Ohlédnutí za rokem 2015: Grafické karty
Kapitoly článků
Duben
Událostmi nabité předjaří vystřídalo o poznání chudší jaro. Za celý duben se ve světe grafiky neudálo nic zásadnějšího snad až na představení asynchronních shaderů, další technologie DirectX 12. Podobně jako API umožňuje efektivnější využití procesorových prostředků rozložením zátěže do více paralelních vláken, tak podporuje i zpracování více vláken na úrovni grafického čipu. Pokud GPU umí s více vlákny efektivně pracovat, může vývojář například zpracovávat méně náročné výpočty „na pozadí“, což zvýší výsledný výkon. Zpracování více vláken současně podporují všechny grafické čipy s architekturou AMD GCN (tzn. Radeon HD 7700 a výš - R200, R300) a grafické čipy Nvidie s druhou generací architektury Maxwell, tzn. GeForce GTX 950 a výš.
Rozhraní HDMI 2.0a dostalo podporu pro HDR zobrazování - dosud však chybí jasné a srozumitelné technologické vysvětlení jeho podstaty, takže podporu HDR pro 4k video stále provázejí otazníky.
Významné autority světa herního vývoje se začaly prostřednictvím médii obracet k výrobcům hardwaru - kupříkladu John Carmack glosoval právní bitku Nvidie se Samsungem slovy: „Ať mobilní trh dobudou schopnostmi svých inženýrů, ne právníků.“ Brad Wardell pak vyzval Sony, aby se s Playstation 4 připojila k podpoře APU Vulkan.
Květen
STMicro, poslední evropská společnost, která na starém kontinentu vyráběla čipy, zveřejnila plány vedoucí k ukončení výroby. Byť se tato událost týká grafiky jen okrajově a spíš historicky, mohou mít její důsledky vliv na branži ultramobilních integrovaných grafik (a samozřejmě nejen na ni).
Do událostí ve světě grafiky poprvé za rok 2015 zasáhl i Intel a to paradoxně uvedením nové řady procesorů. Architektura Broadwell totiž nebyla zaměřená na procesorový výkon, ale na výkon grafický. Tam skutečně přinesla velký posun, díky čemuž si odnesla pomyslnou korunku nejvýkonnější integrované grafiky v desktopovém procesoru. AMD s APU Godavari alias Kaveri-Refresh nedokázala tento náskok dorovnat, výkonnostní nárůst dosáhl ~10 %. Konkurence Iris Pro ale nebyla cílem tohoto APU, oba produkty cílí na jiné cenové segmenty.
Pozornost se opět vrátila k DirectX 12, tentokrát k technologii Explicit Multiadapter, která umožňuje propojit diametrálně odlišné grafické čipy. Různý může být výkon, architektura i výrobce - lze propojit APU s výkonnou grafickou kartou i GeForce s Radeonem. AMD při této příležitosti zveřejnila také seznam DirectX12-kompatibilních Radeonů - s ohledem na události posledního půl roku je už ale neaktuální.
Nvidia potvrdila výrobu generace Pascal na 16nm procesu u TSMC, čímž vyvrátila starší spekulace o využití 14nm procesu společnosti Samsung. Zajímavé informace vyplynuly při aféře kolem deaktivované konzole Xbox One: Beta tester nedodržel smluvní podmínky, které Microsoftu podepsal, zveřejňoval screenshoty a údaje o připravovaných hrách, v důsledku čehož mu společnost na dálku deaktivovala herní konzoli. Později vyšlo najevo, že došlo pouze k deaktivaci online služeb, nikoli celé konzole - přesto tuto možnost Microsoft má.
Červen
První letní měsíc zahájila Nvidia vydáním GeForce GTX 980 Ti. Karta je zajímavá mimo jiné tím, že ji Nvidia koncipovala jako produkt formálně pomalejší než Titan X, ale jen o symbolická ~3 %, přičemž karty vypuštěné do prodeje v den vydání byly z většiny z výroby přetaktované, tudíž rychlejší než Titan X. Řada Titan, která s generací Maxwell ztratila bonus v podobě rychlé podpory double-precision a s vydáním GeForce GTX 980 Ti i statut nejrychlejšího jednočipového produktu, už nabízela pouze bonus v podobě dvojnásobné kapacity paměti. Skutečným herním top-modelem se stala GeForce GTX 980 Ti.
Začátkem června přišlo ještě několik novinek, například informace o akceleraci videa na APU Carrizo, ohlášení FreeSync přes HDMI nebo potvrzení spekulací, že GPU Tonga - do té doby dostupné jen jako Radeon R9 285 - skutečně nese předpokládaných 2048 stream-procesorů a 384bit paměťovou sběrnici.
Přes to všechno patřil červen GPU Fiji a Radeonu Fury X - především kvůli nové technologii propojení jádra a grafické paměti prostřednictvím 4096bit sběrnice skrz křemík i samotným HBM pamětem, kvůli nimž bylo toto propojení vyvinuto. Na realizaci technologií se podílely společnosti AMD, Hynix, UMC, Amkor, ASE, TSMC a další. Pro AMD znamenala implementace HBM na stávající architektuře především ověření funkčnosti technologie jako takové a prověření všech dílčích kroků v praxi, aby tyto problémy měla vyřešené včas a nemusela se jimi zaobírat při přechodu na 14/16nm proces a nasazení nové architektury. Pro některé uživatele ale bylo zklamáním, když Radeon Fury X dosahoval ve 4k rozlišení stejného výkonu jako GeForce GTX 980 Ti, přičemž v nižších rozlišeních na ni nestačil.
Pozitivnější zprávou pro AMD bylo uvedení řady nových FreeSync kompatibilních monitorů, díky čemuž mohla nejen dodržet slib o dostupnosti 10 modelů FreeSync monitorů do konce pololetí, ale ještě jej o polovinu překonat.