ve stejné době také duální profi kartu Quadro FX 4500 X2. ATI kontroluje koncem měsíce uvedením čtyř nových FireGL karet. Duben byl v tomto ohledu poměrně plodným měsícem.
V květnu se z větších událostí odehrála hlavně prezentace počítání zvukových efektů pomocí GPU, o kterou se postarala kanadská ATI. Ke skutečnému univerzálnímu GPGPU použití grafik jsme tak byli o krůček blíže.
Červen byl mezi našimi recenzemi ve znamení rozsáhlých testů šesti lowend grafik (GeForce 6200, 7300 LE, 7300 GS, Radeon X1300 a 2× X1300 Pro). Nejprve jsme vám počátkem měsíce přinesli klasické výsledky výkonnostního klání na poli syntetických benchmarků a existujících her, o deset dnů později pak doposud nejrozsáhlejší srovnání kvality renderingu vybraných zástupců včetně zhodnocení dopadu nastavení kvality renderingu na výkon těchto grafických karet. Mezitím nám stihla nVidia konenčně uvést na trh duální GeForce 7950 GX2 a v polovině měsíce jsme si také popovídali o HDMI rozhraní verze 1.3.
Červenec se svou typicky okurkovou laxností přinesl akorát zprávy o tom, že společnost AMD prý koupila firmu ATI. Ty se po čase staly všední realitou a my jen tak ještě jednou zpětně poděkujme všem těm inženýrům, kteří v uplynulých desetiletích u ATI pracovali na jejích produktech. Snad se jim i nadále pod křídly AMD bude dařit tak, aby to firmy nVidia a na poli integrovaných řešení Intel, neměly nijak jednodušší, ba naopak.
Okurek bylo dost i v srpnu, takže poděkujme alespoň Cyberlinku za uvedení nástroje pro testování výkonu PC pro HD video.
Počátkem září jsme se po nějaké době zase ponořili do hlubin materiálů a prezentací společností Microsoft a ATI a podívali jsme se detailně na zoubek nejen architektuře unifikovaných shaderů, ale také novinkám chystaným pro rozhraní DirectX 10/10.1 a WDDM 2.0/2.1. Pár dní na to uvádí nVidia další nové grafiky, tentokráte desktopové GeForce 7900 GS a 7950 GT.
Počátkem října vypouští zástupci projektu Folding@home do světa klienta, který počítá přes GPU Radeonů X1900. K tomu z dneška jen dodejme, že Folding@home lze již počítat i na dalších kartách stejné generace. Týden nato pak nVidia uvádí na trh své nejrychlejší mobilní řešení GeForce Go 7950 GTX. V tomto měsíci už si také je Ageia definitivně jistá, že jí poněkud teče do bot a tak zlevňuje a chystá novinky, v listopadu pak představuje návnadu pro vánoční trh.
Ale to už všichni netrpělivě očekávali datum 8.11., kdy nVidia uvádí na trh GeForce 8800 GTS/GTX, karty to vskutku revoluční, pekelně rychlé a na čelech šéfů AMD/ATI vrásky vyrábějící. Sice jsou karty provázeny počátečními porodními problémy, ale poptávka je nad očekávání vysoká. O týden pozdději jsme si „trošku odskočili“ podívat se do útrob Playstation 3, kde mimo jiné tepe grafický akcelerátor nVidia RSX. O týden později dochází na zmiňované „znovuuvedení“ karet AMD Stream Processor, prezentovaných již čistě jako výpočetní karty. Závěrem měsíce se pak obevují první zvěsti o DirectX 10/10.1 generaci GPU od S3 Graphics, uvidíme, zdali to s nimi dopadne lépe než s Chrome S27.
Z prosince pak již na závěr připomeňme dvě předváděčky, na kterých Sapphire a Asustek představily koncepty duálních Radeonů X1950 Pro. A tím se dostáváme do roku 2007.
2007 - Co bude
A co nás čeká? Inu, od nVidie se v průběhu prvních měsíců bezesporu dočkáme rozmnožení rodiny GeForce 8. Od září víme minimálně o GPU G84 a G86 a to jistě nebude konečná, i v hi-endu se skrývá potenciál pro modely typu GS, GT, či bez přívlastku. Velký vliv na uvádění různých derivátů bude mít bezesporu konkurenční AMD s GPU R600. Tomu je přisuzováno na diskusních fórech mnoho vylepšení, mimo jiné se hovoří třeba o 512bitové paměťové sběrnici, 96 unifikovaných shaderech (i o jiných počtech), všech možných i nemožných velikostech paměti, stále se místy spekuluje nejen o GDDR4 pamětech, ale také o GDDR3, pokud bude případná šířka sběrnice a velikost paměti dostačovat potřebám GPU. Rozhodující v tomto ohledu samozřejmě bude kromě výkonu i cena, kterou bude AMD schopno proti nVidii nabídnout.
Konkurencí pro kalifornského výrobce však nebude jen chystaná nová generace, ale také zmiňované duální Radeony X1950 Pro. Nakolik se mají šanci uchytit, si netroufáme spekulovat. Šance jim lze přisoudit jistě alespoň srovnatelné s duální GeForce 7950 GX2, po které řada lidí nakonec sáhla. Například Asustek má u svého duálního X1950 Pro, byť jde prozatím jen o testovací vzorek, chlazení řešeno oproti referencní 7950 GX2 více než sympaticky.
Grafické karty však čeká kromě souboje ve 3D ještě spousta další práce. Spolu s chystaným uvedením Windows Vista a nedávným získáním potřebných certifikací pro Windows Vista a dřívějším stejným úspěchem u Blu-ray i HD DVD u firmy Cyberlink je čeká souboj na poli akcelerace H.264. Jak si povedou nejen s ohledem na zátěž procesoru při přehrávání, ale hlavně a zejména z hlediska kvality renderingu, ukáže teprve čas a nějaký ten následník HQV Benchmarku. Nás „běžné plebejce“ pak jistě také bude zajímat i jak se bude nadále vyvíjet situace s lámáním AACS ochran, kde se příští rok také svede řada bitev mezi Hollywoodskými studii, jejich právníky a několika vyvolenými hackery.
Pokud se pokusíme naši křišťálovou kouli vyleštit ještě o trochu lépe, můžeme si společně mlhavě zaspekulovat na druhou polovinou roku 2007. Přeci jen třeba v takovém listopadu bude GeForce 8800 generace na světě již zhruba rok a karty na bází ATI R600 již také značně zevšední. A protože vývoj GPU je čím dál tím překotnější a navíc jej má celkem slušnou šanci urychlit řada dalších vnejších podnětů v čele se soubojem v oblasti GPGPU nasazení, vidíme to pozitivně i negativně. Pozitivně proto, že pokud v té době nebude na trhu nová generace (tedy něco jako G90/R700), pak se minimálně dočkáme vylepšeních verzí G80/R600, minimálně s ohledem na hlavní parametry GPU a bezesporu co se týče výrobního procesu. Ona koneckonců GeForce 8800 GTX není nijak chladná karta, takže přechod na menší tranzistory ji jen prospěje, o R600 raději ani nemluvě, v ruce jsme ho přeci jen ještě neměli. Z této „podzimní“ generace už však máme matný dojem, že hardwarová akcelerace H.264 v 1920×1080p pro ni bude zcela banální záležitostí (znáte ten pocit, když si na dnešním CPU pustíte někdejší náročný a takřka nezvladatelný DivX 3 a marně přemýšlíte, jaktože vytížení CPU problikává mezi 0 a 1 %? :-). Negativně pak vidíme šanci rozumně nakoupit s ohledem na stále se měnící vývoj cen karet. Ti z vás, kteří si před zhruba 15 měsíci koupili čerstvou GeForce 7800 GTX dnes jen smutně koukají na stejně drahou GeForce 8800 GTS, resp. GTX, mají-li štěstí na eshop. Investice do grafické karty vyšší třídy tak bude o to více nutné provádět velmi obezřetně a pomalu se spíše přesuneme k několik týdnů koupi předcházejícím analýzám vývoje trhu, snažíce se tak vystihnout optimální moment mezi dílčími cenovými propady a předpokládanými termíny uvedení nových karet.
S akcelerací videa (která představuje složité shaderové výpočty) a počítáním fyziky (taktéž) pak úzce souvisí i několikrát zmíněné GPGPU použití. V roce 2007 už by konečně mohli výrobci prolomit ledy a nechat nás počítat na grafikách co budeme chtít s tím, že nám k tomu vytvoří nějaké hezké API. Já osobně nejsem posledních několik měsíců (nebo že by už to bylo více než rok? asi ano) nijak nadšený z toho, že komprese běžného filmu se standardním rozlišením 768×576 do x264 trvá i na rychlém procesoru „nechutně“ dlouho, když by tyto otěže mohla převzít grafická karta a já se během toho věnovat „běžným činnostem“ na PC, kterými v současné době chtě nechtě toto komprimování brzdím. Takže si všichni vzájemně držme palce.
A krátce se ještě zmiňme také o spotřebě. Občas, když sebereme dostatek odvahy (:-) na napsání o nějakém novém 1,1kW zdroji, vždy se dikuse zvrhne do veselých slovních přestřelek mezi „příznivci“ nejmenovaného zazobaného téměř monopolního, přesto stále zdražujícího, výrobce elektřiny a amatérské vyznavače svářecích technologií, jen málokdo se ale u té příležitosti pozastaví nad tím, že mu ve skříní tepe 500W zdroj, nebo něco podobně „obludného“. Já sám za sebe velmi respektuji ten obrovský kus práce, co inženýři firem jako ATI a nVidia za posledních pár let odvedli, ale hoši, ruku na srdce, zkuste něco udělat s tou spotřebou, rád bych se zase někdy vrátil ke 200 až 300W zdroji, který utáhne i aktuální top-mašinu :-).
S grafikami v příštím roce nashledanou...