Hloupost roku, zklamání a nejhorší trendy
Kapitoly článků
David Ježek: Za nejhorší trend, který je pro mě současně i velkým zklamáním, letos označuji pokračující zneužívání technologických novinek k marketingovým účelům. Toto jsme viděli v minulých letech několikrát a letošní obětí tohoto fenoménu je dle mého tesselace. Tahle marketingově extrémně tlačená vlastnost zejména DirectX 11 se mi po shlédnutí některých her a srovnávacích screenshotů z jiných jeví jako neskutečně přehypovaná minoritní věc, která v reálu herní akce vlastně zas tak moc neznamená.
Tesselace v té podobě, jak s ní bylo poslední rok naloženo, je pro mne zklamáním. Držím tesselaci palce, aby v roce 2011 skutečně přispěla k lepším hrám, nicméně sdílím názor řady jiných, že tyto super-realisitické "eye candy pitominky" nemají na skutečnou hratelnost pražádný vliv. U tesselace pak mám při pohledu na některé chystané hry a srovnání "s" versus "bez" tesselace na nich pocit, že verze "bez tesselace" je záměrně na kvalitě uměle sražena daleko více, než by odpovídalo schopnostem GPU, která tesselací nedisponují.
Jirka Souček: Dopady zrušení 32nm procesu, další odklady 28nm procesu. A zřejmě jediný čip, který byl od počátku vývoje plánovaný jako 40nm produkt a kterého by se tyto problémy teoreticky vůbec neměly dotknout - Barts (HD 6800) - přišel se zpožděním, jako vlastně všechny letošní produkty.
Za hloupost roku bych označil prezentaci čipu GF110 (GTX580) jako něčeho nového. nVidii se o tom dokonce podařilo přesvědčit i pár naivnějších recenzentů. Použití nového chladiče, nového PCB a obvodu monitorujícího proud nedělá ze starého čipu nový. Zdánlivé změny na úrovni čipu jsou skutečně jen zdánlivé - údajně efektivnější Z-culling je jen důsledkem zapnutí neaktivního SM bloku. Diskutabilní zůstává snad jen podpora FP16 filtrace - jenže z opačného hlediska: všechny čipy nVidie této generace s výjimkou Fermi/GF100 full-speed FP16 filtraci podporovaly, přičemž GF110 (alespoň podle slov nVidie) není čip větší, než GF100… takže se zdá, že nejde o inovaci, jako spíš o zprovoznění něčeho, co již v čipu (GF100) bylo, ale buďto nefunkční, nebo neaktivní. To by korespondovalo i s faktem, že "služebně starší" GF104 nabízí bitstream processing Dolby TrueHD a DTS-HD MA, zatímco rádoby novější GF110 stále ne - stejně jako původní GF100. Pokud by skutečně šlo o nový čip, nebyl by důvod jeho podporu vynechat.
Ze špatných trendů vybírám jeden za všechny: pokus utahnout zákazníka na vařené nudli, tentokrát v podobě předražené GeForce GT 430. Na nové hry ta karta nebyla, takže ji nVidia prezentovala jako kartu na video, která jako jediná ve svém segmentu podporuje Bluray 3D, tedy HDMI 1.4a. Za tuto fíčuru si nVidia nechala nechutným způsobem připlácet, takže poměrem cena/výkon byla GT 430 mimo rozumné meze. Když AMD s uvedením šestkových Radeonů aktivovala v Catalystech 10.10 podporu pro HDMI 1.4a i u celé pětitisícovkové generace, muselo to v majitelích GT 430 (kteří za výrazně horší výkon zaplatili výrazně vyšší částku jen kvůli rádo by exkluzivní fíčuře) vyvolat docela zajímavé pocity…
Peter Hucík: Tento rok ma nepotešil Blizzard s ich stratégiou rozsekať StarCraft II na tri diely a servírovať nám ich s dvojročnými odstupmi. A zrejme za plnú cenu. Od vydania World of Warcraft sa z nich stala vcelku chamtivá spoločnosť. Na nálade mi nepridal ani zákaz hry po LAN sieti či nutnosť kúpiť si ďalšiu kópiu hry ak chcete hrať aj na americkom alebo kórejskom battle.nete.
Ešte viac mi stúpol tlak z praktík v AMD. Pochopím úplné vyškrtnutie názvu ATI zo škatúľ Radeonov, ale tie praktiky s nazývaním produktov veru nie. Modelové názvy pre Radeony HD 6870/6850 sú podobný prípad ako GeForce 9800 GTX proti 8800 GTX. Nemám rád, keď ma niektorý výrobca núti v článkoch vysvetľovať ich zavádzajúce modelové značenie spôsobom: „Nie, ak máte 5870, naozaj si nekupujte 6870, šli by ste výkonom nadol“. Znie to ako by som neovládal základné nerovnice typu 5 < 6.
Nakoniec by som si rád povzdychol nad tým, ako nám multimediálny svet tlačí do hláv 3D (a na xicht otravné okuliare). Nemyslím len 3D Vision, ale aj kinové 3D, ktoré pomaly spôsobuje, že človek si čoskoro bude musieť priplácať aby si mohol pozrieť film v pokojnom, závrat nevyvolávajúcom 2D. Načo zobrazovať v 3D obsah, ktorý si pozorovateľ v hlave aj tak podvedome uvedomuje priestorovo aj bez špeciálnych okuliarov? OK, rezervujem si právo zmeniť názor po zhliadnutí Star Wars v 3D.
A nesmiem zabudnúť posledné rypnutie: multiplatformové hry. Vždy skončia aspoň na jednej z cieľových platforiem ako fail.
Adam Vágner: Toho bylo. Předně asi to, že kvalitu a směr v herním průmyslu i nadále udává čtyři roky starý… ehm… konzole od Sony a více než pět let starý Xbox od Microsoftu. Jakkoliv se mi zamlouvají nové způsoby ovládání (Wii remote, MS Kinect a Playstation Move), nelíbí se mi, že kvůli vývoji zaměřenému primárně na staré konzole pomalu přestává mít smysl řešit výkon grafických karet pro PC. A vadí mi i to, že jsou hry kvůli konzolím pořád hloupější a hloupější.
Na Hydru už se tu myslím naplivalo dost, na pomalou adopci PhysX taky. V souvislosti s PhysX mi to ale nedá nepřipomenout i Bullet. Vůči nadneseným prohlášením AMD v marketingových prezentacích a nadšeným článkům či komentářům příznivců červených (vlastně teď už taky zelených) jsem už imunní. Kdybych nebyl, ptal bych se, proč se to tu s tou avizovanou podporou od AMD v zádech touto dobou ještě nehemží ohlášenými tituly s otevřeným Bulletem akcelerovaným přes OpenCL nebo alespoň nějakými ukázkami. Přestože AMD prezentovalo Bullet jako „svou“ alternativu k PhysX už před více než rokem, zatím jej podle všeho nedokáže smysluplně využít ani ve svých techdemech. K dobru budiž AMD přičteno snad jen to, že není s Bulletem svázané tak jako nVidia s PhysX a nemůže tolik ovlivňovat, jakým směrem a jak rychle se bude jeho vývoj ubírat.
Udivuje mě, že je ještě v této době možné i s nejmodernější deskou a moderním systémem narazit u něčeho tak samozřejmého jako je podpora 3TB disků. Co bránilo tomu, aby se vývojáři včas připravili a zákazník nemusel řešit, jestli a jak to dokáže rozběhat? Čeká nás už takové krkolomné překonávání umělých bariér navěky věků? U čeho jsem také zůstal jako opařený, je již zmíněné ovládání přes Kinect na zábavném videu „Kinect GEL Ride“. Inu, ještě je co zlepšovat.
Matej Fendek: Tento rok asi nastal čas definitívne odpísať dva projekty – Lucidlogix Hydra, a Nvidia PhysX. Do Hydry som vkladal veľa nádeje, mala potenciál vyriešiť mnohé problémy ktorými trpia dnešné multi-GPU systémy (microstuttering, inputlag, nevyrovnaný nárast výkonu, nutnosť použiť identické karty, a neschopnosť vzájomne zdieľať pamäť medzi jednotlivými GPU, ktorá systémy s viacerými grafickými kartami sprevádza už od čias 3Dfx Voodoo2), a konečne sprístupniť SLI aj na iných chipsetoch ako nForce.
Riešenie problémov sa nekonalo, z pôvodných sľubov zostala iba schopnosť používať ATI+Nvidia karty v multi-GPU, a aj to len za určitých podmienok, čo nikoho neohromilo. Sklamali sa aj majitelia systémov s hybridným PhysX, ktorí dúfali že ich Hydra zbaví nutnosti používať cracknuté ovládače. Čo sa týka SLI, v AMD tento problém odignorovali úplne (evidentne im stačí ich vlastný CrossFire), a Intelu už Nvidia multi-GPU na určitých chipsetoch povolila, takže Hydra je aj na tomto poli úplne mimo hry. Skrátka, Hydra dnes funguje už iba ako rozdeľovač PCIe liniek, prípadne hračka pre technofilov (čo mi pripomína že by som si mal jednu takú dosku kúpiť, kým úplne nevymiznú), a to je príliš málo na to, aby sa udržala na trhu.
Situácia s PhysX sa tiež nezlepšila, AAA hier používajúcich GPU verziu je aj naďalej poskromne, a Nvidia stále neprestala umelo blokovať hybrid PhysX v ovládačoch (hybrid PhysX = primárna ATI karta renderuje grafiku, a na sekundárnej Nvidia karte beží PhysX. Nvidia robí všetko pre to, aby takáto kombinácia nefungovala, preto je nutné cracknúť ovládače, ak chce majiteľ pc takúto kombináciu používať. Mimochodom, to že človek musí používať nelegálne upravený software, len aby mu jeho vlastný hardware fungoval tak ako chce, je námetom na samostatný článok o nVidii, a chválospev by to pravdepodobne nebol), vďaka čomu PhysX ako technológia aj naďalej zotrváva v umelej kóme.
A mňa (ako bývalého veľkého priaznivca PhysX) už nebaví ďalej čakať kedy Nvidia začne s resuscitáciou. Korunu tomu všetkému nasadzuje fakt, že naschvál neoptimalizuje CPU verziu (testy naznačujú, že len taká jednoduchá vec ako pridanie podpory viacjadrových procesorov a moderných inštrukcii by mohla spôsobiť dvoj až trojnásobné zrýchlenie), len aby potom mohla vyťahovať pekne vyzerajúce grafy a robiť s nimi marketingové masáže. Skrátka, PhysX v dnešnej podobe patrí na smetisko dejín.
Posledná vec sa týka AMD, nemôžem si pomôcť, zrušenie značky ATI vidím ako chybný krok, a nechápem prečo napríklad nespravili kompromis vo forme "Ati, grafická divízia AMD", alebo niečo podobné. Veľa ľudí to bude vnímať negatívne, značka ATI tu s nami bola viac ako dvadsaťpäť rokov.
Lukáš Fiala: Někteří to čekali, já byl do poslední chvíle optimistou. Zklamáním roku je pro mě LucidLogix Hydra. Přílišná závislost na profilech pro každou kombinaci grafických akcelerátorů a pro každou hru je pro životaschopnost této zprvu nadějně vypadají technologie velkou překážkou.
Značení grafických karet. To snad není hloupost, ani zklamání, možná trochu trend, spíš prostě věc, za kterou by marketingová oddělení AMD i nVidie zasloužily „vysadiť uprostred Sahary s dáždnikom“. Na veledílo, které spáchalo AMD, se nedá použít ani přísloví „kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá“. AMD si jámu vykopalo samo pro sebe a bohorovně do ní nakráčelo, pročež pro ně nemohu mít žádný soucit. Radeony HD 5700, karty pro nižší mainstream, degradovaly sedmistovkové označení natolik, že Barts byl raději vydán jako řada HD 6800 (přestože je slabší než Cypress, tedy série HD 5800) a veškeré nové modely s cenou od šesti tisíc korun výš se musí vtěsnat do řady Radeon HD 6900. Co si na nás vymyslí příště, Radeon HD 7750 jako nejnižší low-end a HD 7999,9 jako dvoučipovou vlajkovou loď?
Zmínil jsem i nVidii, jejím proviněním je nesystémový, ale o to důležitější přívlastek u GeForce GTX 460 SE, který označuje zkriplený model s 288 CC.
Mirek Jahoda: Jak je 3D Vision obdivuhodným ekosystémem tvořícím opravdovou přidanou hodnotu k GeForce a prostřednictvím Discover nabízející velice dostupné zkoušení stereoskopie na běžných počítačích, tak je 3D Vision Surround zbytečnou odpovědí na Eyefinity. Když mají oni, my budeme mít taky, ať to stojí, co to stojí. Kdyby se raději nVidia věnovala změně politiky kolem umírající PhysX, udělala by možná lépe.
AMD zabila ATI. Tohle prostě mezi negativa umístit musím. A zabití se netýkalo jen značky. Kanadští kavalíři byli definitivně vytlačeni americkými byznysmeny. Alespoň tak vidím přerod ATI vnořené do AMD jako novinář, osmým či devátým rokem aktivně se věnující grafickým kartám. ATI pod AMD hodně slibuje, při odhalených nedostatcích hraje mrtvého brouka, při spolupráci s médii alespoň ve střední Evropě nehodnotí kvalitu ani kvantitu (ale jen po asijsku počet ocenění) a ČR je pro AMD zřejmě desektrát menší než Polsko. A pokud se jako novinář skutečně chci o technologiích AMD něco dozvědět, zeptám se paradoxně nikoli pouze najaté externí PR agentury v ČR, ani PR manažera v Polsku, co nesmí v podstatě nic komentovat, ani PR manažera pro EMEA, co na konf. hovorech jen čte slajdy, ale Jirky Součka, který tak nějak nejlépe reprezentuje „starou, dobrou ATI“.
A do třetice mimo obligátní AMD a nVidii. LucidLogix Hydra jsem sice plánoval umístit i do předchozí kapitoly, nakonec vše vyklopím už tady. Zázrak se v praxi nekonal a namísto fantasticky škálující technologie nezávislé na málem jakýchkoli okolnostech tu ještě i letos byl v plenkách oděný kojenec, jehož vývoj bude asi navždy naopak velmi závislý na ovladačích. Tým kolem Hydry v nich sice dělá velké a rychlé pokroky (jen letos třeba podpora více než dvou GPU, DirectX 11 atd.), přesto Hydra může fungovat jen s dokonale analyzovaným softwarem, pro který má použít svůj Multi-GPU přístup. V tomto bude asi vždy alespoň o krok za AMD a nVidií a režie nákladů na vývojáře bude držet cenu čipů od LucidLogix asi stále dost vysoko.
Abych to s Hydrou na základě svých dvou testů nelíčil jen černě: na samotných čipech Hydra je sympatické nejen to, že při relativně malém příkonu přidávají po osazení na desku solidní počet linek PCI Express, ale při dokonalém potykání si s aplikací můžete očekávat dokonce i lepší než 100% škálování výkonu.
Matej Koleják: Po akvizícii s AMD mi bolo jasné, že AMD bude chcieť skôr či neskôr odstrániť značku ATi. Už vtedy mi bolo mierne ľúto ATi, keďže mi bola sympatickejšia ako AMD. Od akvizície ubehli štyri roky a AMD sa nakoniec odhodlala k tomuto kroku. Vymazala značku ATi. Podľa mňa to bola hlúposť , lebo značku ATi poznalo viac ľudí ako AMD alebo Radeon, aj keď prieskum od AMD tvrdil niečo iné. Aj posledný prieskum o ovládačoch iniciovaný AMD je fail. Inak sa neznalosť základov matematiky ani nedá nazvať. Preznačovanie starých kariet a zmena značenia nových boli tiež kroky, ktoré sa dajú zaradiť do kategórie hlúposti roka 2010. Osobne mi je síce táto téma úplne ukradnutá, ale ak niekto kritizoval za tieto praktiky nVidiu, mal by rovnako kritizovať aj AMD.
Hype, ktorý bol pred vydaním Radeon HD 6900 kariet spôsobil, že po vydaní kariet mala väčšina buď zmiešané alebo negatívne pocity. Presnejšie, o silnejšom Radeon HD 6970, ktorý nie je výkonnejší ako GTX 580, ale predovšetkým preto, že má vysokú spotreba a vysokú hlučnosť. Hovoriť o sklamaní je podľa mňa namieste. Podobne možno hovoriť aj o GeForce GTX 480 grafickej karte od nVidie. Posledné sklamanie patrí tiež zelenému táboru. Kde je sľúbené CSAA aplikovateľné na transparentné textúry?