Článek/interview/web roku
Kapitoly článků
Mirek Jahoda: Jmenuji zde Heise online či c’t, abych mohl odbočit. V Mnichově jsem mluvil s jedním redaktorem z c’t a nestačil jsem se divit. Redakce údajně čítá asi sedmdesát redaktorů a samozřejmě další nutné lidi kolem. Ani si nezkouším vzpomenout na všechny IT redaktory v ČR i na Slovensku, abych se nelekl, že to dohromady je dost možná méně. Dalším šokem byl například vyhrazený člověk jen na kalibraci měřících přístrojů. Zatímco v ČR ti, co mají základní hlukoměr, osciloskop a pár dalších měřáků, si myslí, bůhvíjak jsou na tom dobře, německé c’t bez zkalibrovaných drahých přístrojů a speciálních komor raději nedá ani ránu. A mají k tomu prý i velmi pragmatický důvod: žaloba za poškozující recenzi od v testu špatně dopadnuvší společnosti se už několikrát konala. Jak by asi dopadla některá naše média se svým přístupem na tak sledovaném trhu, kde se pro právníky nechodí daleko?
Matej Fendek: Najzaujímavejší článok, na ktorý som tento rok narazil, je Analýza PhysX (PhysX87: Software Deficiency), autor je David Kanter - niektorí z vás ho možno poznajú pod nickom Timeslip, je tvorcom mnohých špeciálnych patchov pre staršie hry, napríklad implementácie HDR na SM2.0 grafikách pre Oblivion, a aj pôvodný developer ddfixu, čo je patch pre hry bežiace na Dark Engine (Thief, System Shock2) pridávajúci full 32bit rendering a riešiaci problém s chýbajúcou podporou Direct3D6 na DirectX10+ grafických kartách (ako zaujímavosť uvediem, že mal v pláne vytvoriť aj DirectX3-8.1 to DirectX9 wrapper, čo by umožnilo spustiť akúkoľvek starú DirectX hru pod Windows7, ale nakoniec musel vývoj zastaviť, dúfajme že iba dočasne). Nájdete tam všetko o PhysX, vrátane histórie, testov, a vysvetlenia prečo veľká časť pc sveta reaguje pri spomenutí tejto technológie úškľabkom (prípadne vztýčeným prostredníkom). Ak vládnete angličtinou, určite si to prebehnite.
David Ježek: Protože kolegové z letoška určitě vypíchnou jisté dva články, nebudu zde psát zbytečnou duplicitu, takže opět skončím u dokumentu. Letos vybírám výborný dokument "Get Lamp" Jasona Scotta, který se podrobně zabývá někdejším fenoménem textových her, tedy i firmami jako Infocom se sérií Zork. Vřele doporučuji i proto, že si film můžete volně stáhnout na internetu a autor dokumentu sám upozornil "piráty" jež jej DVDripnuli, že to udělali špatně a jak to mají napravit, přestože dokument prodává na DVD za 40 USD. Však také součástí DVDrip releasu je doporučení dokument zakoupit, protože tím nesypete žádné peníze MPAA a podobným pijavicím, nýbrž pouze přímo Jasonovi.
Peter Hucík: Na túto sekciu som tentoraz skvele pripravený výbornými článkami. Aj keď stále hrozí možnosť, že sa budem opakovať po svojich kolegoch, ich príspevky som totiž preventívne pred písaním toho svojho nečítal, aby som sa podvedome nenechal ovplyvniť názormi najväčších mysliteľov v CZ/SK médiách. Zdá sa, že tentoraz mám jeden link pre každý bod v nadpise tejto témy.
The RV870 Story: AMD Showing up to the Fight: Príbeh jedného grafického čipu z pera (ehm, klávesnice) možno najvplyvnejšieho amerického IT žurnalistu. Poskytne čitateľom jedinečný pohľad na myšlienkové pochody pri dizajnovaní čipu a rozhodovaní o jeho budúcich parametroch. Silne odporúčam!
Interview: John Romero: Pre hráčov pamätníkov má John Romero štatút takmer poloboha. Alebo skôr mával, pred vydaním Daikatany ;-) V dvojdielnom (nezabudnite na part II) interview sa dozviete ako začínal, koľko týždňov kedysi trval herný vývoj, na ktorom smetisku vyhrabal Johna Carmacka, aj čo to vlastne viedlo k tej strašnej Daikatane.
Web roku: www.escapistmagazine.com - Zero Punctuation: Escapist, skvelý online magazín o videohrách, linkujem kvôli jeho sekcii Zero Punctuation. Každú stredu tu nájdete jednu novú videorecenziu, ktorej 5-minútový formát natlačený informáciami a silne nekorektným humorom zrejme nesadne každému. Hlavne pokiaľ naozaj pokročilo nerozumie anglicky.
Jirka Souček: Pro mě je to post roku, či spíš série postů: konkrétně od člena Beyond3D "Psycho", který pomocí vlastní utility dokázal, že Radeony HD 6000 používají zcela korektní anizotropní filtraci se správnými mipmapami a správným počtem vzorků.
Tento závěr beru jako tečku za snahami jisté skupiny osob vyvolat v uživatelích pocit o cheatování s anizotropní filtrací ze strany AMD.
Lukáš Fiala: Letos bych zde rád vypíchl dva články. Prvním je výpravné veledílo Ananda Lal Shimpiho o zrodu grafického jádra Cypress, „The RV870 Story: AMD Showing up to the Fight“.
Druhým je text poněkud techničtějšího rázu. David Kanter se podíval na zoubek CPU verzi rozhraní PhysX a objevil kostlivce ve skříni v podobě velice neefektivně napsaného kódu. Těžko říct, zdali je to dílo nVidie, nebo zdali kalifornská společnost pořídila skříň i s kostlivcem už s odkoupením Ageiy. Ale není to vlastně jedno? „PhysX87: Software Deficiency“.
Adam Vágner: ???
Matej Koleják: Tento?