VIP o roce 2010: štvala nás víc nVidia, nebo AMD?
Kapitoly článků
Stejně, jako loni, předloni, předpředloni a předpředpředloni, i letos jsme se rozhodli zopakovat projekt, kterému prapůvodně sloužil za vzor článek na serveru Beyond3D. Jeho podstatou je několik různých pohledů několika lidí na tutéž situaci, což přináší (oproti běžným článkům) větší rozhled, mnohem pestřejší názorovou různorodost, vícebarevnost a nadhled. I letos se budou otázky a odpovědi točit především kolem grafických karet, ale především v závěru najdete mnoho odpovědí poukazujících na zajímavé produkty, technologie či události z dalších oblastí hardwaru.
Letos se tým spoluautorů článku opět rozrostl, mezi odpovídajícími najdete zástupce mnoha webových i tištěných časopisů v ČR i na Slovensku či odborníky ze specializovaných diskuzních fór. Stejný článek najdete tedy nejen zde na Deep in IT serveru, ale i na ExtraHardware.cz, ABClinuxu.cz, PC.sk, ITnews.sk a zúčastnili se i zástupci serveru 3Dfx.cz.
Čeká vás tedy osm témat v podání osmi autorů:
- David Ježek („Bob van Sikorski“, dlouholetý redaktor CDR.cz a nynější šéfredaktor serveru Deep in IT zodpovědný zejména za grafiky, digitální video, disky, zdroje, notebooky, linux a vůbec taková „holka pro všechno“, externí autor na portálu abclinuxu.cz)
- Jirka Souček („no-X“, spolupracující redaktor sekce grafických karet ExtraHardware.cz, někdejší redaktor a moderátor PCTuning.cz, administrátor a zakladatel 3Dfx.cz, duchovní otec projektu manualniskla.cz a ohnivý odpůrce bayerova filtru)
- Matej Fendek („ps47“, bývalý moderátor zaniklých VoodooFiles.net, moderátor 3Dfx.cz a 3Dfx Help Page / Game Guide keeper, sběratel IT zajímavostí)
- Mirek Jahoda (šéfredaktor ExtraHardware.cz, v minulosti šéfredaktor časopisu Computer, autor článků pro magazíny Živě.cz a Doupě a v dávných dobách i PCtuning.cz)
- Lukáš Fiala („Lukfi“, redaktor sekce novinek ExtraHardware.cz, v minulosti redaktor HWmag.cz a PCTuning.cz, jeden z nejdéle působících českých „novinkářů“ se zaměřením na CPU a GPU)
- Adam Vágner („adams“, redaktor Extrahardware.cz, v minulosti redaktor Computer a Živě.cz)
- Matej Koleják („crux2005“, administrátor a redaktor serveru PC.sk, diskuzního fóra Pretaktovanie.sk, autor článků pro PCtuning.cz, student VUT FIT)
- Peter Hucík („Hukus“, redaktor hardwarové sekce a šéf herní sekce PC Revue, spoluautor HW rubriky Techbox v časopisu Score, herní recenzent už neexistujících projektů GameON a GameCenter.cz, tester GPU, CPU, desek, skříní, zdrojů, herních zařízení a také progamer)
Každý z autorů se mohl vyjádřit v takovém rozsahu, v jakém uznal za vhodné, opět bylo ponecháno na každém z autorů, jak si vyloží tématickou orientaci každé kapitoly (např. „nejlepší…“ nemusí nutně znamenat „nejvýkonnější…“ - pokud někdo dává přednost vzhledu karty, nebo spotřebě, či poměru cena/výkon, je to jeho názor, který samozřejmě akceptujeme).
Autor se nemusí vyjadřovat vůbec, stejně tak může svůj názor rozvést a uvést více „kandidátů“. Každý názor je individuální a nemá smysl ho deformovat bezdůvodnými striktními podmínkami.
Nejlepší produkt roku
David Ježek: Nejlepším produktem roku je pro mne mezi grafikami jednoznačně Radeon HD 5450, uvedený hned v únoru. Parádně úsporná a extrémně levná kartička se slušným výkonem navíc několik týdnů po uvedení na trh obohacená v Catalystech o akceleraci H.264/mkv. AMD mi tehdy splnila sen, na který dodnes Nvidia nenašla odpověď (GT 430 by tou odpovědí byla, kdyby nestála více než 2× tolik, nepřišla s více než půlročním zpožděním a měla v obvyklé výbavě DisplayPort). I proto v mém PC spokojeně vrní Radeon HD 5450 v DDR3 verzi právě s DisplayPort výstupem (DP obvykle nebývá u Nvidie k vidění vůbec a podle mě je to škoda).
Když od GPU odskočím jinam, tak musím velmi pochválit firmu Google. Nesnáším softwarové patenty a patentový troll MPEG LA z nich žije. Letos proti němu obrovský Google postavil video formát VP8 doprovázený Ogg Vorbis zvukem a Matroška-like kontejnerem, aby buď z internetu vymýtil (i silou svého YouTube a rostoucího prohlížeče Chrome) patentově zatížené H.264+AAC s nejistou licenční svobodou, nebo donutil trolla změnit své arogantní chování vzešlé z "hloupoučké americké legislativy" umožňující si patentovat snad i algoritmus pro optimální postup utírání si řiti toaletním papírem (či třemi mořskými mušlemi). MPEG LA nakonec couvla a povolila užití H.264 na webu zdarma na neomezenou dobu.
Sice ne v takové míře, ale i do statického VP8 alias WebP vkládám jisté naděje v boji s trollskými formáty JPEG2000 a JPEG XR, resp. letitým JPEGem jako takovým. Formát skýtá možnost i trochu zamotat hlavu PNG a GIF, pokud se podaří implementaci dotáhnout do kvalitní podoby a podporu nasadit ve všech prohlížečích. Google, jakkoli mám z tohoto velkého bratra do budoucna obavy, se letos předvedl opravdu dobře, bez ohledu na to, že je WebM momentálně horší než x264 a WebP než JPEG.
Posledním produktem roku, kterým pro změnu lehce od IT odbočím, je digitální zrcadlovka Pentax K-5. Pentax je tak trochu šedá eminence skrytá v pozadí přehypovaných firem s velkým marketingem jako Canon a Nikon, ale tímto tělem ukázala, že je v mnoha aspektech (ne všech) na špici vývoje. To, co Pentax (tedy Hoya, která značku vlastní) dokázal vytěžit z 16Mpix CMOS snímače podpořeného špičkovou elektronikou plus doprovázenou kvalitními skly (Pentax na některých používá vlastní unikátní MC vrstvy), je želízko v ohni, na kterém podle mě půjde spolehlivě poznat, které weby živící se testováním foťáků jsou "spřízněné s jinými výrobci" a které nikoli.
Mirek Jahoda: Ačkoli nebyla ve srovnání s Radeonem HD 5850 z podzimu 2009 nikterak úžasná, přesto u mě vítězí GeForce GTX 460 (GF104). Oproti Cypressu Pro se objevily pro nás, obyčejné pragmatické smrtelníky, podstatné rozdíly: karta po uvedení navzdory úspěchu nezdražovala, byla dostupná a obrovský kus atraktivity jí přidali výrobci. Tak pestrý výběr různých modelů s různými frekvencemi a především různými chladiči chvíli po uvedení se jen tak nevidí a každý si asi mohl vybrat.
Nakonec i vytvoření 768MB varianty bylo asi správným krokem. Zbrklého uživatele to mohlo zmást, ale pro všechny ostatní to bylo zajištění cenového rozpětí od nějakých 3500 Kč až po 6000 Kč podle velikosti paměti, šířky sběrnice, přetaktování od výroby a provedení. Vyšší střední třídu prostě nVidia vždycky uměla a po výpadku v generaci GeForce-Tesla 200 má tento svůj pilíř zpět.
Matej Koleják: Tento ročník som sa rozhodol ako najlepšie roka 2010 označiť produkty z dvoch oblastí. Keďže mi je oblasť grafických kariet najbližšia, začnem ňou. Radeon HD 6950 grafická karta rozhodne nie je zlý produkt. Podľa mňa ale nebola až taká dobrá, aby si zaslúžila ocenenie najlepší produkt roka. Mal som iných kandidátov. Veľmi úspešnú GeForce GTX 460 alebo top high-end kartu GeForce GTX 580. Svoj názor som ale nakoniec zmenil pod vplyvom posledných správ. Skoro u všetkých Radeon HD 6950 z prvej várky od AMD je možné pomocou BIOSu odomknúť 24 SIMDs. Po zvýšení frekvencií na úroveň HD 6970 dostanete rovnakú kartu, ale o 100 Euro lacnejšie. To už z nej robí niečo výnimočné a práve preto som sa ju rozhodol aj patrične oceniť. Či to bude možné aj na Radeon HD 6950 kartách z ďalších várok je už otázne. Na mojom rozhodnutí to ale už nič nezmení, lebo tieto várky prídu v roku 2011. :-)
Druhá kategória ktorú som si vybral, súvisí s grafickými kartami – hry. Presnejšie, multiplayer FPS. Tu sa výber pre mňa vďaka množstvu sklamaní a nevydarených hier výrazne zúžil. Nakoniec mi ostali Battlefield: Bad Company 2 a Call of Duty: Black Ops. Napriek tomu, že som dlhoročný hráč CoD 1, 2 a 4, nerozhodol som sa pre jeho poslednú verziu od Treyarch. Dôvodov je viacero, ale CoD sa orientuje každým rokom viac a viac na „0815“ (bežných) hráčov. Vývojárom sa tento rok tiež podarilo pridať k tomu otrasné textúry, farebné kombinácie ala „kolotoče“ a perky do zblbnutia. Nie, ďakujem, neprosím. Bad Company 2 nemá takéto výrazne nedostatky a prinieslo niečo nové - veľmi dobrý deštrukčný model. Zničiť sa dá skoro všetko a ukryť sa môžete aj v jame, ktorú si samy vytvoríte. S odstupom času sa mi jasne ukázalo, že Battlefield: Bad Company 2 je najlepším produktom v segmente multiplayer FPS hier.
Peter Hucík: Myslím, že v prvých dvoch témach nie je potreba byť originálny a odlišný od svojich kolegov. Pevne verím, že väčšina z nás tento rok ocení ako produkt roku GeForce GTX 460. NVIDIA čipmi GF104 trafila terč nazývaný „GPU Market“ presne do bodu v strede, ktorému sa zvykne vravieť Sweet Spot. Títo prefíkaní lukostrelci už mali šíp zapichnutý presne v strede mnohokrát v minulosti, no zdá sa, že im podobne ako Robinovi Hoodovi nerobí problém rozštiepiť ho ďalším presným zásahom. Pomer ceny a výkonu, prevádzkové parametre, GF104 má všetko tak ako to máme radi.
Jirka Souček: Co jsme to vlastně letos měli … Dočkali jsme se Fermi, 2GB Eyefinity modelu Radeonu HD 5870, GeForce GTX 460, Radeonů HD 6800, GeForce GTX 580 a Radeonů HD 6900. Většinou bývá zvykem nehodnotit produkty, které vyšly před koncem roku a nechat si na jejich zhodnocení odstup. Zjišťuju ale, že je to chyba, protože teď už se asi k Radeonům HD 5800 - ač půl roku kralovaly trhu - vrátí málokdo.
Z těch letošních se mi upřímně vybírá těžko. Měsíc před vydáním Fermi bych nepochyboval, že kartou roku bude právě GeForce GTX 400. Nakonec z toho byla jen Potěmkinova vesnice v zeleném. GTX 460 byla dostupný produkt se slušným poměrem cena/výkon, ale v době svého vydání neměla lepší poměr cena/výkon, než HD 5850 téměř o rok předtím. HD 6800 poměr cena/výkon (i samotný výkon) posunula, ale měla tu být nejpozději v druhém kvartálu, ne na konci podzimu.
GTX 580 - mezi slepými jednooký králem, aneb Fermi, jakou nám nVidia slibovala před rokem: jen o rok později a za plnou cenu.
Radeony HD 6900 - jak už to tak bývá, pokud výrobce splní požadavky, které si navymýšleli zákazníci, dopadá to v lepším případě jako s HD 6900. Na druhou stranu to jsou karty za rozumnou cenu, s 2GB paměti v základu, prakticky žádnou slabinou, takže pokud bych musel vybrat, byl by to Radeon HD 6950: cena, 2 GB a možnost odemknutí na HD 6970 se slušným potenciálem pro taktování - to tu nebylo od doby Radeonů X800.
Matej Fendek: Pre mňa je produktom roka (teda minimálne v kategórii grafické karty) Radeon HD 6850 – zapadá totiž presne do toho segmentu trhu, ktorý som mal vždy najradšej, čiže výborná technologická výbava, plne dostačujúci výkon, dobrá cena, nízka hlučnosť, normálna spotreba (môj strop je jeden 6pin, tzn 150 W), a poteší aj kratšie pcb. V preklade, je všetkým čím mal byť (ale nebol) Radeon HD 5830. Áno, 3D Vision síce nemá, ale mne bola Eyefinity vždy sympatickejšia, dva, resp tri monitory používam už dlhšiu dobu. Kartu som mal možnosť skúšať iba nakrátko, ale bol som nadšený (no, nadšený je asi prisilné slovo, povedzme že veľmi potešený), a v dobe keď budete čítať tieto riadky už budem pravdepodobne rozbaľovať svoj vlastný kus.
Lukáš Fiala: Přiznám se, že jsem během posledního roku nesledoval dění tak bedlivě, jako v letech minulých. Ačkoliv mi tak určitě uniklo mnoho detailů, doufám, že vzdálenější perspektiva, kterou jsem tímto získal, bude pro kolektivní článek přínosem. Odmítám se tedy dohadovat o tom, že jedna grafická karta stála dva týdny více než jiná. Pozici na špici pelotonu si v tu delších, tu kratších obdobích vychutnaly Radeony HD 5800, GeForce GTX 460 i GTX 470, i Radeony HD 6800.
Kdysi se tato kapitola jmenovala „NEJ- grafická karta“, než jsme zadání zpřesnili a rozšířili zároveň. A v tomto historickém smyslu bych chtěl vypíchnout produkt nikoliv nejlepší (naopak očekávám jeho několikanásobnou nominaci v opačné kategorii), avšak produkt pro uplynulý rok ikonický a významný pro vývoj v dalších letech. Je jím architektura Fermi, ne nutně v podobě konkrétního čipu či karty. Předimenzovaný geometrický výkon, výborná optimalizace pro GPGPU, ve srovnání s konkurencí horší poměr výkon/počet tranzistorů a výkon/watt – to jsou genetické predispozice všech grafických karet, které nVidia vydá v průběhu následujících tří let. Zapamatujte si je.
Čestnou zmínku jistě zaslouží i čip nVidia G92, který (v podobě GeForce GTS 250) po více než třech letech od vydání původní 65nm verze stále straší na pultech obchodů.
Adam Vágner: Marně vzpomínám, jestli mne nějaká letošní grafika nadchla. Z těch, které mě alespoň něčím potěšily, můžu jmenovat GTX 460, která trochu spravila reputaci Fermi, a Radeon HD 6850 proto, že po dlouhé době u Radeonů trochu zlepšil poměr cena/výkon.
Co se mi tedy asi líbilo nejvíc byla 32nm dvoujádra od Intelu. Bylo zajímavé sledovat, jak si poradí i s některými čtyřjádry. Ale i tak mám vůči nim nemalé výhrady – vadí mi šílená cena výkonnějších modelů a ořezaný PCIe řadič, kvůli kterému je nemožné udělat desku s plnohodnotnou kombinací 16× PCIe + 2× SATA 6,0Gb/s + 2× USB 3.0. A také to, že se celá LGA 1156 co nevidět zařadí mezi další platformy s jepičím životem.