Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Matrox Parhelia 512

Matrox logo
Po několika týdnech, kdy se na nás valily různé spekulace a "ty pravé" vlastnosti chipu Matrox Parhelia se konečně dozvídáme, jaká vlastně tato grafická karta bude. Matrox s tímto chipem nabízí opravdu mnoho nových věcí, které byste u konkurence hledali jen velmi těžko. Ale co povídat, však se podívejte s námi na toto patnáctistránkové preview! Martin vám sice tento článek sliboval na včerejšek, ale vzhledem k jeho rozsáhlosti nebylo možné ho připravit tak rychle. Doufám, že to pochopíte.

Než se pustím do vlastního popisu Parhelie, asi by bylo vhodné říci něco málo o historii Matroxu a jejích grafických karet. Společnost v roce 1976 založili Lorn Trottier a Branco Matic. Z prvních slabik jejich příjmení také pochází název společnosti (Matic a Trottier). A v roce založení Matrox představila něco, co lze považovat za praotce dnešních videokaret - Matrox Video RAM. Tímto počinem je mnohými označována za vynálezce videokaret.

Nyní přeskočíme řadu let a v roce 1993 si této firmy všimlo hodně lidí, jelikož uvedla na trh 64 bitový grafický chip - Matrox Millenium. Ten se stal velmi rychle populárním v profesionálním prostředí a srdce mnoha běžných uživatelů si Matrox získal o něco později levnější variantou, Matrox Mystique.

Potom následovaly grafické karty založené na chipu G200 a G400. Tyto obě byly ve své době špičkou na poli 2D a konkurenceschopné v 3D. Matrox následně připravoval G800 a jak jsem už popsal 25. února, nakonec se rozhodl nevydat plnou verzi G800 a namísto toho vydal okleštěnou a zpomalenou G800 pod označením G550. Jelikož byla dobrá v 2D, ale pomalá 3D, tak byla označována jako grafická karta pro business, jinak řečeno pro seriózní práci a nikoliv na hraní.

Ovšem to, že Matrox nevydal regulérní G800 ještě neznamená, že přestal vyvíjet něco nového. Podle mého názoru si u Matroxů spočítali, že G800 by oproti tehdejším videokartám nebyla zas až tak dobrá a raději se zaměřili na business zákazníky a snažil se přinést kartu za rozumnou cenu. Ať už by tedy G800 byla či nebyla vydána, pracovalo se ve vývojových laboratořích na něčem novém, na Parhelii.

Objevily se i názory, že Matrox nic příliš zajímavého nabídnout nemůže, jelikož díky neexistence konkurenčního produktu ke kartám z řady GeForce a Radeon nemá dostatek peněz na vývoj. To je ovšem mylná domněnka. Matrox je zcela soukromá firma, vlasněná výše zmíněnými dvěma pány, tvoří grafické karty ze všech firem nejdéle a zatím, za celou svou historii, nebyla jediný rok ve ztrátě.

A nyní si dáme drobnou odbočku, co to vlastně znamená ten název Parhelia. Je odvozen z řeckých slov para (blízko) a helios (slunce). Tímto slovem je označován velmi zajímavý jev, který na obloze vypadá následovně (všimněte si těch dvou vedlejších sluncí - další obrázky s českým komentářem najdete například zde):

Parhelia na obloze

Až dospějete k SurroudGaming vlastnosti Parhelie, asi pochopíte, že má tento efekt s Parheliou něco společného. Zatím se podíváme na logo tohoto chipu, které je od tohoto jevu také odvozeno:

Matrox Parhelia logo

Jak už je u Matroxu zvykem, nejprve představuje vlastní chip s jeho možnostmi. Zhruba za měsíc nám dá informace o konkrétních grafických kartách, které na trh uvede a potom další měsíc až tři měsíce bude trvat, než si budeme moci takovouto kartu koupit. Tento způsob Matrox použil u G200 i G400 a u Parhelie tomu zjevně bude obdobně. Z toho vyplývá, že nejoptimističtější odhady hovoří o možnosti koupě Parhelie na začátku července a nejpesimističtější uvádějí konec léta. Berte tedy tento článek (a koneckonců podobné články kdekoliv jinde), jako ukázku toho, co Parhelia bude umět, ne jako konkrétní informace o konkrétních grafických kartách.

Diskuse ke článku Matrox Parhelia 512

Žádné komentáře.