Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Ohlédnutí za rokem 2015: Grafické karty

Rok 2015 byl posledním 28nm. Vzpomněli byste si, který rok byl posledním 40nm? Napovím: 28nm proces kraloval velmi dlouho a výrobci jej dojili opravdu vytrvale. Pojďme se podívat na ty poslední kapky…

Nebudu vás dlouho trápit, 40nm proces, který je z hlediska grafických karet přímým předchůdcem 28nm, se pro nové modely naposledy používal v roce 2011. Na jeho konci už AMD uvedla první 28nm grafiky, Radeony HD 7000 a na začátku roku 2012 následovaly GeForce 600. Roku 2013 přišly GeForce 700 s novými revizemi čipů předešlé generace a Radeony s o generaci novější architekturou (GCN 2 / GCN 1.1) doplněné novými revizemi starých GPU a oprášenými modely předešlé generace. Události roku 2014 možná ještě máte v živé paměti - představení nové generace API (DirectX 12, Vulkan), vydání prvního Maxwellu od Nvidie, ohlášení AMD FreeSync a na podzim došlo na generaci GeForce 800 s Maxwellem druhé generace.

Leden

Počátek roku odstartovali výrobci monitorů, kteří ohlásili nové produktové řady kompatibilní s adaptivním zobrazováním FreeSync. Během týdne čítal seznam ohlášených modelů první desítku a někteří výrobci prozradili i dlouhodobé plány. Novinky se dočkal i konkurenční G-Sync ve spolupráci se společností Gigabyte, která předvedla samostatný G-Sync monitor připojený k notebooku.

Nvidia G Sync Notebook Aorus 01

Vydání GeForce GTX 960, nové střední třídy z řady Maxwell, přineslo lehce smíšené pocity. Na jedné straně karta vynikala podporou pro video - jako první nabídla plně hardwarové přehrávání 4k h.265/HEVC včetně profilu Main10. Na straně druhé se Nvidia snažila vylepšit vizáž „jen“ 128bit sběrnice zkreslenými údaji o datové propustnosti. Nadsazené hodnoty sice vysvětlovala přítomností delta-komprese, jenže tu podporoval již nejeden produkt před GeForce GTX 960 a u těch uváděla Nvidia hodnoty skutečné, nikoli hypotetické.

35 Gb Geforce Gtx 970 Vs 980

Leden pro Nvidii nebyl příliš šťastným měsícem, specifikace GeForce GTX 960 totiž nebyly jedinou nesrovnalostí, která začátkem roku vyšla najevo. Po vlně kritiky na adresu rozporů v parametrech a reálném výkonu GeForce GTX 970 totiž Nvidia přiznala, že karta nenese 64 ROP, jak uváděla v materiálech pro recenzenty, ale pouze 56. To ale uživatele příliš neuklidnilo, nevysvětlovalo to totiž všechny anomálie zjištěné v syntetických testech. Nvidia nakonec musela s pravdou ven a přiznala, že 256bit sběrnice karty je rozdělená na 224- a 32bit segmenty, které nejsou rovnocenné. V důsledku toho se karta nechovala jako 4GB, ale jako 3,5GB, která má navíc 0,5GB segment paměti, ke kterému může přistupovat jen po 32bit sběrnici, tzn. velmi pomalu. Pozornosti neunikl ani fakt, že jeden z pracovníků Nvidie přislíbil ovladač, který správu paměti vylepší - později ale vzal svá slova zpět a Nvidia tvrdila, že vše funguje, jak má

Únor

Kauza takových proporcí samozřejmě neodezněla nijak rychle, v únoru se dostala pod drobnohled specialistů, zákazníků i právníků. Přicházely testy, které prokazovaly, že nestandardní paměťová konfigurace může mít negativní dopady ve hrách, nebo naznačovaly že skutečné chování karty je ještě trochu jiné, než by podle slov Nvidie mělo být. Tečku za hlavní vlnou kritiky, žalob a reklamací učinil CEO společnosti Jen-Hsun Huang, který podle vlastního vyjádření předpokládal, že nestandardní paměťová konfigurace udělá uživatelům radost - namísto toho však přinesla rozčarování.

Jen Hsun Huang With Physx

„Vše, co jsme doposud [od Nvidie] slyšeli, je že G-Sync bez G-Sync modulu rozběhat nelze.“ Těmito slovy okomentoval redaktor webu PCPerspective situaci, kdy se v důsledku předčasně vydaného beta ovladače přišlo na to, že Nvidia připravila podporu pro G-Sync bez G-Sync modulu - tedy FreeSync - ačkoli doposud konstatovala, že G-Sync bez speciálního modulu není možný a podpora AMD FreeSync není v plánu.

Konec zimy pokračoval v režii Nvidie, AMD tehdy měla svých starostí dost - musela vyhlásit stop stav na prodeje svých produktů. Distributoři totiž měli plné sklady procesorů, APU a grafických karet, kterými je předešlé vedení společnosti přezásobilo. Aby byl prostor pro vyprázdnění skladů, odložila AMD vydání všech nových produktů na druhý kvartál. Pozornost tedy zůstala u Nvidie - konkrétně u podpory mobilních GeForce řady Maxwell, které společnost nejprve propagovala jako plnohodnotnou alternativu desktopových modelů - po vydání recenzí však v ovladačích zakázala podporu pro přetaktování, kterou po vlně kritiky opět zpřístupnila. To se ovšem týkalo jen dosavadních majitelů. Noví už měli smůlu, protože v další várce grafických modulů už byl přítomen BIOS, který taktování opět zatrhnul.

Březen

Jedna z nejvýznamnější událostí světa 3D grafiky si svoji premiéru odbyla začátkem prvního jarního měsíce. Nejdříve přišla šeptanda, že se API Mantle přetransformuje v OpenGL Next alias Vulkan, poté následovalo oficiální potvrzení této strategie a nakonec i poděkování Khronos Group na adresu AMD za poskytnutí Mantle jako základu nové generace nízkoúrovňového API. Nadšení dal najevo také Valve, který sám vyvinul Vulkan ovladače pro integrované grafiky Intelu.

Velké překvapení fanouškům přichystal Jen-Hsun Huang, který během přednášky Tima Sweeneyho na Game Developers Conference 2015 přišel na scénu s krabicí. Z ní vybalil nový Titan X, s láskou jej věnoval Sweeneymu a takto atypicky uvedl novou nejrychlejší jednočipovou grafickou kartu.

Geforce Gtx Titan X Reference

AMD opět zůstávala v pozadí - s ohledem na problémy s přezásobením distribučních kanálů lze toto konstatování chápat přeneseně, ale i doslovně. Přesto ale na pár novinek, které se netýkaly vydání konkrétního hardwaru AMD, došlo. Přibyly FreeSync monitory, objevily se oficiální informace o grafickém jádru APU Carrizo a došlo k navázání spolupráce s Mediatekem, který si pro svá SoC vybral grafické jádro od AMD.

Konec března působil, jakoby se výrobci snažili dohnat všemožné resty a ohlásit, představit či dovydat vše, co do konce zimy nestihli. Nvidia poprvé v širším kontextu naťukla architekturu Pascal a potvrdila podporu half-precision alias mixed-precision, což v podstatě znamená návrat k FP16. Několika prezentací ze strany AMD, Nvidie i Hynixu se dočkaly HBM paměti. Poprvé jsme měli možnost vidět reálné čipy, které jsou ve srovnání s klasickými zapouzdřenými GDDR5 4× menší. Došlo i k výhledu na rok 2016, 20nm proces a HBM druhé generace.

Hbm Wafer Sk Hynix

Formální uvedení technologie FreeSync spočívalo v odhalení parametrů několika dalších kompatibilních monitorů a představení režimů snímkové synchronizace. Dalšího dílu postupného představování se dočkal Xeon Phi Knights Landing od Intelu - ze současného pohledu šlo opravdu jen o dílčí událost, cesta této generace na trh dosud plyne dál. Nakonec se opět obrátila pozornost k API DirectX 12 - jednak v souvislosti s herní konzolí Xbox One, které pomůže získat další procenta výkonu navíc a jednak u příležitosti uvedení nové verze 3D Marku, která doplnila testy porovnávající podporu starého a nového API.

Přes všechny pozitivní zprávy zakončila první kvartál špatná zpráva - prodeje grafických karet zaznamenaly drastický propad - za desetiletou éru, po kterou je analytici sledují, se odhady prodejů poprvé propadly pod 10 milionů kusů za kvartál.

Diskuse ke článku Ohlédnutí za rokem 2015: Grafické karty

Středa, 30 Prosinec 2015 - 00:40 | Marek Moravčík | Ja ten fakt neodmietam. Píšem to aj vo svojom...
Středa, 30 Prosinec 2015 - 00:17 | MACHINA | Není to jen AOS, na jednom zahraničním webu...
Úterý, 29 Prosinec 2015 - 23:54 | Marek Moravčík | S DX11 som narážal na ten jediný benchmark na...
Úterý, 29 Prosinec 2015 - 22:03 | KOCHREN | Tak AMD teselaci umí přišla s tím jako první u...
Pondělí, 28 Prosinec 2015 - 20:38 | Marek Moravčík | Sa čudujem, že ste za babrala neoznačovali AMD za...
Pondělí, 28 Prosinec 2015 - 13:37 | MACHINA | Jak to můžete s jistotou tvrdit? Klidně tam může...
Pátek, 25 Prosinec 2015 - 11:57 | no-X | Samozřejmě to pravda je, všechny Maxwelly druhé...
Čtvrtek, 24 Prosinec 2015 - 11:54 | trodas | Děkujeme za hezké shrnutí a doufejme, že 28nm...

Zobrazit diskusi