Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Ohlédnutí za rokem 2015: Grafické karty

Rok 2015 byl posledním 28nm. Vzpomněli byste si, který rok byl posledním 40nm? Napovím: 28nm proces kraloval velmi dlouho a výrobci jej dojili opravdu vytrvale. Pojďme se podívat na ty poslední kapky…

Červenec

Pro svět herní grafiky, videa a multimédií byl červenec opět značně dietním měsícem. Sucho meteorologické záhy doplnilo i sucho informační. Pomineme-li ohlášení Nvidie o 17 miliardách tranzistorů tvořících největší GPU z generace Pascal, točila se většina událostí kolem FreeSync (přibyly nové modely monitorů i podpora v kombinaci s CrossFire) a Radeonů s GPU Fiji. Objevily se testy v CrossFire 2, 3 i 4 karet a došlo na vydání Radeonu Fury (bez X). Ten byl přijat pozitivněji - patrně i díky tomu, že s ním AMD nemířila na GeForce GTX 980, ale výše, takže tam kde OC model GTX 980 končily, tam referenční Radeon Fury začínal. Zajímavostí je nezanedbatelný rozdíl spotřeby mezi modely různých výrobců.

Pozitivní impuls vyslali i „křemíkoví pekaři“ - TSMC, GlobalFoundries i Samsung se během léta dostali do fáze, kdy dokázali sériově vyrábět 14- nebo 16nm FinFET čipy. Tato zpráva se sice netýkala bezprostředně grafických čipů - výtěžnost a cena by byly rentabilní jedině pro dražší modely mobilních ARM SoC - znamenala ale potvrzení hromadné výroby, která s sebou nese rychlejší zvyšování výtěžnosti a pokles cen, bez nichž by zahájení výroby desktopových GPU nebylo reálné.

Pokles zájmu o grafické karty pokračoval dále, za druhý kvartál roku 2015 se jich prodalo jen 9,4 milionu. Zajímavostí bylo odlišné vyvážení poptávky - především v Číně začal nápadně růst zájem o high-endové produkty. To ovšem nemusí souviset se změnou požadavků ze strany zákazníka, může jít jen o důsledek změn v nabídce. Desktopový low-end (Radeon R7 260X, GeForce GTX 750 Ti) značně zestárnul, GeForce GTX 950 nepřinesla skutečnou low-endovou cenu a mainstream v podobě Radeonu R9 285 a GeForce GTX 960 po stránce výkonu a poměru cena / výkon nepřinesl nic nového. Zajímavé nové produkty se týkaly pouze high-endu.

Srpen

Po řadě let přišlo na přetřes odemykání grafických čipů, respektive grafického čipu. Jádro Fiji použité na Radeonu Fury totiž nese 4096 stream-procesorů, z nichž je aktivovaných jen 3584. Zjistilo se, že některé karty nejsou chráněné proti odemčení a s trochou štěstí lze narazit na kus, který umožňuje aktivovat plně funkčních 3840 stream-procesorů a posunout výkon o polovinu blíže dražšímu Fury X.

Radeon R 9 Fury 01

Po Broadwellu došlo i na grafické jádro generace Skylake. Na nejvýkonnější variantu Iris Pro se 128MB integrované paměti dojde teprve příští rok, řeč tentokrát byla o standardní verzi v socketových procesorech Intel Core pro desktop. Proporce GPU vůči proporcím CPU jader opět nabyly a z celé plochy jádra dosáhlo GPU 35,6 %, což je poměrem podobná část jako u APU Carrizo u AMD (35 %).

Do světa se dostal první oficiálně vydaný DirectX 12 benchmark (3D Mark byl odprezentován pouze jako „preview“, nešlo o vydání finálního produktu, takže si prvenství v tomto směru neodnesl): Ashes of the Singularity. První testy dopadly v neprospěch Nvidie, která obratem výsledky a objektivitu testu zpochybnila.

Geforce Gtx 950 01

Srpen přinesl dvě hardwarové novinky: Nejprve došlo na GeForce GTX 950, kartě na přelomu low-endu a mainstreamu. Poměr cena/výkon v okamžiku vydání nebyl zrovna přesvědčivý - zajímavějšími aspekty byly nízká spotřeba a podpora pro 4k h.265/HEVC video jako u výkonnější GeForce GTX 960. Druhou novinkou, ovšem poněkud těžšího kalibru, byl Radeon Fury Nano. Hodnocení by mohlo být podobné: nepřesvědčivý poměr cena/výkon, ovšem nízká spotřeba a především nejvyšší výkon v segmentu mini-ITX. Fury Nano navíc překvapila výkonem jako takovým - nesnažila se jen o vytvoření konkurence pro GeForce GTX 970 Mini, ale přinesla výrazně vyšší výkon, kterým překonala nejen GeForce GTX 970, ale také GeForce GTX 980 a Radeon R9 390X.

Intel vyslal jednoznačný signál výrobcům monitorů když potvrdil, že bude podporovat DisplayPort Adaptive-Sync, tedy základ pro FreeSync. Pro Intel je přijetí standardu nejsnazším způsobem, jak dorovnat náskok AMD a Nvidie, které podporu pro variabilní snímkovou frekvenci již vyvinuly. Časový rámec zatím potvrzený nebyl - protože jde o integrované grafiky, lze předpokládat nasazení na jedné ze dvou nadcházejících procesorových generací.

TSMC potvrdila výrobu 16nm čipů jak pro AMD, tak pro Nvidii, takže přinejmenším vzorky první FinFET generace grafických čipů budou pocházet z jejích linek. Svoji troškou do mlýna přispěl i Samsung, který potvrdil spuštění výroby druhé generace HBM pamětí v roce 2016, čímž se stane po Hynixu druhým výrobcem s HBM2 v sortimentu.

Září

Nejen DisplayPort Adaptive-Sync, Intel má zájem také o podporu další nových standardů - tentokrát podpořil Vulkan. Pozitivní postoj zaujal i Valve - krom přípravy vlastního Vulkan ovladače pro Intel grafiky prohlásil, že Vulkan je lepší řešení než DirectX 12, která jsou omezená jen na svět Windows.

AMD v rámci pokračující restrukturalizace zavrhla některá rozhodnutí předchozího vedení a vrátila grafické divizi (bývalé ATi) částečnou autonomii. Hlavou divize se stal Raja Koduri, který má pravomoc rozhodovat o všem, co se týká provozu - od vývoje, přes finance až po marketing.

Testy a benchmarky DirectX 12 rozvířily diskusi na téma podpory asynchronních shaderů. O těch byla sice řeč již v dubnu, ale pouze na teoretické úrovni. Podmínkou pro jejich funkčnost je grafická karta, která zvládá paralelně pracovat s víc vlákny zároveň (minimálně jedním výpočetním a jedním grafickým). To sice splňují veškeré GCN Radeony a GeForce z druhé generace architektury Maxwell, je tu ovšem ještě jeden háček. Aby bylo možné výhod asynchronních shaderů plně využít, je třeba, aby přepínání mezi vlákny bylo dostatečně rychlé. Pokud totiž rychlé není, pak namísto ušetření výpočetního času vhodným přepínáním mezi jednotlivými vlákny je naopak výpočetní čas konzumován pomalým přepínáním a výkon klesá. Právě s tímto problémem se setkali vývojáři společnosti Oxide na hardwaru Nvidie (druhá generace Maxwellu, GeForce GTX 900), a tak asynchronní shadery ve svém benchmarku pro tyto GeForce nechali vypnuté. Vývojáři Aquanox Deep Descent se z důvodu negativního výkonnostního dopadu na hardware Nvidie rozhodli podporu této technologie vynechat úplně.

Na konci srpna přibyla do nabídky mobilních grafických karet Nvidia GeForce nazvaná GTX 980, ovšem bez „M“. Nvidia tím dala najevo, že tento model disponuje stejnými parametry - především výkonem - jako desktopová verze.

Diskuse ke článku Ohlédnutí za rokem 2015: Grafické karty

Středa, 30 Prosinec 2015 - 00:40 | Marek Moravčík | Ja ten fakt neodmietam. Píšem to aj vo svojom...
Středa, 30 Prosinec 2015 - 00:17 | MACHINA | Není to jen AOS, na jednom zahraničním webu...
Úterý, 29 Prosinec 2015 - 23:54 | Marek Moravčík | S DX11 som narážal na ten jediný benchmark na...
Úterý, 29 Prosinec 2015 - 22:03 | KOCHREN | Tak AMD teselaci umí přišla s tím jako první u...
Pondělí, 28 Prosinec 2015 - 20:38 | Marek Moravčík | Sa čudujem, že ste za babrala neoznačovali AMD za...
Pondělí, 28 Prosinec 2015 - 13:37 | MACHINA | Jak to můžete s jistotou tvrdit? Klidně tam může...
Pátek, 25 Prosinec 2015 - 11:57 | no-X | Samozřejmě to pravda je, všechny Maxwelly druhé...
Čtvrtek, 24 Prosinec 2015 - 11:54 | trodas | Děkujeme za hezké shrnutí a doufejme, že 28nm...

Zobrazit diskusi