Grafické karty v roce 2013 - rekapitulace
Kapitoly článků
Leden
Loňský leden si držel rozvolněnou povánoční atmosféru, výrobci se spíš chlubili tím, co chystají na „nový“ rok - skutečné novinky ale na trh nešly. Začalo to tedy marketingově. AMD zabila značku Vision (podobně jako předtím Fusion), která značila především sestavy s APU integrujícím minimálně dvě procesorová jádra a grafický akcelerátor. Rok utekl, značka Vision nikomu nechybí. V návaznosti na segment integrovaných řešení ještě společnost ohlásila novou vlnu ovládacího softwaru, která přinesla podporu gest a bezdotykového i dotykového ovládání přínosného spíš v mobilních počítačích.
Loga Vision z ročníku 2011
Druhý lednový týden přinesl vlnu přejmenovaných produktů. Recyklovala jak Nvidia s mobilními GeForce řady 700, tak i AMD s desktopovými Radeony HD 8000 pro OEM trhy. Zajímavější snad byly jen nové mobilní produkty AMD, mezi nimiž se objevilo nové GPU Mars (též známé jako Oland), které se od předchozích Radeonů poněkud lišilo. Šlo de facto o první čip nové generace, který byl hotový dříve a vydaný ještě jako součást té staré.
Po Třech králích si vzal slovo Intel. Předvedl, že integrované GPU z generace Haswell doplněné pamětí eDRAM dokáže nabídnout stejný výkon jako mobilní GeForce GT 650M (GK107). Už už to vypadalo, že se přinejmenším segment Ultrabooků stane opět doménou Intelu, protože samostatné GPU, které nenabízí více než integrované, zkrátka ztratí smysl. Tomu nakonec zabránila cenotvorba Intelu. Zveřejnění ceníku muselo na tvářích obchodníků Nvidie vykouzlit úsměv; Haswell s eDRAM alias Crystalwell se totiž trhu ani prodejů konkurenčních GPU nijak nedotkl.
Zdá se, že nejrychlejší mobilní ARM procesor na světě má letos Nvidia i Qualcomm zároveň ;-)
Úsměv zřejmě zúžily události další doby, kdy se pozornost začala upírat ke grafickému výkonu SoC Tegra 4. První zveřejněné výkonnostní výsledky totiž nepůsobily zrovna lichotivě; čip nepřekonával ani grafiku z Apple A6X. Nvidia to záhy vysvětlila tím, že výsledky kolující po webu zřejmě pocházejí z podtaktovaného vzorku, který neodpovídá finálním specifikacím. Tím ale situace uzavřena nebyla. V únoru pokračovala pošťuchováním mezi Nvidií a Qualcommem, respektive vzájemnými dohady, čí SoC je větší, tedy co do grafického výkonu. O další měsíc později vyšlo najevo, že výkon bude velmi záviset na způsobu testování, protože v laboratoři, kde čip může v důsledku lepšího chlazení stabilně běžet na vyšším výkonu, je situace trochu jiná, než v reálném mobilním zařízení, kde jsou taktovací frekvence závislé na omezeném odvodu tepla.
Únor
Poslední zimní měsíc loňského roku byl co do událostí 3D grafiky poměrně nezajímavý - první tři týdny se nepřihodilo prakticky nic hardwarového. AMD se toto údobí rozhodla oživit nabídkou revolučních herních bundlů, kdy koupí Radeonů řady HD 7800 a 7900 mohl zákazník získat až šest plných verzí her. Nvidia kontrovala kreditem do F2P her, což se ve srovnání s plnými hrami setkalo s vlažnějším přijetím.
Nový 3D Mark (2013) se sice renezance v desktopu nedočkal - budeme-li však hodnotit ze současného pohledu, získal si oblibu u testerů mobilních a integrovaných grafik, takže se dá mluvit o úspěchu (přinejmenším větším úspěchu než u předešlé generace).
Konec února už byl ve znamení hardwarové výbavy herních konzolí. Že Xbox i Playstation ponesou osmijádrový procesor od AMD, bylo známé už v lednu, ale teprve o měsíc později probublaly detaily o grafických jádrech obou konzolí, tedy že GPU Playstation 4 nabídne koncept podobný desktopu a naopak Xbox One vsadí na nižší hrubý výkon kompenzovaný rychlou integrovanou ESRAM pamětí.
Nejvýraznější, ale i nejkontroverznější událostí konce zimy se stalo vydání GeForce GTX Titan. Nezvyklý název doprovázela stejně nezvyklá tisícidolarová cenovka, přičemž výkon se nijak nevymykal nárůstům, které předváděl high-end předešlých generací.
Březen
S jarem se ke slovu dostal low-end a mainstream. Ve světě integrované grafiky nahradil APU Trinity novější Richland, který nabídl nové řízení spotřeby a mírně vyšší takty. Zajímavější výkon ale přinesl Radeon HD 7790 s čipem Bonaire, druhým GPU, které spadá nové generace, ale s funkcionalitou softwarově omezenou na úroveň HD 7000 šlo na trh jako doplněk této řady.
Nakonec se ukázalo, že toto rozhodnutí nebylo učiněno ani tak s ohledem na obsazení konkrétní výkonnostní příčky, ale spíš jako řešení nedostatku „malých“ pamětí. 1GB modely Radeonu HD 7850 totiž využívaly starých modulů, které umožňovaly vytvořit kombinaci 256bit GPU a 1 GB GDDR5 pamětí. Ty se však přestaly vyrábět a skladové zásoby rychle mizely. Vydání 128bit GPU tak byl jediný způsob, jak zachovat v této cenové a výkonnostní relaci 1 GB produkty.
Nižší mainstream doplnila i Nvidia zrychlenou verzí GeForce GTX 650 Ti, která získala přídomek „Boost“ a s ním i vyšší takty, širší sběrnici a nějaké ty ROP jednotky navíc - zkrátka vše v mezích možností GPU GK106.
- GeForce GTX 650 Ti s Boostem pozitivně překvapila
- Test: MSI GeForce GTX 650 Ti BOOST Twin Frozr - hodně povedená karta
GeForce GTX 650 Ti Boost se stala pravým opakem Titanu: Dokázala nabídnout zajímavý výkonnostní posun při ještě zajímavější ceně.